Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 448 – Sammy

Zin zag hij pas weer toen hij de bloemen zag. Voor hem geen opstanding uit de dood, de hoge hoed van Pasen. Nieuw leven is de lente, de zon, de zintuigen die de ramen openzetten en de lijkstank verdrijven. Lang had het geloof hem wel gevoed, en dat doet het nog, maar niet meer zo letterlijk. Hij roert in zijn cappuccino en wandelt de tuin in. Het is koud voor begin april. Die bollen ziet hij haar nog planten. Ze schold op de pijn. De eerste tulp is net rood, de mahonie bloeit al een tijdje en de bloesem is met de eerste voorjaarsstorm uit de prunus gewaaid.

Het was een zachte winter, veel te zacht. Geen energie meer in zijn benen om te schaatsen toen het in december even kon. Geen energie meer voor de winkels, de scholen, zijn werk. Elke dag als ze naar school zijn, rijdt hij naar het graf. Het is geen graf, het is geen urn, het is een bos, een natuurbegraafplaats. Er staan vandaag weinig auto's. Hij stapt uit en wandelt de tien minuten naar het plekje waar ze ligt. De schijf van boomstam met haar naam erin gekerfd is al groen uitgeslagen. Hij raapt de verdorde gerbera's op en streelt de letters. Dan strekt hij zich uit en gaat liggen met haar naam als een kussen, de afdruk in zijn wang. Hier zakte de plank met de wikkeldoek de aarde in. Hier ligt hij in haar schoot, in de troost van het leven dat hier wortelt. 'Zondag neem ik de meisjes mee,' zegt hij zacht.

Thuis doet hij zijn trouwpak in de hoes en schudt hij het schoon. Met het schepje brengt hij de restjes naar de pot die bij haar foto staat. 'We maken geen sneeuwengel, maar een bosengel,' zei hij; en zo helpen de meisjes mee. Hij wil ze er niet te vaak mee confronteren, zelf moet hij ook de afstand omarmen. Hij haalt de foto uit de lijst en kust haar lippen. Ze had hem vegetariër gemaakt, klimaatactivist zelfs – ook zo is het groen haar nalatenschap. Hij nipt uit het kopje water en giet een straaltje bij haar aarde. Ze hebben nu gemeenschap. De eerste kiemen breken al open; dat zullen de meisjes straks leuk vinden. Vandaag zet hij geen film aan en luncht hij wel op tijd.

Ze mochten allebei een bloem kiezen voor mama-in-de-pot. Celeste wilde een gerbera, want mama heette Barbara. Het is een bloem die je moet stutten, bedacht hij. Valerie koos de zonnehoed, de echinacea. Hij ziet zijn vrouw weer lopen, op vakantie, stralende onwetendheid, de hoed tegen de kanker, tevergeefs. Haar kast laat hij nog even intact, als schrijn. Haar jassen aan de kapstok en de hoed op haar kussen in het grote, lege bed. Zelf koos hij een bol, een tulp. Sierlijk; hij zou er grif zijn bezit voor geven. Zodra de zon de slakken in bedwang heeft, kan de pot naar buiten. De kinderen zijn nog te klein: hij zal de tuin dit voorjaar zelf moeten wieden en snoeien.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kruidnagel, ik zit hier al een tijdje wezenloos naar het scherm te staren. Wat moeten wij met deze opdracht? Ik heb niets met Japan en dan kom jij als sneeuwengel, bosengel met dit diepontroerende verhaal. Zo kan het dus ook. Hier word ik stil van. De samoerai verscholen in de kankerpatiënt die vecht tegen het onontkoombare. Mooi. 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kruidnagel,

Je hebt de opdracht echt perfect begrepen! Het gaat om het aangaan van datgene wat moeilijk is, zonder er met verbittering naar te kijken. En inderdaad hoef je personage daar geen uitgesproken gevechtsheld voor te zijn. 

Je hebt een mooi uitgangspunt gekozen door de overleden vrouw van de natuur te laten houden en bloemen centraal te laten staan in het verhaal. Bij de natuur hoort leven en dood en bloemen bloeien en verwelken. 
In het verhaal sta je met regelmaat en op een goede manier stil bij datgene wat echt pijn doet en feit dat je daar niet zomaar voor weg kan lopen. Je personage is futloos en verdrietig. Tegelijkertijd is er ook nog plaats voor het mooie dat  (er in) het leven van de echtgenote was, hetzij op een meer bitterzoete manier. Maar uiteraard past dat hier uitstekend bij. Je mooie omschrijvingen maken het geheel helemaal af. 

Prachtig gedaan! 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Wow, Kruidnagel! Wat een prachtig geschreven verhaal. Om stil van te worden. Bomvol emotie zonder dat het over the top is. Jaloers en met ontzag gelezen.

Thuis doet hij zijn trouwpak in de hoes en schudt hij het schoon. ---> moet het niet andersom zijn? Eerst het pak schoon schudden en dan in de hoes doen?

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ja, heel mooi. Gelukkig zag jij dat de 'niet samurai optie' ook een mogelijkheid was. Heel ingetogen, waardoor de emotie juist sterker naar boven komt.

Een heel klein dingetje: In de eerste zin staat twee keer 'zag', dat zou ik proberen te omzeilen.

Goed gedaan!

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Nadine, 

Heel veel dank voor je enthousiaste reactie! Het was heel inspirerend om zo langs de rand van het negatieve te schrijven en daarbij oog te houden voor wat mooi en goed is.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, bedankt! De suggestie is dat hij zijn trouwpak aantrekt, daar gaat liggen, thuis het vuil verzamelt in de hoes, en daarmee de bloempot vult. Zijn vrouw, die is verenigd met de aarde, haar atomen die zijn veranderd in het groen op haar graf, worden compost en aarde waar de bloemen uit groeien bij haar foto. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dankjewel, Hadeke! Ik denk nog even na over dat 'zag', ik vind het ook wel een mooi ritme met zo'n klein onopvallend woordje, en het benadrukt het zintuiglijke, ook doordat het in de openingszin staat.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Door de bijdrage van Fief valt nu pas mijn kwartje bij jouw titelkeuze. Ik vind dat je gelijk hebt over het ritme van tweemaal 'zag', mij stoort het geenszins. Nogmaals chapeau met dit stukje.

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tja, wie mij maar een beetje kent, weet dat ik een sucker ben voor een goede titel die aansluit op de opdracht en die ook nog eens doorwerkt in de thematiek van het verhaal. Ik had daarbij in alle eerlijkheid wel jouw voorzetje nodig, maar als je het dan eenmaal ziet, kun je het niet meer ontzien. Applaus voor 'de hoge hoed van Pasen,' wat prachtig is en ook nog eens je verhaal in de actualiteit verankert. En om dan nog maar een beetje uit te sloven, weef je er wat bloemensymboliek in. Bomvol emotie geschreven zonder maar een moment sentimentalistisch te worden. Gefeliciteerd, Kruidnagel. Deze week heb je gewonnen.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nobel, Sakura: niet winnen en toch complimenteren. Het was ook wel een associatieve hinkstapsprong van van Samoerai naar Shaffy naar SOL.

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Kruidnagel, 

Je verhaal ontroerde me. Vol passie en emotie geschreven. Hoe je de opdracht geïnterpreteerd en uitgevoerd hebt vind ik fascinerend. Niks aan te merken op je verhaal. Ik kan er alleen maar lovend over zijn. Graag gelezen.

Groetjes

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat is een heel ander soort Samoerai. Wat een prachtig geschreven verhaal waar veel liefde uit blijkt en hoe mooi hoe de man zijn dochters betrekt in de groene herinnering aan zijn vrouw.