Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#449 Anders dan de rest

Juf was altijd boos op mij. Als de jas van Bilal van de kapstok afgleed, had ik dat gedaan. Als de kinderen in mijn groepje moesten lachen, kwam dat door mij. Dat zei juf.
Maar ik kon er niks aan doen, ik deed het niet expres.
Mama was ook altijd boos op mij. 'Doe eens een keer normaal', riep ze dan.
Maar ik ben niet normaal. Mijn hoofd is nooit stil. Dat vindt altijd nieuwe dingen uit en stelt vragen. Heel veel vragen.
Maar mama wilde niet dat ik nieuwe dingen uitvond. Ze wilde dat ik net zoals alle anderen was.  

Papa vond het wel grappig en moest vaak om mij lachen.
Mama schudde dan haar hoofd en liep weg.
Later, als ik dan in bed lag, hoorde ik mama schreeuwen dat papa mij niet om mij moet lachen want ik moest 'leren om net zo te zijn als alle andere kinderen'. Dan stopte ik mijn hoofd onder de dekens en hoopte dat ze niet zouden gaan scheiden. Want dat zou dan mijn schuld zijn. Alles was mijn schuld. 

Maar wat kan ik er aan doen dat de juf de antwoorden niet wist op mijn vragen?
Als ik juf een vraag stelde, zei ze altijd 'waarom, waarom zijn bananen krom?'.
Ik vond dat ook een hele goede vraag en die heb ik toen in mijn vragenboekje opgeschreven.
Toen we een keertje op de Chromebook mochten werken heb ik de vraag stiekem opgezocht. 

Toen ik de juf trots het antwoord gaf op haar vraag, moest ik een heel blad met sommen maken. Stomme sommen. Allemaal hetzelfde. 

Op een dag was de juf weg. Meester Mark kwam ervoor in de plaats. Hij wilde een gesprekje met mij. En daarna ook met mijn ouders.
Toen vroeg hij of ik mijn vragenboekje een keertje mee wilde nemen. Terwijl de rest van de klas stomme sommen aan het maken was, kozen meester Mark en ik samen een vraag uit die we gingen uitzoeken. En ik mag van meester Mark al mijn vragen stellen in zijn vragenuurtje.
Meester Mark is nooit boos op mij. En mama ook niet meer. 

 

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi, 

Ik heb geprobeerd om de 350 woorden aangehouden (leerdoel uit eerdere feedback), en dat is gelukt!

Ik heb nog wel het gevoel dat het wat diepte mist. Alle tips zijn welkom!

 

Maartje

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maartje, 

Dank voor je inzending. Hier zijn mijn tips: 

Het is een 'en toen' verhaal, er zitten weinig beelden, waardoor het vrij droog leest. Daarnaast schrijf je veel op over dingen die nu eenmaal zo zijn. Dat willen we als lezer liever zien. Als je schrijft over een personage dat anders is, geef dat dan duidelijk weer in een scène waarin dat naar boven komt. Kies bijvoorbeeld een dialoog of een moment in de klas, waarin de juf daadwerkelijk boos wordt op de hoofdpersoon. 

Ik vind het, door alle constateringen ('Alles was mijn schuld', 'Juf was altijd boos op mij', 'Mama was ook altijd boos op mij') niet fijn lezen en melodramatisch. Als dit het geval is, willen we dat zien. Wel zou ik dan aanraden om één element te kiezen, dus of thuis, of op school. 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maartje, je zet een kind neer dat door heeft dat ze anders is dan de rest. Je hebt er nu een negatief verhaal van gemaakt, je zou het ook een positieve wending kunnen geven. Dat het oké is om anders te zijn dan anderen.

Je hebt een aantal zinnen die met "maar" beginnen. Een "maar" aan het begin van een zin kan, maar vind ik persoonlijk niet mooi en het hoeft ook niet. Maar is een woord dat je in veel gevallen weg kan laten.
Ook het woord "toen" gebruik je vaak. Soms ontkom je er niet aan, maar in meeste gevallen kun je het weglaten. 

Als ik juf een vraag stelde, zei ze altijd 'waarom, waarom zijn bananen krom?'. ---> achter altijd hoort een dubbele punt, de eerste waarom moet met een hoofdletter en de punt achter de zin hoeft niet meer.

Dan stopte ik mijn hoofd onder de dekens en hoopte dat ze niet zouden gaan scheiden. Want dat zou dan mijn schuld zijn. ---> want gebruikt je doorgaans als voegwoord. Hier zou het voor mij ook achter een komma horen.
...  zouden gaan scheiden, want dat zou dan mijn schuld zijn.

Toen we een keertje op de Chromebook mochten werken heb ik de vraag stiekem opgezocht.  ---> tussen werken en heb hoort nog een komma.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind het een mooi verhaal. Je schrijft impliciet de eerste schoolervaringen op van een hoogbegaafd of anderszins andersdenkend kind ergens op het neurale spectrum.

Er zit heel wat verschil tussen 'En toen ging ik brood eten en toen gingen we naar huis en toen kregen we limonade en toen gingen we buitenspelen en toen...' en het toen in dit verhaal. Haal gewoon wat toenen eruit en verander er een in daarna en klaar.

Het doet me zijdelings denken aan de romans van Judith Visser over haar autisme, Zondagskind en Zondagsleven. Zij schrijft wel beeldend in scènes, maar ja, dat is ook geen oekaze.

Je verhaal is een beetje zoetig doordat het zo goed afloopt. Zelfs mama nooit meer boos vond ik net wat too much.

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Interessant om te lezen dat iedereen een andere mening erover heeft.

Ik kan mij zeker vinden in dat het verhaal een beetje droog is. En dat mama nooit meer boos is is misschien ook niet zo realistisch. Er is zeker nog werk aan de winkel voor dit stukje.
@fief, bedankt voor de verbeteringen!

 

Allemaal erg bedankt!

Maartje