Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#445 Verwachtingen

Ik had ernaar uitgekeken mijn vriendin weer te zien na zoveel jaar; ze is geen spat veranderd en heel even zie ik in haar de persoon die ik zelf ooit was. Haar hele outfit ademt geld, haar make-up is perfect en haar kapsel vertoont geen lok op de verkeerde plek. Bepakt en bezakt met twee enorme Vuittonkoffers komt ze me tegemoet en ik moet even slikken bij het zien van de enorme stilettohakken.
‘Had je niet dichter bij het vliegveld kunnen wonen? Echt, die treinreis heeft me totaal gesloopt.’ Met gefronste wenkbrauwen en het zweet op haar voorhoofd kijkt ze rond. ‘Dit is helemaal in de middle of nowhere!’
Ik voel iets van teleurstelling, maar ze draait wel bij als ze ziet hoe paradijselijk ik nu leef.
‘Monique, wat heerlijk je weer te zien.’
Ze houdt me op een afstand als ik haar wil omhelzen.
‘Ilse, wat is dit? Dit …’ ze maakt vage bewegingen over mijn gezicht en kleren.
‘Wat bedoel je?’ Ik heb me gewassen, mijn beste spijkerbroek aangetrokken en het minst versleten shirt dat ik kon vinden. Make-up gebruik ik al een eeuwigheid niet meer en mijn kleding is eerder functioneel dan modieus.
‘Je ziet er zo, uh … bourgeois uit.’

Met een geforceerde glimlach negeer ik haar opmerking en neem de koffers over. ‘Mijn auto staat verderop, het is nog een klein stukje rijden van hier.’
Opnieuw een misprijzende blik als ze het vervoermiddel ziet. ‘Dat is een vrachtwagen. Je denkt toch niet dat ik me daarin ga verplaatsen?’
‘Sorry, lieverd, een auto brengt ons niet waar we moeten zijn, deze pick-up wel. Stap in, je zult zien dat hij hartstikke lekker rijdt.’

Mijn idee van comfortabel lijkt in de verste verte niet overeen te komen met wat Monique in gedachten had. Haar humeur daalt bij elke haarspeldbocht; in plaats van dat ze geniet van het uitzicht, klaagt ze over elke hobbel en bobbel.

Bij het zien van haar tijdelijke onderkomen, valt ze stil. Pas als ze weer bij machte is iets te zeggen, piept ze: ‘Woon jij hier?’
‘Ja, welkom in mijn nederige stulpje. Is hij niet prachtig?’ Trots open ik de deur en leidt haar rond in de blokhut die ik een paar jaar geleden heb gekocht.
Het was toen nog een bouwval, maar met de nodige inspanning, liefde en een beetje hulp van een verre buurman heb ik er mijn thuis van gemaakt. Na een heftige burn-out besloot ik mijn leven compleet om te gooien en hier gaan wonen was de beste beslissing die ik ooit genomen heb; weg van het drukke stadsleven, een veeleisende carrière en het constante moeten. Overgeleverd aan de grillen van Moeder Natuur en geheel op mezelf aangewezen, voel ik me weer helemaal Zen.

Enige tijd later verdwijnt de trein richting bewoonde wereld en stiekem haal ik opgelucht adem. Ik weet niet wat de doorslag gaf: de aanblik van het “toilet”, het ontbreken van een volautomatische koffiemachine of de haas die in de schuur hangt om te besterven.

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Fief,

Zeer vlot geschreven, waardoor ik er helemaal in opging. Ik vond het een goed verhaal met een duidelijk contrast tussen luxe en minimalisme.

Een dingetje liep ik echter tegenaan en was niet helemaal duidelijk voor me. In het begin is het persoon dat je vanuit ik-perspectief schrijft, het luxe paard tegengekomen --> Monique. Aan het eind krijg ik dan weer het idee, wanneer de trein teruggaat, dat het andersom is en dat Monique vanuit ik-perspectief geschreven is. Dit bracht enigzins verwarring.

Voor de rest vond ik het zalig en heb ik het graag gelezen.

Groetjes

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je wel, Senseii. Ik snap de verwarring, maar het is de ik- persoon die de trein ziet verdwijnen en zich afvraagt wat voor Monique de doorslag was geweest. Het kan niet vanuit Monique gezien worden, want die kan de trein niet zien vertrekken als ze er zelf in zit. Maar wellicht struikelen meer lezers hierover, dan moet ik het duidelijker verwoorden.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief,

Sorry voor de late reactie: je verhaal was tussen de anderen verstopt geraakt.

Die ontmoeting was gedoemd om te mislukken, haha. Leuk gevonden. Vlot geschreven en met leuke vondsten, maar als deze mensen zo vreselijk van elkaar verschillen, wat maakt dan dat ze elkaar nu (alsnog) opzoeken?

Ilse lijkt zó klaar te zijn met het chique leven dat het ergens niet helemaal logisch lijkt om deze vriendin na al die tijd zomaar eens uit te nodigen. Het gat is wat mij betreft net iets te groot. 

Maar dat is een zeurtje dat ook te maken heeft met creatieve keuzes. Aan het verhaal zelf doet dit niets af. Heel leuk geschreven!

Groet, 

Nadine

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Nadine, bedankt voor je reactie. Het leek me juist zo leuk om de twee tegenstrijdige omstandigheden te benoemen. Ze waren ooit vriendinnen, dus waarom kunnen ze elkaar dan niet meer opzoeken? Ilse koos voor een andere levensstijl. Wellicht was Monique wel benieuwd naar de nieuwe omgeving van Ilse, maar had ze iets minder spartaans in gedachten. Ook al verschil je van elkaar, dan is dat toch geen reden om elkaar helemaal niet meer te zien?

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

HI Fief, je verhaal gelezen, ik was vooral benieuwd naar de persoon die ze zelf was, wat je in de eerste regel noemt. Prachtige zin is dat. De vriendschap die er was spreekt er uit, het gemeenschappelijke. Maar klopt het dat dat verder niet wordt uitgewerkt? 
Groet,

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Ester, dank je wel voor je reactie. Hoe de hp ooit was, beschrijf ik min of meer in de zin erna. Dat was wat het gemeenschappelijke: het luxe leven. Verder waren ze goede vriendinnen en na een lange tijd zien ze elkaar weer. De hp heeft de keuze gemaakt haar levenswijze drastisch om te gooien. Daar gaat het om in dit verhaal, het verschil dat is onstaan tussen de twee vriendinnen.