Lid sinds

8 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

#471 Het steentje in de schoen

 

“Mama?“

“Ja James.”

“Waarom kijkt die meneer met zijn rare hoed zo serieus?”

“Die meneer is lid van de King’s Guard, de privébewakers van onze koning, en om de mensen een beetje bang te maken, mogen ze niet lachen en niet bewegen tijdens hun wacht.”

“Ooh.”

 

De jongeman waar James en zijn moeder het over hebben, heet toevallig ook James en heeft op dit moment een probleem. Vandaag is James’ eerste werkdag en het lot lijkt hem geen vlotte start te willen gunnen. Er zit namelijk een venijnig scherp steentje in James’ zwarte linkerschoen en je kan wel raden dat zo een steentje geen goede combinatie is met een verbod om enige emotie te tonen en een verplichting om kaarsrecht en doodstil te staan. Het voorbije half uur heeft James zijn rechterbeen met alle druk belast om zo de duwkracht op het steentje te verlichten, maar er is een reden waarom wij mensen twee benen hebben: één been is niet genoeg voor ons gehele gewicht. James’ rechterbeen is momenteel dus zo aan het tintelen en verkrampen dat het gebruik van zijn linkervoet niet langer uitgesteld kan worden. Met deze gedachte steunt hij beetje bij beetje steeds meer op zijn linkerhelft. Hij voelt het steentje als een punaise in zijn voetzool dringen tot uiteindelijk zijn massa weer gewoon verdeeld is. Het doet zeer, zoveel is zeker, en in gedachten kermt James zijn longen uit zijn lijf, maar op zijn gezicht is geen spoor van emotie te bekennen behalve enkele eenzame tranen die onbewust uit zijn ogen sijpelen. 

Nog anderhalf uur te gaan… 

 

 

Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gelukkig is wisseling van de wacht om de 45 minuten volgens mij. Dus er is licht aan het eind van de tunnel.Zo'n steentje kan best lastig zijn. Toch vraag ik me af of James het al niet voelde op het moment dat hij de schoen aantrok.

 

Lid sinds

8 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijvenisfijn,

Bedankt voor de feedback!

Op het internet vond ik dat de ceremoniële wisseling van de wacht (die maar enkele keren per week wordt uitgevoerd) 45 minuten duurt. De wacht zelf duurt normaliter echter twee uur, waarna de wachters vier uur pauze krijgen. 

Mogelijks had James inderdaad het steentje al kunnen voelen toen hij de schoen aantrok maar ik neem aan dat het steentje in de schoen of in die specifieke irritante positie is terechtgekomen terwijl hij naar zijn post marcheerde. 

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Julian, zo'n onbeduidend steentje kan erg veel ongemak geven. Mooi gevonden.  

De witregels in het verhaal trekken de tekst uit elkaar. Mooier is als je die weghaalt. Dat leest fijner.
Met een enter krijg je een witregel, met shift+enter kom je op een volgende regel. 

“Ja James.” ---> voor een aanspreking hoort een komma.
“Ja, James.”
Persoonlijk zou ik hem een andere naam geven. Waarom moeten ze allebei James heten? Het kind speelt verder geen rol meer.

Vandaag is James’ eerste werkdag  ---> vandaag is zijn eerste werkdag leest fijner. We weten tenslotte dat het om James de wachter gaat.

Er zit namelijk een venijnig scherp steentje in James’ zwarte linkerschoen ---> dat het om de schoen van James gaat, is duidelijk. Mooier leest het dan: in zijn zwarte linkerschoen.

James’ rechterbeen is momenteel dus zo aan het tintelen ---> hier idem: zijn rechterbeen

Lid sinds

8 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief,

Bedankt voor de feedback!

Dat ze beiden James heten, deed ik om het feit dat zoveel mensen in Engeland James heten een beetje in het belachelijke te trekken, maar misschien is dat wat verwarrend.

Het valt me nu ook op hoeveel ik zijn naam herhaal tijdens het verhaal. Dat had inderdaad wat minder mogen zijn.

Lid sinds

8 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha Kruidnagel, plezant verhaal. Ik wist niet dat hier al eerder een opdracht rond was geweest. Het is me altijd zeer moeilijk geleken om in een dialect te schrijven maar iets dergelijks geeft me toch goesting om eens te proberen. 
Bedankt voor de feedback!