Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 449 – Allemansrecht (avontuurlijke versie)

'Nu wordt het pas leuk, Maan,' zegt mama. 'Hier stopt het asfalt!'
Ik graai de plastic zak uit de mand voor als ik moet spugen. Freya blaft en papa lacht terwijl hij zich aan de lus van onze camper vasthoudt.
Mama kijkt op haar telefoon. 'Nog een paar kilometer,' zegt ze.
Als we het kampeerterrein op rijden, lijkt het wel een parkeerplaats. En er dwaalt een meisje over het wegdek.

Buiten zie ik het water. Freya springt er gewoon in. De druppels zijn ijskoud. Als ze haar vacht heeft drooggeschud, mag het meisje haar aaien. Ik maak de riem weer vast en Freya trekt me mee als een sleehond.
'Let me?' bedelt het meisje. Ze lijkt me aardig. 'Are you Norwegian?'
Ik zeg: 'I'm Dutch' en schud van nee. Ze snapt toch dat ik niet zomaar kan opstaan? Ze is Jezus niet. Maar ze pakt mijn hand en brengt me samen met Freya naar de bomen. Ik geef haar de riem en rol naast haar terug naar het water.

Heel langzaam rijd ik omlaag naar de aanlegsteiger. Even later bungel ik al met mijn benen over de houten rand. Freya let op de rolstoel. Ik voel het water niet, maar ik zie het om onze voeten spoelen.
'Maan!' roept mama.
Alfsigesey gilt en duikt de baai in. Ze wil de riem van de halsband trekken.
Ik zie Freya zinken en kijk om. Mijn ouders zijn nog te ver. Een plons en daar drijf ik. Mijn getrainde armen sturen me omlaag, onderzee, naar de rolstoel. Ik wrik de knoop los en dan voel ik mijn benen weer: de benen van mama en de benen van Alfsigesey, met de rolstoel in haar handen.

Ik hap naar lucht en klamp me aan de reddingsboei. Het zoute water prikt.
Papa tilt me steeds een treetje hoger over de basaltblokken.
Mama gooit een warme deken over me heen. Ze pakt de rolstoel aan van Alfsigesey en zet hem op de kade.
Ik google haar naam; ‘beschermengel’ maak ik ervan. 's Avonds appt ze: 'We can swim. There is a pool here. 🤪' De volgende dag heb ik voor het eerst sinds het duikongeluk mijn oude badpak weer aan.

******

(Tedere versie)

De camper schokt en schudt. Papa lacht en houdt zich aan de lus vast.
'Nu wordt het pas leuk, Maan,' zegt mama. 'Hier stopt het asfalt!'
Ik graai de plastic zak uit de mand voor als ik moet spugen.
Mama kijkt op haar telefoon. 'Nog een paar kilometer tot de standplaats,' zegt ze.
We deden altijd allemansrecht, maar dat vond ik saai, en op campings laadt mama de camper op. Het lijkt hier wel een parkeerplaats. Toch komt er een groepje kinderen aan.

'Ga maar,' zegt papa. 'We appen je straks.'

De waterdruppels zijn ijskoud. Fika vindt het prima. Ze schudt haar vacht uit en iedereen mag haar aaien. Ik maak haar riem vast en ze trekt me vooruit.
'Let me?' zegt een meisje. Ze is aardig. 'Are you from Norway?'
Ik antwoord: 'Dutch' en schuif op. Het past net. Ze heet Alfsigesey. Ik noem me Narvi. Dat is de maan uit de verhalen die papa voorleest over Yggdrasil. We spelen dat we Freya zijn met haar hondenslee.
Bij het water rem ik af.

'Accident?' vraagt ze. Ze legt haar hand op mijn been. Ze heeft al kleine borsten, net als ik.
'Diving.'
Ze stapt uit. Heel langzaam rol ik omlaag naar de steiger. Ik laat me uit de stoel glijden en bungel met mijn benen over de rand. Mijn voeten voelen het water niet, maar ik zie het om haar voeten spoelen en ik leun tegen haar aan en ze pakt mijn hand vast.
'Maan!' hoor ik mama roepen, tot ze me zien. Fika past op de rolstoel.
'She is crying,' zegt Alfsigesey. 'How long do you stay?'
'One night. Maybe two. We ride to the North Cape.'
Ze propt een briefje in mijn broekzak. 'This is my number.'
Dan tilt papa me in de stoel en rijden we omhoog.

Gegrilde courgette is mijn lievelings. De peentjes voer ik stiekem aan Fika.
'Wat een lief meisje,' zegt mama. 'Gaat ze ook naar de middelbare?'
'Ze gaan hier tot de tiende klas,' zeg ik. 'Mogen we strakjes samen Fika uitlaten?'
'Tuurlijk.'
Op school ben ik alleen. Op vakantie lijkt alles veel gewoner.
'A holiday kiss,' zegt Alfsigesey bij de bosrand. Ik zet de rolstoel op de rem en bind Fika vast en voel me zo lekker duizelig worden.

 

Lid sinds

1 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zie hier niet zo snel het kinderperspectief in terug maar dat kan aan mij liggen. Wel een paar dingen die me opvielen. Denk dat ze wagenziek is omdat ze de spuugzak pakt maar doet ze pas als ze er al bijna is? Of de camping ligt op vijf minuten rijden anders kan je dat misschien veranderen. Pa zegt we appen maar dat gebeurt niet. Weet niet of het relevant voor het verhaal is dat haar vriendin kleine borsten heeft. Denk aan een licht erotische inslag vooral als je leest dat Narvi of Maan een kus krijgt aan de bosrand. Het is onmogelijk een papieren briefje bij iemand anders in de broekzak te schuiven als je er naast zit, zal dan meer proppen worden. Hoop dat je er iets aan hebt.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een mooi verhaal, KN, geschreven vanuit het perspectief van al wat oudere kinderen. De tweede alinea heeft nood aan een herschrijf en er staat ergens een komma na een 'en', die weg mag net als nog een aantal 'ennen'. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schrijvenisfijn, bedankt voor het lezen en je reactie. Zoals Gi zegt: oudere kinderen, zie ook 'de middelbare'. Wagenziekte is in mijn ervaring als drievuldig vader richting Oostenrijk iets dat op elk moment kan optreden, maar vooral in schilderachtige gebieden aan het eind van de reis, op wegen vol bochten en gehobbel. In Maps zie je zowel de afstand als de rijtijd. De ouders hebben Maan ongetwijfeld geappt, maar ze was afgeleid: daarom roepen ze haar. Of ze zeiden het wel, maar deden het niet. De ('al') kleine borsten duiden op een zekere leeftijd (groep 8) en de bijbehorende erotisering van het lichaam – maar ook gewoon het vergelijken van zichzelf met een gezond lichaam. 'Proppen' is een goed idee, thanks.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, thanks! Wat bedoel je met 'de tweede alinea'? Niet altijd en overal geldt er een verbod op de komma voor de 'en.' Er staan inderdaad veel 'ennen' in; ik denk doordat ik de zinnen simpel probeer te houden vanwege de ik-vorm. Dat heb ik nu aangepast.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik had de eerste twee regels eruitgehaald vanwege de verhaallengte, en omdat het volgens mij kon, maar misschien kon het niet, dus nu staan ze er weer in. Daarnaast nog het nodige, en de titel, aangepast.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kruidnagel,

Bedankt voor je inzending. Hoewel ik het verhaal zeer beeldend vind opgeschreven (je maakt naar mijn idee gevarieerd gebruik van de taal), is het verhaal voor mij niet spannend genoeg. Het heeft een zeker aanloopje nodig maar zelfs in het slotstuk kan ik geen daadwerkelijke spanning vinden. 

Ik zou in dit verhaal iets meer actie toevoegen, er hoeft maar iets kleins te gebeuren waardoor de hoofdpersoon wordt uitgedaagd om het geheel spannender te maken.

De opdracht van het kinderperspectief heb je goed uitgevoerd. Misschien zou je het nog iets kunnen vergroten. Als er bijvoorbeeld een groepje kinderen aankomt, zou je dit op een iets minder beschrijvende manier, en een wat meer belevende manier kunnen vertellen. 

Succes!

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik volg Anna wel in zekere zin, erg goed geschreven. Ik heb ook wat moeite met de vele namen, dat ligt aan mijn beperkte attentiespanne, en verwachtingspatroon. Dus voor wat het waard is...

GG!

 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kruidnagel, voor een groep 8-er spreekt Maan al vlot Engels. Nu weet ik niet hoeveel Engels ze al krijgen in groep 8. Ik zou de Engels gesproken zinnen cursief schrijven. Behalve dat vind ik het wel een mooi verhaal. In hoeverre moet het spannend zijn? Het is de beleving van kind uit groep 8. Je hebt er al een extra dimensie aan gegeven door haar in een rolstoel te plaatsen. 

Ik antwoord: 'I'm Dutch' en schuif op. Het past net. ---> achter Dutch hoort nog een komma. Bij deze zin begreep ik niet goed wat je bedoelde met "en schuif op. Het past net". Komt het meisje met de moeilijke naam bij Maan in de rolstoel zitten? 

We spelen dat we Freya zijn met haar hondenslee. ---> Freya is de hond. Hoe kunnen de kinderen spelen dat ze de hond zijn? Bedoel je hier dat ze net doen alsof de rolstoel de hondenslee is en dat Freya deze trekt?

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, bedankt voor je reactie! Ik zie dat de namen te overdadig zijn (en/of niet afwisselend genoeg), want Freya is de godin en Fika de hond. Een cursusje Noorse mythologie is ook wel heftig in een miniverhaal. Over cursief Engels ga ik nadenken. Qua rolstoel zullen het smalle meisjes zijn - als dat onmogelijk is, valt daar nog wat te halen aan spanning, want dan moet Maan eruit. De komma vind ik hier niet horen voor 'en'. Ik hoor ze op de basisschool intussen al wel zulk Engels praten. Het moeilijkheidsniveau in dit verhaal valt wel mee, lijkt me. Ik heb er speciaal op gelet.

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

De komma vind ik hier niet horen voor 'en'. --> de komma hoort erachter omdat je daarmee een gesproken zin afsluit. Anders moet de zin zijn: Ik antwoord dat ik Dutch ben en schuif op.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Neen, juf. Even dit syntactische zijpaadje. 

  • Allereerst de regel uit ons eigen ANS (§ 19.2.4.4): 'Het gebruik van komma's is geen grammaticale, maar een stilistische, dus uiteindelijk een subjectieve kwestie.' Vandaar 'vind ik'.
  • Dan naar het voegwoord. Ik vroeg me af waarom je hier ineens wél een komma vóór 'en' wilt zien. Ik vermoed vanwege de directe rede ('I'm Dutch'), die tenslotte vaak gevolgd wordt door ', zei/vroeg hij/zij/het/hen'. Ik gebruik hier echter het voegwoord 'en' als lijm tussen de twee hoofdzinnen "Ik antwoord: 'I'm Dutch'" en "[ik] schuif op." 
  • Daarover van bv. Scribbr de ezelsbrug: 
    • Hebben de twee hoofd- of bijzinnen elk een afzonderlijk onderwerp en persoonsvorm?
      1. Ja = Plaats dan een punt tussen de twee hoofdzinnen of gebruik een nevenschikkend voegwoord, zoals “en”.
      2. Nee = gebruik een komma.
    • Hier: a. Voel maar.
  • Op Wikipedia lees je er allerlei moois over.

 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kruidnagel, je hebt me nog niet overtuigd. Ik heb al je linkjes voor nadere informatie gevolgd, maar ik krijg nergens een duidelijk voorbeeld van een hoofdzin in directe rede, gevolgd door een nevenschikkende zin met "en" als voegwoord. 
In de zin "Ik antwoord dat ik Dutch ben en schuif op" hoort geen komma, maar het struikelblok is dat de eerste hoofdzin directe rede bevat en jouw zin begint met "Ik antwoord:". Ik vraag me dan af of je dan de dubbele punt weg moet laten en het als quote in de zin moet noteren.
Daarnaast is een duidelijke pauze hoorbaar na de directe rede die voor mij de komma ook rechtvaardigt. 
Naar mijn idee zou de juiste notatie moeten zijn:
Ik antwoord: 'I'm Dutch,' en schuif op.
'I'm Dutch,' antwoord ik en ik schuif op.
Ik antwoord "I'm Dutch" en schuif op.

Vooralsnog geef ik het nog niet op. Niet omdat ik per se gelijk wil hebben, maar omdat ik het een interessante discussie vind en ik de zoektocht naar het juiste antwoord nog niet opgeef. Wellicht moet ik je dan gelijk geven, maar dat geef ik je dan ook.
 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief: volgens mij altijd een dubbele punt na ik zeg etc + directe rede, en bij een nevenschikking met 'en' nooit een komma. Overal bewijs te vinden voor deze hypotheses. Maar komma is subjectief, dus als jij leest, mag jij er een komma bij denken.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In mei 2018 heb ik hier trouwens ook een verhaaltje geschreven vanuit een kind, toen nog voor het forumdeel autobio. Ik hoefde niet na te denken over samenhang en spanningsboog – gewoon een zintuiglijk sfeerbeeld creëren van een eigen jeugdherinnering, om te oefenen, ongedwongen, ongegeneerd, wars van pretenties, vrijblijvend. Maar dit is zoveel leuker.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik heb je herschrijf gelezen en die beviel me wel. Mooi dat je niet alles meteen weggeeft en zelfs op het eind nog een tipje van de sluier oplicht.

Wat mij betreft beschrijf je nog wel wat veel, maar dat is vaak een kwestie van smaak. Daarnaast zou ik het wel mooi vinden als je meer in de actie start door de eerste twee zinnen wat naar achter te verschuiven:

'Nu wordt het pas leuk, Maan,' zegt mama. 'Hier stopt het asfalt!'
Ik graai de plastic zak uit de mand voor als ik moet spugen. Freya blaft en papa lacht terwijl hij zich aan de lus van onze camper vasthoudt.

Maar ook dat is persoonlijk. :-)

Graag gelezen.