Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#448 Het speelveld van Milou

 

Milou's blote onderbenen voelen alsof er sneeuwmannen tegen aanwrijven. Misschien had ze beter een spijkerbroek aan kunnen trekken, maar ze ziet er wel mooier uit nu. En Rob kijkt altijd naar blote benen. Hij schijnt zichzelf benenfanaat te noemen, wat wel zoiets zal betekenen als dat hij erg van benen houdt.

Terwijl ze de brownies uit de oven haalt, voelt ze zijn blik. Het is zo'n blik die hij altijd heeft, nieuwsgierig met zijn opgetrokken wenkbrauwen. 
'Die kunnen nog wel iets langer blijven staan,' zegt Rob glimlachend. Ze probeert zijn glimlach na te doen, wanneer ze de puddingachtige koekjes weer terug in de oven duwt. Fouten maken mag, iedereen maakt fouten. Het bijzondere is dat hij nooit boos op haar wordt. Iedereen zegt dat dat vanwege haar handicap is, maar ze weten niet waar ze over praten. Ze heeft hem wel op gehandicapte collega's boos zien worden, honderd procent.

'Milou, terwijl de koekjes opwarmen wil ik even iets met je bespreken.' 
Ze loopt hem achterna, naar het tafeltje in de hoek die ook wel het bespreektafeltje wordt genoemd. Eigenlijk wel raar dat hij geen eigen kantoor heeft, daar is hij toch de baas voor?
'Milou,' begint hij. Hij kijkt nu opeens serieus. Eigenlijk is hij minder leuk als hij serieus kijkt, hij heeft van die mooie witte tanden die dan niet te zien zijn.
'Ik heb het van je collega's gehoord. Klopt het dat jij me een beetje leuk begint te vinden?'
Snel schudt ze het hoofd. Dit is natuurlijk een spelletje, zij moet nu erover liegen.
'Misschien dat ik het mis heb dan. Maar iedereen hier zegt het, en vanwege de manier waarop je naar me kijkt snap ik wel hoe ze hierbij komen. Je weet het zeker?'
'Ja, echt. Ik vind Jeffrey leuk.'
Hij kijkt haar even met een vreemde blik aan, dat is dan waarschijnlijk wat ze 'cynisch' noemen. Milou weet ook niet waar ze opeens de naam van die weirdo vandaan haalt. Haar hoofd zal wel raar werken of zo. Uiteindelijk begint Rob voorzichtig te lachen. Alles wat om haar gestoorde collega draait is uiteindelijk ook grappig.
'Ik weet niet of je me nu voor de gek houdt. Maar als dat niet zo is heb je mijn toestemming om ervoor te gaan. Je hebt genoeg ellende meegemaakt en wel recht op wat plezier. Je doet het echt goed de laatste tijd Milou, en je ziet er gelukkig uit. Ga zo door.'

De brownies zijn perfect als ze uit de oven komen, een voorteken. Jeffrey versieren is een heel wat makkelijkere opdracht dan de hele werkdag een spijkerrok te dragen in de kou, zolang ze hem maar niet hoeft te zoenen. Rob glimlacht haar toe als ze de chocoladekoekjes over de borden verspreidt. Ergens heeft ze het idee dat het fout is wat ze probeert, en dat het niet kan. Maar spelletjes spelen en dromen zijn dingen die wel mogen, dat weet ze zeker...
 

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Virtuosu, hoe goed heb je je ingeleefd in de karakters van de spelers op het speelveld van Milou. Je geeft de lezer een inkijk in de bijzondere leefwereld van personen met een beperking. Knap.
Een zeurtje over een taalfout die dikwijls over het hoofd wordt gezien: ...het tafeltje in de hoek die ---->dat.
 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Virtuosu,

Dit is een heel mooi geschetst verhaal en het taalgebruik is misschien nog wel het mooist van alles. Zonder het uit te vergroten of ridicuul te maken verklaar je bepaalde begrippen, om op die manier in de belevingswereld van iemand met een beperking te duiken. Daarnaast vergeet je niet dat de begeleiders met verkleinwoordjes spreken. Dat is inderdaad iets wat vaak voorkomt. Deze dingen zijn erg mooi gevonden en zeer goed gelukt in je uitvoering. 

Je beschrijft Milous gedachtengang ook erg mooi: het verhaal is eerlijk, goed en met respect geschreven. 

Mooi gedaan! 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooi gedaan. Vooral hoe je stukje bij beetje steeds beter duidelijk maakt wat de context waarbinnen het verhaal zich afspeelt is. 

Graag gelezen. 

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dit gaat nergens over, behalve een stelletje weirdo's die koekjes bakken, maar o zo 'to the point' beschreven en geschreven. Nice. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Virtuosu, ik ben er nog niet uit of ik uit het verhaal kan halen dat het om mensen met een verstandelijke beperking gaat. Bij brownies hoef je niet meteen te denken aan downies. Ik wil je personages ook niet meteen weirdo's noemen. Ik haal er niet meteen de opdracht uit. Verder wel met plezier gelezen. 

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Gi
Dank voor het lezen, fijn dat je dit uit de tekst heb kunnen halen. Goede taalopmerking, die en dat haal ik constant door elkaar. Ik weet dat er ezelsbruggetjes voor zijn, maar die lijken niet altijd goed te werken.

@Nadine van de Sande
Veel dank voor de zoals altijd uitgebreide feedback. Stiekem hoopte ik met mijn tekst ook wat meer begrip voor de belevingswereld van mensen met het syndroom van down te creeren. Voor deze groep is wel redelijk wat media-aandacht, maar vaak wordt er nogal een cliche-beeld neergezet heb ik het idee. Ik ben blij dat dit uit mijn tekst naar voren is gekomen.

@Hadeke

Veel dank voor het lezen.

@Schmetterling

Dank, maar ik zou zelf de term 'weirdo's' niet direct gebruiken. Hoewel er genoeg zijn die dat als compliment zien...

@ Fief

Dank voor het lezen. Je hoeft zeker niet direct aan downies te denken bij brownies, ik heb geprobeerd om ook andere hints erin te stoppen om duidelijk te maken dat het om een HP gaat met het syndroom van down. Zoals bijvoorbeeld door het woordengebruik en haar dromerige vrolijkheid (wat haar ook onverzettelijk maakt als een samoerai). Of het beeld hiermee realistisch is? Ik hoop het...

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Virtuoso,

Het hanteren van het kinderperspectief is helemaal geslaagd naar mijn mening! Ik moest even wennen aan de puberleeftijd, maar dat valt natuurlijk ook binnen de opdracht.

Wat me meteen opvalt, is de zinsconstructie van een aantal zinnen. Ik zou aanraden om goed te kijken naar woordvolgorde en kommagebruik. Dat lijkt misschien muggenzifterij maar het is van grote invloed op een verhaal. Het kan zelfs de gehele stijl veranderen. Ook zou ik het woordgebruik nalopen. Woorden als ‘schijnen’, ‘verspreiden’ zijn niet zozeer moeilijke woorden, maar die vallen een beetje uit de toon in dit verhaal. 

Ik vind net als de andere lezers, dat het niet altijd even duidelijk is dat het hier gaat om een hoofdpersonage met een verstandelijke beperking. Ik merk dat er iets aan de hand is, maar de ‘hints’ zijn nog steeds op veel verschillende manieren te verklaren.

Ik hoop dat je iets aan mijn commentaar hebt.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

:) Grappig Anna, Kruidnagel.

@Virtuoso, goed verhaal!

Hij schijnt zichzelf benenfanaat te noemen, wat wel zoiets zal betekenen als dat hij erg van benen houdt.

Logische deductie!