Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#434 Die stille nacht

 

‘Vaarwel, Emiel, ik ga nu dood. Het is hard te sterven als de lente komt, maar ik  ga in vrede, heb geen nood.’
De onlangs overleden Vlaamse kleinkunstenaar Will Ferdy zong deze woorden in zijn lied ‘De stervende’, een vertaling van het chanson ‘Le Moribond’ van zijn beroemde landgenoot Jacques Brel.

‘Onze pa’ hield van muziek, alle muziek. Zelf besefte hij amper welke schat aan kennis en waarden hij hierdoor, voor het leven, aan zijn kinderen doorgaf.
Kinderliedjes, negro-spirituals, marsmuziek, operette aria’s, straatairtjes, levensliederen, Duitse schlagers, Franse chansons, Amerikaanse crooners, Engelse folksongs, Nederlandse en Vlaamse kleinkunst, opera, jazz, noem maar op, alles kwam aan bod.
Hij speelde zelf piano en kon een deuntje dat hij net gehoord had in een mum van tijd naspelen.

Met zijn kinderen op of aan de arm stapte hij rond bij het zingen van vrolijke marsmuziek. Menig kleinkind viel, onder het neuriën, in zijn sterke armen vredig in slaap.
Voor dag en dauw trok hij meer dan veertig lange jaren naar zijn werk als fabrieksarbeider. Als manusje van alles ging hij na zijn dagtaak en in de weekends nog aan de slag om wat bij te verdienen of een of ander goed doel te steunen.
Zijn zachtaardigheid en hulpvaardigheid werd legendarisch, maar hij bleef zijn simpele zelf.

Tijdens een stille nacht, op een drieëntwintigste december, veertig jaar geleden stierf vader een zachte dood. Hij ging in vrede. Hij was een eenvoudige man, maar op zijn uitvaart was geen stoel meer vrij in de immense kerk en een grote menigte volgde rechtstaand de dienst. Nadien kreeg de familie van menigeen te horen dat er zelden zo een mooi afscheid van iemand werd genomen en wat een prachtige muziek …

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een mooi portretje, als een in memoriam geschreven.

Hij speelde zelf piano en had een absoluut gehoor waardoor hij in een mum van tijd een deuntje kon naspelen.

Hier haperde ik bij het lezen. Ik kan mij voorstellen dat een absoluut enigszins helpt bij het naspelen - je weet meteen de beginnoot - maar ik denk dat jet meer aan een goed geheugen kan worden toegeschreven.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Musonius, dank voor de reactie. Ik ben geen uitvoerend muzikant, maar iedereen die ik ken had het steeds over 'zijn' absoluut gehoor. Het ging dan niet over iets dat al in zijn muzikaal geheugen zat want hij hoorde het voor de eerste keer. Net als Nadine onlangs in een commentaar zei dat iets haar uit het verhaal haalde, begrijp ik niet dat dit je doet haperen bij het lezen. 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, ik had (heb?) hetzelfde: mijn gitaarleraar stopte met het voorspelen van opgegeven huiswerk, omdat ik het dan makkelijk na kon spelen, terwijl hij wilde dat ik noten leerde lezen en het zelf zou uitvogelen. Na een keer spelen kan iets in je geheugen zitten. Met absoluut gehoor heeft dit echter weinig van doen.

Kijk nog eens even naar de betekenis van absoluut gehoor.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, wat een warm afscheid van een man om van te houden. Het is geen wonder dat er : ' stoel meer vrij was in de immense kerk.' 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hij was inderdaad zeer geliefd, Elrie, een nichtje (ze is inmiddels ook al over de vijftig) schreef afgelopen vrijdag: 'veertig jaar geleden verloren wij de beste bompa ter wereld.' 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Musonius, ik heb de zin gewijzigd want vind het niet opportuun om hier een discussie te voeren over wat wel of niet met absoluut gehoor te maken heeft. In de volksmond wordt de term duidelijk fout aangewend. In ieder geval bedankt voor de tip.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi eerbetoon aan je vader dat een inkijkje geeft in zijn persoon door middel van muziek, een toewijding spreekt ervan uit. Ik vind het ook sfeervol geschreven.

Lid sinds

1 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Gi, wat een bijzonder en intiem verhaal. Ik vond het indrukwekkend en heb niets aan eerdere reacties toe te voegen.

De groeten van Chezz