Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#432 Terugkeer

Het is een maanloze nacht, het bos niet van haar schaduw te onderscheiden. Niets beweegt, de ijzige kou lijkt alles in haar greep te hebben en de stilte is zo diep als de gletsjermeren in het hooggebergte.
Er is niemand die zich buiten waagt in deze langste nacht van het jaar. Niemand die de duisternis durft te trotseren, behalve de ijskonigin, die zonder enige aarzeling op pad is gegaan.

Ze wist vanaf het begin der tijden dat ze nooit samen konden zijn. Z had haar hart aan hem verloren en hij had het meegenomen naar waar zij hem niet kon volgen. Haar verdriet dompelde het rijk onder in de kilte die vanaf toen door haar aderen vloeide. Het licht verdween uit de dagen, zoals het licht in haar ogen doofde en de bomen konden niets anders dan hun bladeren verliezen, de bloemen niets anders dan verwelken.

Ze leek onaangedaan door de koude die haar rijk omgaf en niets drong meer tot haar door totdat hij haar opzocht in haar dromen. 'Twijfel niet aan mij, mijn lief, alleen omdat we niet samen kunnen zijn. Mijn koningin, zoek mij in het diepste van je wanhoop en je zult me vinden.'
Na die woorden was ze wakker geschrokken, helderder dan ze al die maanden was geweest en ze wist wat haar te doen stond.

Als ze zich over het bevroren pad haast, is alleen haar gejaagde adem hoorbaar. Ze draagt niets anders om haar ranke lijf dan haar nachtgewaad, maar ze is ongevoelig voor de kou die haar omringt en naar haar blote voeten klauwt. Ze rent en rent totdat ze op de open plek aankomt. Ze weet dat ze hier moet zijn  en ongeduldig kijkt ze om zich heen.

Minutenlang blijft de duisternis ondoorgrondelijk en twijfel begint langzaam terrein te winnen, totdat ze plotseling de sneeuw ziet glinsteren. Eerst voorzichtig, maar dan licht het hele bos op, alsof de maan plotseling achter de wolken tevoorschijn komt. En dan ziet ze hem.
Ze slaakt een kreet, rent op hem af en slaat haar armen om zijn warme nek.

Niemand weet hoe lang ze daar staan, zo innig omstrengeld dat je niet meer ziet waar zij begint of hij eindigt. Maar als hij eindelijk weer moet gaan, doorklieft een oogverblindend groen licht de hemel. Een magisch licht dat in het hele rijk te zien is en dat de mensen weer in wonderen doet geloven.

Vanaf dat moment worden de nachten lichter, de dagen langer en onder de sneeuw bloeit ongezien nieuw leven.

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Edwin, mooi winterverhaal, de kou goed beschreven. Ik heb het met plezier gelezen. Het is niet aan mij om de taalvouten eruit te halen, wat mij wel opvalt is dat de chronologie, of de tijdsduur hier en daar niet klopt. Tenminste, dat vind ik. Eerst is er de langste nacht, een eenmalige gebeurtenis, verderop gaat het over het begin der tijden.

Grtz,
Taco

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wonderschone woorden in dit sprookje met het Persephone-Hades-thema in een nieuwe jas.
Met het commentaar van Taco nog eens herlezen (want mij viel niets op), maar volgens mij speelt het verhaal zich af tijdens de winterwende en is er sprake van een terugblik. Mij stoorde het in elk geval niet.

Ze wist vanaf het begin der tijden dat ze nooit samen konden zijn, maar ze had haar hart aan hem verloren en hij had het meegenomen naar waar zij hem niet kon volgen. > Oef, dat is nogal een zin!

Twijfel niet aan mij mijn lief, > komma tussen mij en mijn lief

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Chantal, een winters sprookje dat mij doet denken aan The Rose van Bette Midler of De Roos van Ann Christy. 

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Taco dank voor je reactie. Het is inderdaad zo bedoeld, zoals Musonius aangeeft. Een terugblik naar het begin der tijden waar de winter en zomer (of de ijskonigin en de zonnekoning) ontstonden. Onweerstaanbaar aangetrokken tot elkaar waren deze tegenpolen, maar samen zijn onmogelijk. Het verhaal speelt zich inderdaad af tijdens de winterwende of de langste nacht. De donkerste nacht, maar ook het moment dat de terugkeer van het licht begint.

Mijn twijfel: ik heb één gedeelte in de tt geschreven. Kan dat hier, of moet dit toch in de vt?

Musonius, is die zin te zwaar?  Dan ga ik over een lichtere versie nadenken!

Gi, zo mooi hoe jij altijd overal muziek bij hoort! Prachtig nummer trouwens van Bette Midler.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal, Chantal. Fijn weer iets van je te lezen. Met plezier gelezen.

Ik zou alles in de tt zetten, tenzij het een terugblik is natuurlijk.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn twijfel: ik heb één gedeelte in de tt geschreven. Kan dat hier, of moet dit toch in de vt?

Ik deel de mening van Fief: mooi om het verhaal in tt te zetten en de terugblik in vt, dat schept meer helderheid (voor zover nodig). En je raakt wat 'wasjes' kwijt in het begin.

Musonius, is die zin te zwaar?  Dan ga ik over een lichtere versie nadenken!

Tja, wel erg veel raadsels in een zin. Ik ben zelf ook niet vies van lange zinnen, maar deze zou ik op z'n minst splitsen.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Fief en Musonius voor jullie advies! Ik heb het direct aangepast.

M, dank voor je reactie. Inderdaad hebben Elsa en de Ijskonigin veel gemeen :). En misschien had ik het verhaal meer moeten inleiden...

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Mooie uitvoering van dit verhaal Chantal! Je eerste zinnen nemen me direct mee in die waterkoude winterwereld, heel beeldend. Mooi, ‘het bos is niet van haar schaduw te onderscheiden,’ en de stilte die net zo diep is die van gletsjermeren. De kou die naar haar klauwt; zoals de kou inderdaad voelt als je in de sneeuw loopt op blote voeten. De ontmoeting is vanzelfsprekend, maar heeft meer ruimte nodig. Zorg vooral dat je de lezer hier meeneemt in de emotie van je hoofdpersonage, want voor de lezer moet het logisch zijn dat ze hierdoor ontdooit, en de wereld ook. Een tip; zorg dat je actief schrijft, hiermee houd je de vaart in het verhaal, en wordt je tekst krachtiger. Bijvoorbeeld bij deze zin: ‘Het licht verdween uit de dagen, zoals het licht in haar ogen doofde en de bomen konden niets anders dan hun bladeren verliezen, de bloemen niets anders dan verwelken.’ Dit wordt dan bijvoorbeeld: ‘Het licht verdween uit de dagen zoals het licht in haar ogen doofde. De bomen verloren al snel hun bladeren, de bloemen verwelkten.’

 

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dit verhaal bracht mij even naar het hoge noorden onder de noorderlicht.

Blij dat ze haar geliefde weer kan zien, graag gelezen.