Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#454 Zo ziet u maar weer

Van bij haar oprichting behoren de leden van een bekende nationale Belgische vereniging tot alle leeftijdsgroepen. Sinds mensenheugenis werd zij bestuurd door een raad van ouderlingen, die de touwtjes strak in handen hielden. De iets minder oude bestuursleden waren vooral stropoppen van hen die de lakens uitdeelden.  

Na de obligatoire jaarlijkse Algemene Vergadering waren een resem van maatregelen getroffen die hoofdzakelijk het bestuur financiële voordelen opleverden. Voor een ja-knik, kregen ook de stropoppen  een billijk aantal kruimels van de te verdelen aanzienlijke koek.

Een jong lid steigerde en in een niet mis te verstane taal schreef hij in een bekend weekblad:  De grijze eminenties hebben weer beslist over ons lot.  Als medelid voelde ik mij een lotgenoot en vond ik zijn misnoegen meer dan terecht. Het waren veelal de activiteiten van de jongere leden die trouwens zorgden voor het genereren van de inkomsten.

Dit was echter niet naar de zin van de Afgevaardigde Beheerder. Op een receptie ontmoette ik hem en verwees naar het artikel. Zijn partner deed teken dat ik dit onderwerp liever niet aansneed. Te laat. De man gaf luidop te kennen: "Dat meent hij niet! Mij en met mij de vereniging zo te kakken zetten! Ik ga hem persoonlijk ontbieden en ter verantwoording roepen."
De jongere vriendin van de topman zuchtte dat hij zich op zijn leeftijd niet te veel mocht opwinden. Later bleek dat dezelfde man zijn innemende vriendin nog ettelijke jaren zou overleven. Maar dit terzijde.

De inhoud van het gesprek waarbij het jonge lid stevig op de vingers werd getikt, is voor de buitenwereld nooit bekend geraakt, niettegenstaande de vele ‘lekken’, waarvoor de instelling berucht was.

Feit is dat hetzelfde jonge lid van weleer het nadien tot bestuurder schopte. Op iets latere leeftijd, na zijn inzet als eersteklas stropop, werd hij een aantal Afgevaardigde Beheerders later tot nieuwe Gedelegeerd Bestuurder verkozen. Inderdaad werd de Nederlandse benaming inmiddels aan de gangbare voorkeurspelling aangepast.  

Het vermoeden is groot, neen het staat haast vast, dat de man in zijn nieuwe functie aanwezig was op de begrafenis van zijn illustere strenge voorganger.

Zo ziet men hoe het kan verkeren. Et l’histoire, elle se répète…, schreef een van de Franstalige jongere leden.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, 

Je verhaal is in mooie stappen opgebouwd en je observaties zijn goed onderbouwd.
Ik kan alleen niet zoveel met de schrijfstijl. Enerzijds leest het als een neutraal verslag, als een geschiedenisboek bijna, maar hier en daar zijn er ook zinnen die duiden op een mening of stem van de schrijver:
Zijn misnoegen was meer dan terecht.
Maar dit terzijde. 
Het vermoeden is groot, neen het staat haast vast

Dat doet mij afvragen of het hier de bedoeling is om slechts iets uiteen te zetten of dat een schrijver de mening ook wil geven. In dat eerste geval vind ik de eerder genoemde zinnen niet zo op hun plaats, in het tweede geval staat de schrijver naar mijn smaak net iets te veel van een afstandje te kijken. Ik zou graag zien wat de directe rol van de schrijver in dit gezelschap is, of anders de achtergrond waardoor de schrijver zich geroepen voelt om juist hierover in de pen te klimmen. Het zou wat mij betreft dan iets persoonlijker mogen. Laat de schrijver dan bijvoorbeeld ook deelnemen aan die belangrijke vergadering, bijvoorbeeld. 

Het verhaal op zichzelf is slecht, maar de stijl ligt mij persoonlijk te weinig om echt in je verhaal te kunnen duiken. 

Groet, 

Nadine

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, het leest voor mij niet als een verhaal, terwijl je wel een verhalenverteller bent.
Tot het einde toe blijf ik me ook afvragen om wat voor vereniging het gaat, wat ik mis om het te kunnen begrijpen. Je geeft het "jonge lid" voor mij geen gezicht. Misschien als je vanuit het perspectief van het jonge lid schrijft en wat meer bij naam en toenaam noemt, je meer tot een verhaal komt.

Een jong lid steigerde en in een niet mis te verstane taal schreef hij in een bekend weekblad dat de grijze eminenties weer hebben beslist over zijn lot en dat van vele lotgenoten.  ---> naar mijn idee moet "hebben beslist" hadden beslist zijn.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kruidnagel: de Paus heeft (officieel) geen vriendin, en Infantino is en blijf een zak. Merci voor het lezen. 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, misschien was mijn feedback wat te kort van stof. Wat ik bedoel is dat voor mij, net zoals voor Fief, zowel de vereniging als het jonge lid, te vaag blijft, te weinig gezicht krijgt, om mee te kunnen gaan in het verhaal. Ik begrijp dat het (zijdelings) te maken heeft met de kerkelijke of de voetbalwereld, beiden interesseren mij niet. Dat verklaart wellicht ook de afstand die ik voel tot het verhaal.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

SD, Fief en Nadine, ik begrijp jullie standpunten, maar om moeilijkheden (revanches?) te ontwijken heb ik verkozen vaag te blijven over de bedoelde personen en hun vereniging. Noch religie, noch voetbal komen in aanmerking, maar het schrijverschap komt aardig in de buurt. Mochten ze dit ooit lezen, zouden ze zich er wel meteen in herkennen. Mijn bedoeling was vooral iets te schrijven waaruit de 'meent ie dat nu' op het voorplan kwam. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, met dit antwoord maak je jezelf er te snel vanaf. Je kunt het idee gebruiken om er een fictieve siruatie van te maken. Mogelijkheden genoeg voor een goed verhaal, lijkt me. Het hoeft niet te kloppen met de waarheid of wel?