Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 447 – Eeuwige jeugd

'Klotedebiel?' vroeg juffrouw Kato Ooievaar vol ongeloof. Er keken kijkbuiskindertjes mee. 'Je hoeft me toch niet uit te schelden? En zeker niet zo vulgair. Ik zei alleen dat je de tv uit moet zetten als ik met je praat. Fatsoen heet dat.'
Langzaam draaide boekhouder Ed Bever zich om in zijn leunstoel en trok hij zijn schort recht. Nog langzamer liep hij naar de televisie en drukte op de knop. 'Zo heten die twee mannen gewoon nu eenmaal. Het is heel actualistische tv.' 
Het waren wel de jaren zestig, besloot Kato. Het was misschien de vooruitgang. 'Klotedebiel. Klotedebiel.' Ze gooide haar snavel achterover, klepperde eens flink en liet de nieuwe vrijheid door haar snavel rollen. 'Klotedebiel!'
'Jaja, zo kan 'ie wel weer, juf. Het blijft een onwelvoeglijk naamwoord.' 
'Al goed. Maar vertel eens over die actualiteiten.'
'Het zijn geen actualitaties. Het zijn grappen.'
Grappen. Daar had juf Ooievaar weinig ervaring mee. Ooievaargrappen, bevergrappen, en een nog kleiner beetje met mensengrappen. 'Wat voor grappen, Eduard?' Juf Ooievaar keek hem hulpeloos aan, één en al nieuwsgierigheid.
Ed trapte er met beide poten in. Zachtjes streelde hij de snavel. 'Een heleboel verscheidene.' Hij pakte een vleugel en trok de juf zachtjes mee naar het bankstel. 'Kijk maar eens.' 
Juf Ooievaar drukte de knop in met haar teentje en na wat sneeuw en ruis verscheen er een groep jonge mensen op het scherm.
'Ha, die massa,' zei het scherm.
'Vind jij ons een massa?' vroeg Ed.
'Wij zijn geen massa,' zei Kato beslist. 'Wij zijn een bos. Wij zijn een krant. Wel met veel dieren, maar geen massa. Er bestaat wel mensenmassa. Dat bedoelen ze, vermoed ik.'
Ed knikte. 'Mag ik je nog zo'n slovische vraag stellen, Kato?' 
De mensen op tv gingen zingen. Ze draaide het toestel zachter en stond het toe.
'Wie denk je dat er langer leeft?,' vroeg Ed zachtjes. Hij keek haar aan.
'Ga je dan sterven?'
Hij trok bleek weg. 'Nee, zeg. Ik wil nog eeuwen mee.'
Juffrouw Ooievaar besloot hard, maar eerlijk te zijn. 'Mensen leven langer dan dieren,' zei ze streng. 'Dat wist je allang.'
'Niet alle dieren,' zei Ed. Er klonk geschuifel. Het vliegengordijn bewoog opzij. Toen zag ze Stoffel de Schildpad. 'Die wordt wel 256,' zei Ed. Hij straalde. 'Zullen we samen oud worden, Kato? We hebben zijn dna geïsoldeerd en onszelf ermee behandeld. Nu kan ik oud worden, met een aantrekkelbare vriendin.'
Ze beschouwde het maar als een compliment. 'Behandel je dan wel de hele Fabeltjeskrant?' vroeg ze. 'En blijven we dan ook jong?'
Dna. Het klonk als een fabeltje, maar vooruitgang hield je ook niet tegen.
Het prikje was zo gezet. Juf Ooievaar spreidde haar vleugels en fladderde naar de zon. 'Klotedebiel,' klepperde ze rebels. Ze voelde zich nu al jeugdiger.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal, Kruidnagel. Knap gedaan. Ik haakte wat op de vele Ed's en Juffrouw Ooievaars. Het is een gesprek tussen twee figuren die elkaar kennen. Zouden die elkaars naam in iedere zin noemen?

Er klonk geschuifel. Het vliegengordijn bewoog opzij. Toen zag ze het schild. 'Wordt wel 256,' zei Ed. Hij straalde. --> hier begreep ik het niet helemaal. Wat bedoel je met het schild? Bedoelt Ed dat hij wel 256 jaar oud wordt of verwijst hij naar Stoffel.

aantrekkere --> je bedoelt hier vast "aantrekkelijkere" 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha, Fief! Dank je. Ik heb er inderdaad een aantal weggehaald, Fief. En Stoffel wat duidelijker gemaakt. En dat laatste: dat bedoel ik, half, geloof ik.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Kruidnagel, helemaal in de stijl alhoewel ik mij over de scenes in de FK niet veel meer herinner. Natuurlijk is het aantrekkerer en aan het schild merk je dat het zeer oud is, toch? G.G. 

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Knap geschreven. Wij zijn geen massa. Wij zijn een bos. Wij zijn een krant. Het klinkt bijna koninklijk en oratorisch tegelijk. Dat heb je mooi gedaan.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mij bekroop tijdens het lezen het gevoel dat ik het één en ander miste doordat ik vroeger niet zo goed oplette. Eerlijk gezegd was ik ook nooit zo'n fan. Dit verhaal vind ik daarentegen en desondanks wel erg leuk. Ik zie die stijve ooievaar voor me terwijl ze zich eens lekker laat gaan, dat zouden we allemaal eens wat vaker moeten doen. Jou is het alvast gelukt.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Leuk verhaal, zeker als je de Fabelskrant en van K en de Bie en hun voorgeschiedenis kent. Ik denk wel dat het aanhaken op de actualiteit het verhaal wat minder 'eeuwigheidswaarde' geeft. Maar dat mag mijn pret niet drukken.

Volgens mij mag je een 'hij' schrappen bij: '... en trok hij zijn schort recht. '

Met plezier gelezen. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Mespunt, zelf moest ik mijn herinneringen grotendeels reconstrueren, en ik snap dus dat het aan de lezende kant soms gokwerk is voor iemand met hetzelfde culturele gat in hun verleden. Je hebt de moraal goed te pakken. Bedankt voor je fraai verwoorde compliment.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Hadeke, grappig genoeg ontdek ik eigenlijk nu pas het leeuwendeel van Van Kooten en de Bie. Het is tijdgebonden. Anderzijds is het (in dit verhaal) al bijna zestig jaar oud en horen zowel de FK als VKeDB bij de canon van de Nederlandse (en Vlaamse?) tv-geschiedenis. Maar deze week heb ik mijn inspiratie natuurlijk gewoon uit de lucht geplukt. Bedankt voor het compliment!

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Kruidnagel, 

Door sommige verhalen gelezen te hebben vind ik het jammer dat ik FK nooit gekeken/gelezen hebt. Zoals jij dit benoemde als een cultureel gat, merk ik daar zelf ook last van te hebben. Ik vond het wel opmerkelijk hoe het is opgebouwd evenals de vlotte schrijfstijl die gebruikt is. Ondanks mijn onwetendheid heb ik het graag gelezen.

Groetjes

Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha, leuk verhaal en graag gelezen. Dat is nog eens een aflevering van de Fabeltjeskrant. Een suggestie van mijn kant. "Ze draaide het geluid zachter". is beter dan het toestel zachter zetten. 

 

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dag Kruidnagel

Heerlijk hoe je met de opdracht aan de slag bent gegaan, en ik zag de fabeltjeskrant zo weer afspelen.

Mooie zinnen, mooi ook hoe je het dierenrijk met de mensenwereld verbindt en hoe je er een hedendaags gegeven van maakt.

Knap! 

Johanna

   

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Johanna, heel veel dank voor je onversneden positieve commentaar! Verbinden met het heden: viel me op dat ze dat compliment ook vaak de doorslag laten geven in de 'finale' van De nieuwe Vermeer