Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#449 Bed & Breakfast (gaat in de herschrijf)

 

De tekening ligt op tafel, bij haar bord. Hij heeft zijn best gedaan op het jongetje bij de lege cadeautafel.
waarom komt mijn verjaardag bij een wisseling? kom je dan wel op mijn feestje. ja of nee staat er in dikke rode stift boven geschreven.
Hij zit in zijn eentje aan tafel. Alweer. De tafel is gedekt voor drie, maar zijn vader slaapt natuurlijk nog en zijn moeder loopt druk heen en weer met een dienblad vol restanten van het ontbijt van de gasten.
'Sem!' roept moeder van beneden. 'Ze hebben het fruit niet opgegeten. Wil je wat mee naar school? En nog een half croissantje. Lekker toch?'
Ze stommelt weer naar boven.
'Mam?'
Ze luistert niet. Alles moet meteen worden weggewerkt. Brood en crackers gaan in zakken, beleg dat nog gegeten kan worden gaat de koelkast in en de rest meteen in de GFTbak. De afwasmachine is al ingeruimd en staat alweer aan.
'Sem, wat wil je op brood? Er is nog ham over, en wat jam.'
'Mam, ik hoef niks mee.'
'Je moet wel eten, lieverd.'
'We eten vandaag op school. Het is de laatste dag.'
'Ah, oké.'
'Ik ga trakteren, hè. Kom je dat dan brengen? De juf zei om elf uur of zo.'
'Wat? Dat had je wel eerder kunnen zeggen, Sem. Jemig. Ik verzin wel wat. De gasten hebben toch niet veel gegeten. Dus. Komt goed.'
'Ik heb het wel gezegd. Je luistert gewoon nooit. Je bent altijd bezig.'
'Je had het ook aan je vader kunnen vragen, hè. Die doet toch nooit iets in huis. Ik moet hier echt alles doen.'
'Laat maar. Ik ga.'
Sem pakt boos zijn tas en loopt richting achterdeur.
'Sem, wat ben jij laat.' Zijn vader komt uit de badkamer in zijn onderbroek. 'Zijn er nog gasten?'
Sem zucht. 'Trek gewoon wat aan, joh.'
'Is er nog ontbijt over, denk je.'
'Hoe moet ik dat weten? Ik ga.'
'Top. Goed.' Zijn vader steekt een sigaret aan en sloft de trap op naar de woonkamer.
Wanneer Sem weg fietst, hoort hij alweer de ruziënde stemmen van zijn ouders.

 

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Als ik je verhaal lees, dan associeer ik dat niet direct met een kinderperspectief. Ten eerste is het verhaal in de derde persoon geschreven, dat maakt het al een stuk lastiger om de belevingswereld van een kind goed weer te geven. Daarnaast maak je veelvuldig gebruik van ‘objectieve’ waarnemingen. Daardoor krijg je als lezer niet echt een inkijkje in de binnenwereld van het kind.

Het verhaal zelf vind ik te eenduidig. We weten nog voordat de dialoog begint wat er aan de hand is: de ouders hebben te weinig aandacht voor het kind. Het verhaal gaat verder zonder dat er nieuwe elementen worden toegevoegd, dat maakt het verhaal voorspelbaar. 

Probeer daarom meer gebruik te maken van het schrijversadvies Show, don’t tell. Op deze manier heb je de mogelijkheid om stukje bij beetje nieuwe elementen toe te voegen, zodat het geheel spannend wordt. 

De dialoog zou ik voor een groot gedeelte schrappen, het voegt niet echt iets toe aangezien we na een aantal dialoogzinnen al weten hoe de ouders met het kind omgaan. 

 

Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

zeker heb ik hier iets aan. het was inderdaad een eerste versie. in de herschrijf dus. dank je.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kruidnagel, het is verwarring troef deze week. Coaches die op foute teksten reageren (Anna reageert op 448 van Virtuoso)  en jij die een zekere Juliette (?) feliciteert ipv Elf, de auteur. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Proficiat Julianne! Prachtige invulling van opdracht 447! (sorry kon het niet laten)

(ik wacht gewoon op de herschrijf in aankomst)

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi ELF, ik wacht ook nog even op de herschrijf. Ik begrijp er nu niet zoveel van. 

Ik ben in ieder geval ook benieuwd naar het verhaal van Juliette.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik vond het ook nog wat taai lezen. Het uitgangspunt van een jongetje waarvan tijdens een wisseldag van gasten zijn verjaardag wordt vergeten tegen een achtergrond van weinig elkaar liefhebbende ouders vind ik goed gevonden. Toch trek je me niet echt mee het verhaal in. Mij zou het helpen als je vanuit een 'ik' schrijft en wat meer vanuit de handeling/ actie. Dus laat de 'ik' bijvoorbeeld het papier tekenen en neerleggen en geef nog iets meer veel betekende beelden mee.

Ik juich een herschrijf toe, ben daar erg benieuwd naar.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag ELF, 

De opdracht is naar mijn mening geslaagd. Qua schrijfstijl zou ik je stuk herzien: sommige zinnen lopen niet vloeiend. Dat heeft gedeeltelijk te maken met het gebruik van erg veel korte zinnen, probeer hierin af te wisselen. Als je bijvoorbeeld gebruikmaakt van een aantal lange zinnen en dan een korte zin, krijgt de korte zin meer nadruk. Zo speel je met de taal. 

Ik zou veel uitspraken van de personages schrappen. Bijvoorbeeld bij: 

‘We eten vandaag op school. Het is de laatste dag.’

‘Ah, oké.’

Ik vind ‘Ah oké’, nietszeggend. Maak eerder gebruik van non-verbale communicatie. Het personage haar schouders op laten halen of wegkijken, maakt de reactie krachtiger. 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!