Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#449 Onthullend

Onthullend

Het is donker, maar ik ben niet bang. Papa zegt dat spoken niet bestaan. Ik denk dat hij zich vergist.
'Wij zijn de mannen in huis,' zegt hij best wel vaak tegen mij. 'Mannen zijn niet bang.'
Ik ben niet bang. Misschien een heel klein beetje. Een ietsiepietsie. Niet echt.
'Jij kan zelf naar boven, grote vent. Ga maar lekker slapen,' zei hij daarnet en nu zit ik op de overloop. 
Jasper zegt dat papa mijn mama vermoord heeft. De vader van Jasper is politieman. Ik weet het niet. Mama is al heel lang dood. Soms vergeet ik haar een beetje.
Papa lachte toen hij me naar boven stuurde en keek naar tante Mia. Ze dronken wijn.
'Morgen mag je uitslapen,' zei hij nog. 'Weekend.'
Tante Mia zei niets. Ze zwaaide naar me en knipoogde daarna naar papa.
Ik liep de kamer uit.
Het is donker op de overloop, maar ik ben niet bang. Als ik het licht aandoe, ziet papa dat. Ik hoor mezelf ademen en voel mijn hart bonken. Mijn voeten staan op de bovenste tree.
Papa en tante Mia praten niet. Af en toe lachen ze. Ze lijkt me aardig. Tante Mia. Ik ken haar sinds vandaag.
'Jouw vader is een moordenaar,' hoor ik Jasper in gedachten zeggen.
Opeens gilt tante Mia. Kort. Niet eens heel hard. Ik spring op, storm naar beneden, de deur door, de kamer in. Papa ligt op tante Mia. Hij houdt haar vast. Met zijn mond laat hij haar stikken. Tante Mia ligt te schokken onder hem.
'Moordenaar!' schreeuw ik en beuk met mijn vuisten op zijn blote rug.

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi ingezoomde scène. Ook jij kiest een onvoltooid deelwoord als titel, of een bijvoeglijk naamwoord. Je zaait meteen al prettige verwarring. Wat doen de spoken daar? Die doen daar: het magisch kinderbrein vermelden. Voor een jong kind is een jaar lang. Wij zijn de mannen in huis – de geest van mama waart rond, of er zijn vaker dames, want tante Mia is nieuw. Kinderen zeggen maar wat, en toch die twijfel. Praat de politiepapa thuis zijn mond voorbij? Bestaat er gerede twijfel, behalve op het schoolplein? Het is een verklaring voor kinderlijk wangedrag tijdens seks op de zitbank. En hoe ouders hun kind al verliezen op de de eerste schooldag.

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Een bijzonder verhaal. Het laat subtiel zien dat het kind eenzaam en verward is door alle gebeurtenissen, waarbij de vader en de omgeving het kind niet echt opvangen bij het begrijpen en verwerken van wat er allemaal gebeurt en het kind er een eigen invulling aan geeft.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hadeke, een knap geschreven, haast psychologische schets van een jongetje dat langzaam maar zeker de smoesjes door heeft van zijn macho vader. 

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

@Hadeke,  

Wat ik heel mooi vind aan jouw verhaal, is dat je laat zien hoe beïnvloeding werkt en wat de gevolgen daarvan kunnen zijn. Het is iets wat je op dit moment in de maatschappij ook ziet gebeuren. 

Het verhaal is helemaal vanuit het kinder perspectief geschreven. De beginzinnen schuren een beetje. Niet bang, spoken bestaan wel. Dat rijmt niet helemaal met elkaar. Later maak je dat wel beter kloppend door te stellen dat hp misschien een ietsepietsie bang is. Op zich kan het dus, maar als lezer zit ik na die eerste drie zinnen even te puzzelen, huh, hoezo. Persoonlijk zou ik 'ik denk dat hij zich vergist' weglaten. Het klinkt ook een beetje te ouds, naar mijn smaak. En dan eventueel na 'niet echt.' 'Ik denk dat (papa ongelijk heeft, dat) spoken wel bestaan.' Zoiets, bijvoorbeeld. 

Je hebt heel mooi laten zien hoe een kinderhoofd een situatie heel anders kan interpreteren dan die in werkelijkheid is. Ik moest er ook wel een beetje om lachen. Goed gedaan.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Natuurlijk vermoordde jouw vader jouw moeder met zijn tong. Trouwens die tante Ria, de jaloerse zus van je mama, zag je voor het eerst?

Kleine naar boven en gaan met de banaan! En dan dat lang uitslapen! 

Elke zin heeft zijn functie! ZGG!

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

@kruidnagel en @tony Ja, zo was het wel bedoeld. 😀 De kennis die ook tante (of oom) genoemd werd.

Dank voor jullie reacties.

@willy De ontkenning van de angst heb ik wat gepikt van het kinderliedje 'We gaan op berenjacht. We zijn niet bang.' En dan zijn ze natuurlijk wel bang. Ik ga nog ff peinzen op je overige opmerkingen. 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Hadeke, goed verhaal, ik sluit me aan bij de reeds gegeven feedback.

Overigens, wij gaan op berenjacht is in eerste instantie vooral  een (geweldig) prentenboek waaraan later een liedje gekoppeld is

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Hadeke,

Dank voor je verhaal. Ik vind het erg goed en ik heb er niet veel op aan te merken. Je maakt uitstekend gebruik van het kinderperspectief. Daarnaast zijn de zinnetjes best grappig, dat schept een beetje lucht in het zware thema. 

De enige tip die ik kan geven is dat je het gebruik van punten en komma’s even grondig herziet. Bij sommige zinnen vind ik het beter dat ze aan elkaar geregen worden door een komma. Natuurlijk hoeft dit niet bij elke zin, want korte zinnen brengen het kinderperspectief goed naar voren en het leest goed weg.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Hadeke, ik vind het een bijzonder verhaal. Als het niet zo bizar was (in de zin dat het jongetje ineens aan een nieuwe vrouw moet wennen en door zijn vader als groter wordt gezien dan hij is), zou de laatste zin bijna humoristisch zijn. 
Graag gelezen.