Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#441 Liefde van weleer (herschrijf)

Herschreven versie

‘Wat een verrassing!’ hoor ik mijn buurvrouw Anneke verheugd roepen. Een paar tellen later treedt een grote, ietwat gezette man de kamer binnen. In zijn spijkerbroek, zwarte sportjasje en pet op zijn hoofd ziet hij er wat sjofel uit. Op de een of andere manier komt hij me bekend voor, maar ik kan het niet goed duiden.
Ik steek mijn hand naar hem uit. ‘Fief, de nieuwe buurvrouw.’
Hij reageert terughoudend, neemt ook niet de moeite zijn pet af te zetten. Aarzelend pakt hij mijn hand en ik krijg een stevige handdruk.
‘Zegt u maar Wim.’
‘Aangenaam, Wim. Bent u familie?’
Weer die aarzeling.
‘Je zou het bijna zo kunnen zeggen.’ Zijn gezicht licht op als hij naar de gastvrouw kijkt.
‘Maar u kent haar al lang?’
Weer lijkt het alsof elk woord van zijn antwoord afgewogen moet worden.
‘Mijn ouders hadden een druk bestaan en Anneke was er altijd om voor mij en mijn broers te zorgen. Ik probeer ieder jaar op haar verjaardag te komen, dat lukt helaas maar zelden.’
Verdorie, die stem.

Mijn bejaarde buurvrouw is duidelijk zeer verguld met zijn komst; ze straalt van oor tot oor. Ze heeft een warme band met hem, maar ik kan me niet herinneren dat ze iets over hem heeft verteld. Ik ken haar nog niet zo lang en over wat ze vroeger deed, vertelt ze zeer terughoudend.

Ik bekijk hem nog eens goed. Een strakke ringbaard siert zijn kin en vanonder zijn petje steken een paar rossige pieken. Die ogen.
‘Het is alsof ik u ken, ik weet alleen niet waarvan.’
Het trekje rond zijn mond is zo kort dat ik het me ook verbeeld kan hebben. Meteen diept hij zijn telefoon uit de binnenzak van zijn jas en bestudeert deze aandachtig.
‘Excuses, de plicht roept. Sorry, Anneke, ik kom snel een andere keer terug.’
Anneke knikt begrijpend, maar de teleurstelling druipt van haar gezicht.

Terwijl zij afscheid neemt van haar bezoeker, verzamel ik de vuile kopjes en loop naar de keuken. Daar vang ik flarden van het afscheid op.
‘… wel veilig?’
‘… extra bewaking …’
Anneke schudt haar grijze krullen. ‘ … voor zo’n kind! … deze maatschappij …’ Ze pakt zijn gezicht vast. ‘Wees je voorzichtig?’
Hij pakt haar even in zijn armen. ‘Altijd.’
Langs de man heen zie ik iemand in uniform.
‘Groetjes aan Maxima,’ hoor ik haar nog zachtjes roepen voor ze deur sluit.

-------------------------------------------

Eerste versie 

In de deuropening verschijnt een grote, ietwat gezette man. Hij is gekleed in een spijkerbroek en een zwart sportjasje, een pet op zijn hoofd. Hij heeft iets vertrouwds, maar ik kan er mijn vinger niet opleggen.
Mijn buurvrouw kent hem overduidelijk wel; ze straalt van oor tot oor.

‘Mag ik?’ De man wijst naar de stoel naast me.
‘Ja, uiteraard.’ Ik steek mijn hand uit. ‘Fief, de nieuwe buurvrouw van Anneke.’
De man pakt mijn hand en ik krijg een stevige handdruk. ‘Zegt u maar Wim.’
‘Aangenaam, Wim. Bent u familie?’
‘Je zou het bijna zo kunnen zeggen.’ Hij kijkt met een warme glimlach naar mijn buurvrouw. ‘Mijn ouders hadden een druk bestaan en Anneke was er altijd om voor mij en mijn broers te zorgen. Ik probeer ieder jaar op haar verjaardag te komen, dat lukt helaas maar zelden.’
Die stem.

Een paar maanden geleden kwam ik naast Anneke te wonen en de dag erop stond ze al voor mijn deur met een zelfgebakken cake om kennis te maken. Sindsdien drinken we regelmatig samen koffie. Ze vertelt vaak over vroeger, maar over haar werk is ze altijd vaag. Iets in de thuiszorg blijkt dus nu, waarom die geheimzinnigheid?

Ik bekijk hem nog eens goed. Een strakke ringbaard siert zijn kin en vanonder zijn petje steken een paar rossige pieken. Die ogen.
‘Sorry, maar u komt me op een of andere manier bekend voor.’
Het trekje rond zijn mond is zo kort dat ik het me ook verbeeld kan hebben. Meteen diept hij zijn telefoon uit de binnenzak van zijn jas en bestudeert deze aandachtig.
‘Excuses, de plicht roept. Aangenaam kennis met u gemaakt te hebben.’

Ik verzamel de gebaksbordjes, zijn halfvolle koffiekop en loop naar de keuken. In de gang zie ik hem nog in gesprek met Anneke. De teleurstelling druipt van haar gezicht. Ze spreken op gedempte toon en terwijl ik doe alsof ik in de keuken aan het opruimen ben, vang ik flarden van het gesprek op.
‘… wel veilig?’
‘… extra bewaking …’
Anneke schudt haar grijze krullen. ‘ … voor zo’n kind! … deze maatschappij …’ Ze pakt zijn gezicht vast. ‘… doe je voorzichtig …’
Hij pakt haar even in zijn armen. ‘Altijd.’

Anneke opent de voordeur en ik vang een glimp op van iemand in uniform.
‘Groetjes aan Maxima,’ hoor ik haar nog zachtjes roepen voor ze deur sluit.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief,

Hele mooie en originele plottwist. Dat had ik niet verwacht! 

Ik moet het wel een beetje eens zijn met jouw persona(ge): ik vind de geheimzinnige toon op het randje. Natuurlijk, je schreeuwt niet zomaar van de daken dat de koning bij jou op de koffie komt. Maar het feit dat hij het hele bezoek zijn pet niet afzet, waardoor Fief maar in het ongewisse blijft... De geheimzinnigheid zoals die nu is, vind ik eerder passen bij een gezochte crimineel of iets wat past bij een crimineel circuit.
De koning wordt in de volksmond inderdaad Wim (Lex) genoemd, dus dat is een goede hint voor je plottwist, maar tegelijkertijd zit daar voor mij 'het randje'. Onze koning is dan wel een koning, maar naar verhouding heeft hij een redelijk benaderbaar imago. Je zal de keizer van Japan van zijn leven niet op Koninginnedag met wc-potten zien gooien. Snap je wat ik bedoel?  Natuurlijk werpt de recente beveiliging van Amalia een ander licht op de zaak, maar toch... 

Ik schrijf al: het is het randje, dus ik vind het zeker niet slecht of verkeerd gekozen. Het is eerder een creatieve keuze waar ik me persoonlijk nèt niet in kan vinden. 

Schrijftechnisch is het verhaal uitstekend: er zit een leuke, onverwachte twist in je verhaal en je beschrijft ook goed hoe Fief de puzzelstukjes probeert te vinden. Die puzzelstukjes hebben ook een mooie, logische volgorde. Eerst de twijfel, dan de stem, dan de uiterlijkheden en tot slot de woorden die alles verklaren. Subtiel, maar toch te herleiden: het heeft gewoon een prima opbouw. Je titel vind ik ook erg mooi gekozen: het voegt extra genegenheid toe aan het verhaal.

Alles bij elkaar heb je een leuk, warm verhaal geschreven. 

Goed gedaan! 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Nadine, bedankt voor je snelle reactie en je compliment. Wel jammer dat je je er net niet in kunt vinden. 

Natuurlijk, je schreeuwt niet zomaar van de daken dat de koning bij jou op de koffie komt. Maar het feit dat hij het hele bezoek zijn pet niet afzet, waardoor Fief maar in het ongewisse blijft... De geheimzinnigheid zoals die nu is, vind ik eerder passen bij een gezochte crimineel of iets wat past bij een crimineel circuit.

De koning komt zijn oude gouvernante feliciteren en niet om zelf in de belangstelling te staan. Ik weet niet of je een man met pet meteen met iemand uit een crimineel circuit kunt associëren. 
 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, Je weet de spanning goed op te bouwen in dit verhaal. Dat de persoon dan de Koning zou zijn, doet het verhaal voor mij geen goed, ik had liever een ander personage gezien.

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb de titel aangepast. Het bleek dezelfde titel te zijn als die van het verhaal van Chantal bij de vorige opdracht. 

Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief,

Mooie plottwist en climax. Leuk en actueel.

Fijne hint met 'thuiszorg'. Op basis van die opmerking had ik het idee dat die conclusie niet getrokken kon worden uit het eerdere deel van het verhaal en er iets aan de hand was met het beroep van Anneke. 

Ik vind dat Willem-Alexander zich iets te afhoudend opstelt. Als hij geen gesprekken wil met anderen, bijvoorbeeld in verband met de veiligheid, zou het in mijn ogen logischer zijn als hij op een ander moment op bezoek zou komen. Of hij had beveiliging mee kunnen nemen en dan wel laten blijken wie hij is.

Leuk dat je je eigen naam erin hebt geschreven als de buurvrouw die Willem-Alexander ontmoet.

Er hoort denk ik een spatie tussen 'op' en 'leggen' in: 'Hij heeft iets vertrouwds, maar ik kan er mijn vinger niet opleggen.'

Groet,

Margriet

 

 

 

 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Margriet, bedankt voor het lezen.

Ik vind dat Willem-Alexander zich iets te afhoudend opstelt. Als hij geen gesprekken wil met anderen, bijvoorbeeld in verband met de veiligheid, zou het in mijn ogen logischer zijn als hij op een ander moment op bezoek zou komen. Of hij had beveiliging mee kunnen nemen en dan wel laten blijken wie hij is.

Hij vond het wel fijn om incognito te zijn, denk ik. Misschien verwachtte hij geen andere bezoekers. Op het moment dat de hp zegt dat ze hem ergens van kent, heeft hij meteen een excuus om weg te gaan.

Er hoort denk ik een spatie tussen 'op' en 'leggen' in: 'Hij heeft iets vertrouwds, maar ik kan er mijn vinger niet opleggen.'

ja, hier twijfel ik over. Ik kan nergens duidelijk vinden dat het goed is, maar ook niet dat het niet goed is. Dus ik laat het nog even zo staan.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eens met Nadine, schrijftechnisch leest het perfect. Ik had het graag wat langer en verder uitgesponnen gezien, maar tja de limiet enzo verplicht je wel.

ZGG

 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, bedankt voor je reactie. De tekst aanpassen gaat niet meer lukken, vrees ik. Bij ons barst morgen het carnavalsfeest los. De polonaise gaat nu even voor. 
Maar wie weet vind ik nog ergens inspiratie.

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Tussen de polonaises door tijd gevonden om mijn verhaal te herschrijven. Misschien komt het nu beter over.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik heb je herschrijf gelezen.

Mooie plot en goed naar toegeschreven.

Omdat je de buurvrouw pas in de tweede alinea als bejaard aangeeft, is het even zoeken naar wat voor een vrouw dit is en dus ook wat voor een man deze Wim kan zijn. Doordat je Wim als relatief jong (middelbaar) beschrijft, krijg ik dat beeld in eerste instantie ook van de buurvrouw. Waardoor Wim bijvoorbeeld een ex-geliefde zou kunnen zijn en in het begin van je verrhaal zelfs nog haar echtgenoot. Dat werkt verwarrend. Wat mij betreft maak je direct duidelijk dat je buurvrouw een dame op leeftijd is. Ik zou ook nog wat elementen toevoegen die me tonen dat we het niet over zomaar een bejaarde dame hebben. Een wat formeel taalgebruik in haar zinnen bijvoorbeeld, of wat subtiele zaken die wijzen op enige welstand en een voorliefde voor het koningshuis. (Maar dat laatste wel zo subtiel, dat we het bij herlezen herkennen.)

Graag gelezen. Geniet van het carnaval.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een goed bedacht en geschreven verhaal, Fief. Of gekroonde hoofden nog het risico lopen (security!) en de tijd nemen om jaarlijks bij de oude gouvernante langs te gaan lijkt mij twijfelachtig. Alhoewel:  ik heb zelf ooit prins Laurent van België de weg gewezen toen hij met zijn bolide in een Brusselse buitenwijk de weg zocht en zijn moeder, koningin Paola, zag je ook al eens langs komen in haar kleine Fiat cinquecento. Waar (toen nog prins) Albert vertoefde kwamen zijn onderdanen pas veel later te weten.