Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#436 - Dr. Beat

 

Als een volleerde combo-artiest schud ik de doos met brokjes ritmisch heen en weer. Ik heb Gloria Estefan in gedachten wanneer ik onze poes op deze manier roep. Ik pauzeer even. Ze zal zo wel onder de heg door komen racen.

Na een paar minuten schud ik de doos weer. Ze is al drie dagen weg. Ik kijk naar de heg. Nog steeds niks. Hmmm, vreemd.

Ik loop naar de poort, kijk naar links en rechts en laat de brokjes weer Dr. Beat rammelen. De brandgang blijft leeg. Dit is niet goed, waar is ze?

Ik besluit om in de schuur van nummer dertien te gaan kijken. Daar wordt vis in gebakken en heeft ze eerder al eens opgesloten gezeten.

Ik sla de hoek om en ik zie haar direct. Ze ligt opgefrommeld en stil tegen een schuurtje. Nonchalant er tegen aan gegooid. De bek wijd open alsof haar tijd midden in een schreeuw werd gestopt. De ogen, normaal helder als de mooiste knikkers, nu dof en starend naar een plek die wij nog niet kunnen zien. Ik doe een paar passen haar kant op en zie dat de modder van het pad onder haar donkerder is. Glanzender ook. In haar lijfje zit een rond gat, de vacht staat er in rode pieken omheen. Tegen beter weten in raak ik haar aan op zoek naar haar warme zachte vacht en het spinnen wanneer ik haar aanhaal. Hard. Ze is helemaal hard. En koud.

Onwillekeurig zucht ik, mijn gedachten staan stil.

Na een eeuwigheid sta ik op en loop terug naar huis om een doos te halen. En een schep.

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wederom een verhaal waar je maag van omkeert. Zeker als je een kattenliefhebber bent zoals ik. De eerste alinea is duidelijk geïnspireerd op de oude Felix-reclame. Ik zag het meteen voor me.
Metaforen kan ik in dit verhaal niet ontdekken, maar wellicht is het hele verhaal een metafoor. Waar dit voor staat, daar moet ik nog even op puzzelen.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Taco,

Jouw tekst leest heel nonchalant maar tegelijkertijd is het heel indringend. Nummer 13 vind ik leuk gevonden. Een paar zinnen vond ik  echt heel mooi:  De bek wijd open alsof haar tijd midden in een schreeuw werd gestopt. De ogen, normaal helder als de mooiste knikkers, nu dof en starend naar een plek die wij nog niet kunnen zien. 

Ik interpreteer de titel als de hartslag van het dier.

Gelukkig heeft dit soort 9 levens.

M

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Musonius, in de opdracht staat metaforen of handelingen. Ik ben niet goed in metaforen, dus werden het de handelingen die de emotie van de hp moeten weergeven. Ik hoop dat dit gelukt is. Die Felix reclame zag ik ook ineens voor me :)

@Mercedes, Ik vind jouw interpretatie van de titel geweldig. Ik heb het zo niet bedoeld, tenminste niet bewust. Dank voor je inzichten in mijn verhaal.

Grtz,
Taco

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Taco, ik vind het een mooi verhaal. Geen metaforen, maar dat zei je al in je reactie naar Musonius. De ongerustheid van het baasje is subtiel beschreven. Graag gelezen.

Daar wordt vis in gebakken. --> zo leest het alsof het een pan is waarin gebakken wordt. Misschien: Daar bakken ze vis 

Nonchalant er tegen aan gegooid. --> ertegenaan

nu dof en starend naar een plek die wij nog niet kunnen zien --> volgens mij is dit een mooie metafoor

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mag ik een zakdoekje... misschien minder metaforisch (hoewel, de eerder gesignaleerde dr. Beat en nr. 13), maar je beschrijving van de dode kat is scherp en raak. Misschien vind ik daarom de reactie van je hp een beetje lauw. Blijkbaar is de kat beschoten: ik zou furieus zijn. Afgezien daarvan, met veel plezier gelezen!

Martin

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Taco,

Dank voor je inzending. Hoewel er geen metaforen in je tekst voorkomen, heb ik je verhaal met plezier gelezen. Het is een goed afgebakend onderwerp en een helder verhaal. Ik vind dat je leuke vergelijkingen hebt gevonden en goed met de taal bent omgegaan. Ik heb wel wat tips voor je.

Om de tekst iets mooier te maken zou ik een aantal zinnen veranderen. Bijvoorbeeld in plaats van ‘Ze is al drie dagen weg’, zou ik iets opschrijven als ‘de dag daarna deed ik hetzelfde, en die daarna’, zoiets. Zo maak je het actueler en gaat de tekst nog meer leven. 

Zo’n gevoel heb ik ook bij de zin: ‘Daar wordt vis in gebakken en heeft ze eerder al eens opgesloten gezeten’. Is er een andere manier waarop je dit kunt laten blijken zonder het zo ‘droog’ te vermelden? 

Ik vind het mooi dat er geen tranendal (of iets dergelijks) aan het einde van het verhaal te vinden is, dat zou het verhaal meteen tot een cliché maken. Het gevaar vind ik wel dat de hoofdpersoon achteloos over kan komen, al vind ik de emotie toch aardig goed te begrijpen. 

Misschien is het wel handig om de zin ‘Onwillekeurig…stil’ te schrappen of vervangen. Het woordje onwillekeurig geeft mij de indruk van onverschilligheid. Daarbij vind ik de laatste zin zo krachtig dat deze zou moeten volstaan.

Ik hoop dat je iets aan mijn commentaar hebt!

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik lees her en der dat de hp misschien wat ongevoelig is. Ik heb dat totaal niet zo ervaren. Uit de zin: Na een eeuwigheid.....maak ik op dat de eigenaar lang bij het beestje heeft gezeten, de situatie laten bezinken en afscheid heeft genomen.

M

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco, Afgaande op de titel had ik geen idee waar je verhaal over zou gaan. Met poezen heb ik niets, des te knapper dat je me in je verhaal meesleurde. Ik voelde het verdriet.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Taco, ik dacht even dat je jouw kat Dr. Beat had genoemd. In dit overigens voortreffelijk verhaaltje miste ik naast de metaforen ook een naam voor de poes. Jouw laatste zin bracht mij terug naar de tijd dat ik 'Snuffel', het gestorven konijntje van mijn dochters ging begraven op de 'Konijnberg', gelegen naast een drukke autoweg. De mensen die mij 's nachts in het licht van hun koplampen met mijn spade en de schoendoos gespot hebben, hadden er het raden naar wat ik toen van plan was. 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Met de coach van deze week is het moeilijk nog wezenlijke aanvullingen te geven. Goed verhaal en eens met de tips van Anna.

Je schrijft als laatste regel in de eerste alinea:

Ze zal zo wel onder de heg door komen racen.

Daarmee zette je mij op het verkeerde been. Ik denk dat je er iets verontrustends aan toe mag voegen. Bijvoorbeeld door het aan te vullen met ', houd ik mezelf voor' of door de zin vragend te maken. De hp mist de kat op dit moment in het verhaal al te lang.

Graag gelezen.