Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#449 - Croccangelo en Gold Nugget

Zoveel lekkers: stracciatella, pistache, macadamia.
‘De wisselsmaak van deze week is croccangelo, met gecrunchte en gekarameliseerde hazelnootjes,’ klinkt vanachter de hoge toonbank. Croccan-wat? hij duwt zijn snufferd tegen het glas om alle kleuren beter te kunnen zien.

Met zijn ijshoorntje in zijn éne hand, pakt hij met zijn andere de rimpelige, dooraderde naast zich stevig vast. Ze voelen de energie stromen.
‘Oma, welke ijs vindt u het lekkerst?’ Oma grinnikt.
‘Even denken, hoor. Ik vind het net als jij moeilijk om een smaakje te kiezen. Tijdens mijn reis in Alaska heb ik
de Gold Nugget geprobeerd. Dat is van vanille met stukjes pure chocolade en 24-karaats gouden vlokken.’
‘IJs met gouden vlokken, bestaat dat echt, oma? Wow!’ Giebelend drentelen ze verder.

Gabriël laat haar los en rent naar het klimrek. Hij begint onbevangen te klimmen.
‘Voorzichtig,’ roept oma.
Bovenin hangt Gabriël ondersteboven, bengelend uitkijkend over de speelweide. Hij ziet kleine, grote mensen op bankjes en andere kindertjes in de zandbak krioelen.
‘Omaaa, ik ben hier!’ roept hij. Hij wil gaan zwaaien. Maar, waar is oma?

Beneden zit oma met haar stramme benen en stijve rug op het randje vlakbij; weg te mijmeren. Is kind zijn niet onverschrokken alles kunnen doen zonder je bewust te zijn van alle gevaren en gevolgen? Ernaar verlangend dat haar lichaam het haar zou toestaan om ook weer vrij te kunnen rennen en bewegen. 

Ondertussen speurt Gabriël de speelweide af. Bij de bankjes, de schommel. Tussen de rennende en joelende kinderen. Geen oma! Hij komt overeind, kijkt nog eens goed. Geen oma te bekennen. Bang, klautert hij voetje voor voetje omlaag. Waar is oma? Hij voelt tranen opkomen.
‘Gabriël?’ hij draait zich om en ziet oma bezorgd kijken.
Diep zuchtend klampt hij zich zich veilig aan haar broze en wankelende lichaam vast.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Arcana, het is een prettig gestoord verhaaltje. Het kind komt wel aan het woord maar ik vind niet dat het verhaal uit een kinderperspectief is geschreven, meer vanuit de grappige, stijve oma. Zeurtje: klimrek is onzijdig, dus het klimrek. Deze zinnen:
Is kind zijn niet onverschrokken alles kunnen doen, zonder je bewust te zijn van alle gevaren en gevolgen? Mijmert ze, ernaar verlangend dat haar lichaam het haar zou toestaan om ook weer vrij te kunnen rennen en bewegen. 
kan je beter zo opsplitsen:
Is kind zijn niet onverschrokken alles kunnen doen, mijmert ze, zonder je bewust te zijn van alle gevaren en gevolgen. Ze verlangt ernaar dat haar lichaam zou toestaan om ook weer vrij te kunnen rennen en bewegen. 

Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aandoenlijk verhaal. Met plezier gelezen. Probeer de witregels tussen de zinnen op te vangen, leest niet lekker. Grappig dat oma uitweidt over smaken ijs over de hele wereld. Bereisde oma, maar voegt niet veel toe aan verhaal. Verder wel leuk. 

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi,

Bij precies die zin liep ik een beetje vast. Dank voor de tip en je overige commentaar, waarbij in het begin het meer vanuit oma’s perspectief lijkt, maar het gedeelte vanuit het klimrek is vanuit het perspectief van het kind.

En ook bedankt voor de tip tegen de witregels, ga ik toepassen!

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schrijvenisfijn,

Dank je. Heb je misschien een tip hoe ik de witregels weg krijg, het stoort mij namelijk ook? Het bereisde van de oma heeft een educatieve functie naar haar kleinkind toe (niets is onmogelijk), maar is er ook omdat oma haar kleinkind graag wil vermaken. Het is geen doorsnee oma, dus ook geen doorsnee antwoorden ;).

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Arcana, als je shift+enter doet krijg je maar één regel. Dit gezegd zijnde ben ik nog nooit afgeleid of gestoord geweest bij het lezen door wat meer wit.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi, die beschrijvingen, lyriek en emoties. Is Georgië Georgia of daadwerkelijk dat bedreigde land net buiten de EU? En nog wat schoonheidsfoutjes, zoals macadamia niet goed gespeld. Maar bovenal vond ik het wel knap: een kind door de ogen van een oma en een kind. 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Arcana,

Dank voor je verhaal. Ik vind het kinderperspectief goed gelukt. Inhoudelijk gezien denk ik dat het verhaal pas te laat op gang komt. Pas in de voorlaatste alinea ‘gebeurt’ er iets.

Ondanks het feit dat het geklets over ijs wel vermakelijk is, voegt het niet veel toe aan het verhaal. 

De verhouding tussen beschrijving en actie is wat uit balans. Ik denk dat als dat hersteld is, het verhaal heel prettig leesbaar zal zijn.

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Kruidnagel: dank voor je fijne reactie en feedback! Het betreft het land Georgië.

@Anna.Saffier: veel dank voor het positieve commentaar. Ik zal kijken naar een beter balans in het verhaal. Hoewel ik wel vind dat het begin laat zien dat het voor het kind een feest is om met oma op stap te zijn en juist dat vertrouwde en veilige gevoel dat dat hem geeft, maakt dat hij onbevangen kan zijn en de wereld aandurft. Zodra hij merkt dat dat weg is, wordt hij bang en onzeker. Daarmee meen ik dat het begin wel van toegevoegde waarde is...

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik denk:

  1. cursor aan het einde van een tekstregel plaatsen
  2. delete-toets indrukken
  3. shift+enter tegelijk indrukken
  4. ...en dat vóór elke witregel.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooi gedaan. Voor mij zit een kleine verwarring bij de alinea waar de oma mijmert. Je perspectief richt zich vooral op het kind. Door dan voor mij plots te beginnen met: Is kind zijn niet onverschrokken alles kunnen doen ...' denk ik in een milliseconde: zo denkt een kind toch niet? om dan te ontdekken dat het de oma is die dit denkt. Dat haalt me wat uit het verhaal. Ik denk dat de focus blijven richten op het kind en zijn gedachten het nog sterker zou maken.

Graag gelezen.