Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#428 Nieuw begin (herschrijf)

Versie 3

Uit het schap met buitenlandse kranten pak ik de Telegraaf. Natuurlijk moet je de berichtgeving in die krant met een korrel zout nemen, maar sinds mijn verblijf op dit tropische eiland is dat mijn enige lijntje met Nederland. Niet dat ik klaag. Ik heb het hier prima naar mijn zin, maar toch wil ik graag op de hoogte zijn van bepaalde berichten uit mijn moederland.
Ik reken af en neem plaats op een terrasje bij het strand. Een vetgedrukte kop op de voorpagina trekt mijn aandacht.

Echtgenote maffiabaas nog steeds spoorloos

De politie staat voor een raadsel. Het lichaam dat onlangs werd gevonden in het Goois Natuurreservaat, blijkt niet de echtgenote van een hooggeplaatst lid van de maffia. Het lichaam verkeerde in verregaande staat van ontbinding; de identiteit leek in eerste instantie bevestigd te worden door de papieren die bij het slachtoffer gevonden werden.
De politie dacht hiermee de zoektocht naar de langvermiste vrouw te kunnen staken.
Groot was hun verbazing toen de lijkschouwing en het DNA-onderzoek uitwezen dat het niet de vrouw van de maffiabaas betrof, maar haar bodyguard. De GPS-tracker die naast het lichaam werd gevonden, zou volgens de maffiabaas in de bovenarm van zijn vrouw moeten zitten. Die had hij daar laten plaatsen “voor haar eigen veiligheid”.

Ik lees het krantenbericht nog eens en gniffel. Wat moeten ze raar op hun neus gekeken hebben toen bleek dat het slachtoffer een Y-chromosoom bezat en niet het verwachtte dubbele X-chromosoom. “Voor haar veiligheid”! Duh, hij wilde gewoon weten waar ze uithing, bang dat ze zijn zaakjes zou verraden. Zouden ze er ooit achter komen wat er precies gebeurd is? De bodyguard kan het in ieder geval niet meer navertellen.

De ober verschijnt aan mijn tafel en ik bestel een dubbele whisky. Terwijl ik op mijn drankje wacht, werk ik mijn make-up bij. Ik hou het sinds enige tijd bij een bescheiden look. Geen vette eyeliner of opvallende lippenstift meer, maar naturel tinten. Mijn ooit zo steile, blonde lokken zijn nu donkerbruin en gekruld; dat past mooi bij de bruine irisimplantaten. Die kostten een lieve duit, maar ach, daar had ik tenslotte voor “gespaard”.

In mijn strapless jurk komt mijn gebruinde lichaam mooi tot zijn recht, al zeg ik het zelf. Ik wrijf over de tatoeage op mijn bovenarm. De pijl in het boogje van de engel camoufleert het litteken perfect.

--------------------------------------

Versie 2

De politie staat voor een raadsel, lees ik in de krant. Enkele weken geleden werd een lichaam in verregaande staat van ontbinding gevonden in het Goois Natuurreservaat. Volgens de papieren die bij het lijk werden gevonden, zou het gaan om de echtgenote van een hooggeplaatst lid van de maffia. In eerste instantie leek hiermee een einde te zijn gekomen aan de zoektocht naar een vrouw die al enige tijd werd vermist.
Lijkschouwing wees uit dat het slachtoffer door kogels om het leven was gebracht. De vondst van een GPS-tracker in het lichaam en de uitslag van het DNA-onderzoek maakten de zaak complexer. De man van het slachtoffer bekende dat hij een tracker in de arm van zijn vrouw had laten plaatsen “voor haar eigen veiligheid”. Het meest bizarre was echter dat het lichaam niet van de vrouw, maar dat van haar bodyguard bleek te zijn. De politie tast volledig in het duister naar de ware toedracht van het misdrijf.

Met een glimlach sla ik de krant dicht en wenk de ober. Na dit bericht heb ik een borrel verdiend. Ik wrijf over de tatoeage op mijn bovenarm; de pijl in het boogje van de engel camoufleert het litteken perfect.

---------------------------------

Versie 1

De politie staat voor een raadsel, lees ik in de krant. Enkele weken geleden werd een lichaam in verregaande staat van ontbinding gevonden in het Goois Natuurreservaat. In eerste instantie leek hiermee een einde te zijn gekomen aan de zoektocht naar een vrouw die al enige tijd werd vermist. De papieren die bij het lijk werden gevonden, identificeerden het lichaam als de echtgenote van een hooggeplaatst lid van de maffia. Dit werd nog eens bevestigd door de GPS-tracker die haar man in haar bovenarm had laten plaatsen. Blijkbaar wilde hij zijn vrouw te allen tijde in de gaten kunnen houden. Verdere aanwijzingen wezen in de richting van een bodyguard van het maffialid en men dacht het plaatje rond te hebben.
Tot de uitslag van het DNA-onderzoek roet in het eten gooide: het lijk bleek dat van een onbekende vrouw.

Met een zucht sla ik de krant dicht en wenk de ober. Na dit bericht ben ik toe aan iets sterkers dan koffie. Terwijl ik wacht op het drankje, werk ik mijn make-up bij; bij deze tropische temperaturen is dat wel nodig.
De vrouw in de spiegel voelt steeds meer vertrouwd, maar het zal nog wel even duren voor ik haar helemaal als mezelf kan zien. De donkere krullen staan me goed en passen perfect bij de bruine irisimplantaten. De cosmetische ingrepen en verhuizing naar dit tropische eiland kostten een fortuin, maar ik beschouw het geld dat ik daarvoor achteroverdrukte als een afscheidscadeau van mijn man.

De strapless jurk onthult mijn bruine armen. Ik wrijf over de tatoeage op mijn bovenarm; de pijl in het boogje van de engel camoufleert het litteken perfect.

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nice! Lekker geschreven hoor. Eén ding klopt denk ik niet: de DNA-test kan uitwijzen dat het lijk niet van de echtgenote is maar van een onbekende vrouw; maar dat die vrouw geen woon- of verblijfplaats had niet. Voor die wetenschap had de DNA-test moeten uitwijzen wie het was, en dan is ze niet meer onbekend. Toch?

Verder lijkt ‘verre gaande’ mij 1 woord, verregaande dus. 
Maar alllez, lekker verhaaltje! Graag gelezen.

Cheers,
Martin

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Martin, bedankt voor je scherpe blik. Verregaande is aangepast. En je hebt gelijk, Ik laat het nu alleen bij een onbekende vrouw.

Emy, bedankt voor het lezen.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief,

Een heel slim en doordacht verhaal! Ook de onthulling is erg origineel. Ik blijf echter nog wel in twijfel of ik die niet nèt iets te snel vind gaan. Hij gaat stap voor stap, maar tegelijkertijd zijn de hints die geeft wel zodanig veelzeggend dat de lezer de puzzel misschien toch iets sneller kan leggen dan je bedoeling is geweest. 

Een drankje nodig hebben na het krantenbericht, bijvoorbeeld. Dat zou op zichzelf nog niet zo gek zijn: de een is wat gevoeliger voor zulk nieuws dan anderen: misschien is dit personage er wel zo één die erg gevoelig is voor het onrecht op de wereld. Dat kan, en dat verklapt verder niets.
Maar dan volgt meteen daarna: De vrouw in de spiegel voelt steeds meer vertrouwd. Die zin op zichzelf is óók niet zo raar, maar je schreef al wel dat mevrouw een borrel nodig heeft. Dan is iets meer aan de hand. 
In diezelfde zin gaat het verder met: maar het zal nog wel even duren voor ik haar helemaal als mezelf kan zien.
Dan is het inmiddels wel duidelijk dat er meer achter zit. De zinnen die volgen bevestigen dat: cosmetische ingreep en irisimplantaten zijn niet niks.

Uiteindelijk is de mooie symboliek van de verhulde tatoeage dan niet echt een onthulling meer. Eerder iets wat het cirkeltje mooi rond maakt. 
Ik kan uit de tekst niet opmaken of je mikte op een langzamere, spannende onthulling of iets wat met relatief weinig spanning gewoon een logische puzzel moet vormen.

Ik denk dat dit een gevalletje is van: "Hoe belezen is mijn lezer?" Als iemand al veel gelezen heeft, is de uiteindelijke afloop relatief snel te voorspellen, maar vormt alles desondanks wel een mooi geheel. Een relatief 'nieuwe' lezer zal op het puntje van de stoel zitten en een belonende onthulling zien. Hoe dan ook leest het verhaal prettig. Daarom is die - wat ik zie als snelle- onthulling qua tempo niet goed of fout geschreven. 

Ik geef je dit mee zodat je zelf kan kijken wat je intenties waren met jouw hints. Hopelijk heb ik je daarmee een middel gegeven voor een 'hintgraadmeter' die voor latere verhalen ook nog bruikbaar is, voor als je voor een specifieke doelgroep wil schrijven. 

Mooi verhaal, goed gedaan! 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Nadine, bedankt voor je opmerkingen. Ik ben benieuwd of de andere forumleden het ook te snel vinden. Ik wilde in ieder geval naar het einde toewerken.
Je kunt natuurlijk ook een borrel nemen om iets te vieren. 
Ik ga kijken of ik het verhaal kan aanpassen.
 

Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, ik vind het een goed verhaal, graag gelezen!
Het blijft een kort verhaal, waarin je veel moet vertellen. Het einde was inderdaad wel voorspelbaar, zo'n laatste zin wil de een wel lezen en de ander niet. Ik denk dat daar altijd verschil van mening over blijft bestaan.

Gr. Marja

Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Fief, geinig verhaal waar weinig op valt af te dingen. De ontknoping ligt voor de hand maar is niet storend. En maak je geen zorgen over het DNA. Alleen als je in een DNA databank zit kunnen ze je eruit pikken. Hebben ze het nooit van je afgenomen...don't worry. Graag gelezen. 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Marja, Elrie en Schrijvenisfijn: bedankt voor jullie positieve reactie.
Ik heb het verhaal ingekort en aangepast om het eind wat verrassender te maken.

Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, 

Ik zie dat je het verhaal herschreven hebt, eerlijk gezegd vind ik het geen verbetering, het eerste verhaal was beter.

Gr. Marja

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, Leuk verhaal met een mooie twist. Persoonlijk vind ik het ook wel iets te snel gaan. Ik denk dat er een kort verhaal in sluimert.

Grtz,
Taco 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco, bedankt voor je reactie. De tweede versie is dus geen succes. Wat mis je in het verhaal waarmee ik het langer kan maken?

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Laat ik dan de uitzondering zijn en (het slot van) de tweede versie wél beter vinden. Less is more, in dit geval. Je wint er ook woordruimte mee, nadeel is dat het nu inderdaad kort oogt. De gewonnen ruimte zou je in een intro kunnen steken. Nou ja, mogelijkheden genoeg. 

Cheers,
Martin

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Na al die goede inzendingen heb ik het mijne toch nog eens onder de loep genomen. Ik hoop dat jullie het nog een keer kunnen opbrengen om de derde versie te lezen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, drie maal is scheepsrecht, maar vanaf de ober en de dubbele whisky haal je me helemaal uit het verhaal. Hoe die bodyguard aan zijn eind is gekomen had mij als lezer meer geboeid. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eens met wat Gi zegt: het korte einde van versie 2 had hier beter gepast denk ik. Het lijkt mij ook sterk dat een krant (ook al is het de Telegraaf) iemand zo ronduit 'maffiabaas' noemt en spreekt over 'groot was hun verbazing'. Droger en meer journalistiek had het m.i. krachtiger gemaakt.

Anyway, je bent heerlijk aan het stoeien geweest met de tekst! Wat ik in mijn eerste reactie al zei, lekker verhaaltje ;-).

Cheers,
Martin

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe die bodyguard aan zijn eind is gekomen had mij als lezer meer geboeid. 

Dank je wel voor je reactie, Gi. Naar de ware toedracht tast de politie nog in het duister. De link op het einde met "bovenarm" en "litteken" moet juist wijzen naar die tracker. Dat zij dan iets met de dood van de bodyguard te maken heeft, is de volgende conclusie. Een beetje denkwerk mag ik toch wel verwachten?

@manMetPen: fijn dat je niet afgehaakt bent. Jij stelde voor een langer intro te schrijven. Ik ben er zelf nu wel tevreden over.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Veel beter! Hetzelfde verhaal, maar anders geschreven. De andere versies leken een beetje gehaast, dit leest lekker.

Grtz,
Taco