Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#441 - Alleen zijn met mezelf

 

Alleen zijn met mezelf

Zelfs luisterend naar het wonderschone nummer "Alleen zijn met de zee", jaren geleden door Toon Hermans geschreven, kom ik niet tot rust. Resoluut sta ik op van de bank nadat ik met mezelf een afspraak heb gemaakt. Ik wil vandaag niemand zien of spreken. Mijn hoofd moet leeg, ik kan niet blijven piekeren. Het is weekend, ik zal mijn werk los moeten laten. De zaterdag is bijna voorbij, de vaat van gisteren staat er nog, de douche heb ik nog niet gezien. Er is maar een manier voor mij om ontspanning te vinden: ik ga het bos in. De zee trekt ook aan mij, maar op het strand kun je niet om de mensen heen.

Met de wind door mijn haren dwarrelend, fiets ik naar het Speulderbos. Mijn trouwe metgezel zet ik op de overvolle parkeerplaats onder het informatiebord. Drukte alom, gelukkig vooral hondenuitlaters die laat op de middag geen grote afstanden meer lopen. Een uur verderop kom ik al niemand meer tegen en na anderhalf uur lopen, lokt het lege bankje in de ondergaande zon. Het uitzicht hier aan de rand van het open veld is fenomenaal. Ik concentreer me op mijn ademhaling en zak langzaam weg, luisterend naar de door een zachte bries bewegende takken en de afwisselende vogelgeluiden.

Ik schrik op doordat de bank kraakt op het moment dat een oudere man naast mij plaats neemt. Even wil ik opstaan, vluchten, ik wil niemand in mijn buurt. De man zet zijn rugzak naast zich, leunt rustig naar achteren en hult zich in stilzwijgen. Ik zucht zachtjes en besluit nog even te blijven. In de verte zie ik twee reeën op korte afstand na elkaar langs snellen. Mijn mede-bankzitter zag ze ongetwijfeld ook. Ik ontspan volledig en laat de afspraak met mezelf varen, deze man naast me begrijpt me, we zijn samen een.
 

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie,

Wat mooi! Dit leest als een mindfullnessoefening met een korte onderbreking. Erg ontspannen, lieflijk en in het moment. Een moment dat je niet graag verstoort ziet door een voorbijganger. Des te mooier dat die óók op hetzelfde uit is. deze man naast me begrijpt me, we zijn samen een vormt daarbij een fantastisch slot. 

Gezien de enorme rust die je personage ervaart en opzoekt, mis ik nog een beetje wat daar dan aanleiding voor heeft gegeven. Je noemt expliciet dat er nog een oude vaat staat en de douche nog geen bezoeker heeft gehad en dat niets op dat moment in het verhaal je personage rust kan geven . Als je daar (qua woordenaantal) relatief veel aandacht aan besteedt, dan leg je er ook een bepaald gewicht op, en die oorzaak van dat gewicht is nu ietsje minder te herleiden. 

De onrust komt door het werk, maar wat is daar dan gebeurd? Je hebt een nare week, en een nare week. 
Is het gewoon ontzettend druk geweest? Is een geliefde collega onverwacht ontslagen? Is er misschien iemand overleden? Wat maakt dat jouw personage zo graag nú weg wil en ook al een hele avond - naar het schijnt-  in een soort shock heeft verkeerd?
Dan zou je de onverwachte gast eventueel nog kunnen omschrijven: is hij het vriendelijke gezicht na een week vol woedende managers? Heeft hij trekjes van de overleden patiënt, alleen is deze man dan gelukkig, waar de patiënt in doodsangst verkeerde? 

Ik verzin hier nu een complete geschiedenis bij: zo bont hoeft het wat betreft uitwerking niet meteen te worden. Dat is meer iets voor in het achterhoofd of je opschrijfboekje. Maar een korte zin met iets als: na een week vol paniek...  of die blik van doodsangst.... geef je net iets meer context. Daarmee wordt het ook 'logischer' dat deze onverwachte gast zó welkom is en krijgt die meerwaarde ten opzichte van een week rust na een gemiddelde week met een bijbehorende drukteroutine. 

Het woordenaantal van mijn uitleg doet het anders lijken, maar het bovenstaande vind ik maar een klein aandachtspuntje. Het verhaal zelf is heerlijk rustig in zijn tempo, het is mooi, heilzaam... gewoon prachtig! 

Heel mooi geschreven, goed gedaan! 

Groet, 

Nadine


 

Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie,

Mooi verhaal. Onverwachte en mooie ontknoping, dat ze juist samen met iemand anders tot rust komt. Voor mij was er voldoende informatie over het personage en waarom ze rust wil.

Groet, Margriet

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Nadine voor je mooie woorden en de tijd die je nam om mij e.e.a te verduidelijken. Super!

Dank ook Margriet en Fief. Begrijp wat je bedoelt Fief, kwestie van smaak.

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Elrie, ik treed Fief en Margriet bij, iets te non-event om me echt te grijpen. Maar dat ligt aan ondergeschrevene.

 

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Het verhaal straalt rust uit, die tegen het einde verstoort lijkt te worden, maar uiteindelijk toch niet. Dat vind ik wel leuk.

Voor mij gaat het wel wat lang door met het uittekenen van het verlangen naar die rust. Ik denk dat het met wat schrappen, wat puntiger kan.

Het bankje lokt, ik zou kiezen voor 'lonkt'. Omdat bij lokken het bankje bijna levend lijkt, wat bij lonken niet zo is.

Met rust gelezen. 😉

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Hadeke, Leuk dat je mijn stukje in rust las. Ik voel zelf weinig verschil tussen ' lokt en lonkt'. Bij lonkt denk ik meteen aan Sonnevelds woorden: ' Zij kon het lonken niet laten.'