Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#423 - De onverzonden brief (plus herschrijf)

 

[De Onverzonden Brief V2]

Nooit meer

De oncoloog is vriendelijk maar gedecideerd. Verdere behandeling is niet meer mogelijk, tenzij ik mee wil doen aan een dubbelblind onderzoek voor medicatie. Het middel zou mijn leven een paar maanden kunnen verlengen. Beslissen hoeft niet meteen, wel snel. Ik beloof  deze week te bellen.

Bedremmeld loop ik de ziekenhuisgang in. Mijn stekeltjes onder mijn pet vragen om lucht. Ik zet hem even af, op deze afdeling hoef ik me niet stoer voor te doen. Ik ga even zitten, voel me nog niet sterk genoeg om naar buiten te gaan. Terug naar huis wil ik niet. Jaap steekt zijn kop in het zand. Hij wil geen slecht nieuws meer horen. Het voelt alsof mijn eens zo sterke man mij al losgelaten heeft.

Er vliegt van alles door mijn hoofd. Wat moet ik verder, wil ik nog behandeling? Ik wil geen proefkonijn zijn, maar andere mogelijkheden zijn er niet. Opgeven, is dat wat ik wil? De tranen vechten zich een weg naar buiten, ik slik ze in, wil hier niet huilen. Ik bel Louise met wie ik al sinds mijn jeugd lief en leed deel. Het verbaasde me wel van haar, dat ze niet mee wilde naar mijn afspraak. Een reden gaf ze niet, terwijl ze altijd roept dat ze alles voor me opzij zet als dat nodig is. Was het niet duidelijk, mijn angst voor dit gesprek?

'Kom, natuurlijk heb ik tijd voor je,' zei ze toen ik belde. Waarom ik haar nodig heb hoefde ik niet uit te leggen. Met een grote glimlach, die haar gezicht verwarmt, opent ze even later de deur.
'Kom erin. Koffie, Suus?'
Ze weet dat ik die niet meer drink sinds ik er geen koekje maar misselijkheid bij krijg.
'Even vergeten, sorry hoor. Wat kan ik voor je betekenen?'
Ik slik, een traan biggelt over mijn wang.
'Kom kom, erger kan het toch niet worden? Je houd je zo goed staande.'
Nog voor ik iets kan zeggen, ratelt Louise door. Toevallig had ze een verhaal gelezen over een vrouw met een ziektegeschiedenis zoals de mijne.

Ik krijg er geen woord tussen. Haar verhaal interesseert me niet. Ik wil steun, begrip, mijn verhaal vertellen en een arm om me heen. Janken wil ik.
'Ik ga, Louise.'
Eindelijk kijkt ze me aan.
'Maar je zat toch ergens mee?'
'Niet belangrijk,' zeg ik de keuken uitvluchtend.


 

De onverzonden brief V1

 

Louise,

Ik belde je na enige aarzeling. Je had me al zo vaak op het hart gedrukt dat te doen. Je zou er voor me zijn, me helpen, me aanhoren. Alles wat in je macht lag om mij te helpen. Dat moment kwam gisteren. Ik zag het niet meer zitten. Mijn oncoloog stelde weer een nieuwe behandeling voor. Pijnbestrijding, niet levensverlengend, wel een behandeling waarvan de effecten nog niet bewezen zijn.
Mij nog een keer proefkonijn voelen. Waarom, wat heeft het nog voor zin? Mijn vonnis is al geveld. Ik kan niet meer, ik geloof dat ik ook niet meer wil. Ze gaf me de tijd om erover na te denken, maar met de boodschap snel te beslissen.
Bij Jaap kan ik niet terecht. Hij bevriest tegenwoordig bij elk bericht dat ik krijg. Ik begrijp dat hij de moed ook laat zakken, ik begrijp het echt, maar help me beslissen. Doe wat.
Bij jou zocht ik steun, begrip, huilen, praten, een arm om me heen.
'Kom, natuurlijk heb ik tijd voor je,' zei je toen ik belde. Waarom ik je nodig had hoefde ik niet uit te leggen. Je opende de deur, een grote glimlach verwarmde je gezicht.
'Kom erin. Koffie, Suus?'
Je wist dat ik die niet meer dronk, sinds ik er geen koekje maar misselijkheid bij kreeg.
'Even vergeten, sorry hoor.'
Voor jezelf zette je koffie, mij bood je niets meer aan. We kennen elkaar al zo lang, ik zei er niets over.
'Wat is er Suus? Wat kan ik voor je betekenen?'
Ik slikte, een traan biggelde over mijn wang.
'Kom kom, erger kan het toch niet worden? Je houd je zo goed staande.'
Nog voor ik een antwoord bedacht, ratelde je door. Toevallig had je een verhaal gelezen over een vrouw met een vergelijkbare ziektegeschiedenis.
Weet je hoe dat voor mij voelde, dat hele verhaal over een ander? Je gaf me geen kans je te onderbreken. Ik voelde dat ik me langzaam voor je afsloot, het verhaal niet absorbeerde. Ik stond op.
'Ik ga, Louise.'
Eindelijk keek je me aan.
'Maar je zat toch ergens mee?'

Terug thuis was ik zo moe. Teleurgesteld dat ook jij er niet voor me bleek te zijn. Wat moet ik nu? Aan jou zal ik dat niet meer vragen.
 

 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Elrie,

Dank voor je inzending. Je hanteert een verrassend vertelperspectief, maar ook erg moeilijk om mee te werken. Het onderwerp is aangrijpend en ik vind dat je de afwijzing van Louise goed op papier hebt gezet. Hier zijn mijn tips: 

Zoals je verhaal nu is, vind ik het een vrij ‘abstract’, weinig beeldend verhaal. Dat komt vaker voor met briefverhalen, het is dan ook een erg moeilijk perspectief om goed uit te voeren. Er zit (logischerwijs) vrij veel ‘tell’ in het verhaal, en het is naar mijn mening niet altijd even belangrijke informatie. Ik denk dat veel informatie weg kan worden gelaten. 

Bij het eerste stuk bijvoorbeeld: dat zij terminaal ziek is, kan ook in één zin worden gezegd. Uitwijdingen over nieuwe behandelingen zijn niet boeiend, ze gaat het namelijk toch niet doen.

Ook denk ik dat een karakterschets het verhaal goed zou doen. We lezen over een vrouw met kanker, maar gek genoeg raakt het verhaal mij niet zo. Ik leef niet mee met de hoofdpersoon, sterker nog, ik vind dat ze een vrij zielig verhaal vertelt waarvan ik denk: En wat moet ik nu met deze informatie?

Dit zou je kunnen oplossen door wat beschrijvingen toe te voegen. Op het moment dat we een persoon voor ons zien, gaat het verhaal ineens leven. Als zij door de ziekenhuisgangen wandelt, als de schrijver haar (mogelijk) kale hoofd beschrijft, haar magere lichaam. Dán gaat het leven. 

Dan komen we verderop de naam ‘Jaap’ tegen. Dit is een nutteloos karakter aangezien hij nergens een beslissende rol speelt of verderop terugkomt. Het zorgt alleen maar voor verwarring (de lezer gaat zich vragen stellen als: wie is deze Jaap? Is hij belangrijk voor het verhaal of de hoofdpersoon? Wat is de band m.b.t de hoofdpersoon?)

Wat ik ook mis is het conflict in het verhaal. We lezen over een vrouw die zichzelf blijkbaar heeft opgegeven, en ze gaat langs bij iemand die haar geen troost kan bieden. Maar wat is de relatie met Louise? Hoe hecht zou die band zijn? Speelt dit al langer? Ik denk dat je een veel spannendere scène kan maken door dit soort dingen subtiel uit te lichten.

Ik hoop dat je iets aan mijn commentaar hebt!

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Anne voor je commentaar, ik kan er zeker wat mee en ben er ook blij mee. In een herschrijf zal ik het dan ook anders aanpakken. Ik vond het leuk om te proberen vanuit dit 'jij perspectief' te schrijven. Jaap bracht ik erin omdat ze zo aangaf ook niet bij hem terecht te kunnen. Louise was een vriendin die ze al jaren kende, dat kwam in een zin dus niet helemaal boven water. Moet er hard over nadenken hoe ik in deze briefvorm meer van de schrijfster kan laten zien en in zijn algemeenheid meer show dan tell.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie! Ik heb beide versies gelezen, en de tweede vind ik een stuk beter. Het conflict zit er nu ook duidelijker in wat mij betreft. Toch voelt het nog wat uitleggerig soms, alsof de schrijver tegen me spreekt, zoals "Het voelt alsof mijn eens zo sterke man mij al losgelaten heeft." of "[] met wie ik al sinds mijn jeugd lief en leed deel." of "Ik wil steun, begrip, mijn verhaal vertellen en een arm om me heen." Ook zonder die zinnen is je verhaal al heel helder.

Het einde vond ik sterk (vanaf eindelijk kijkt ze me aan). Ik denk dat als de opbouw nog beeldender is, zeker ook het stuk waarin de vermijding / terughoudendheid van Louise botst met de hartewens van de hoofdpersoon voor steun, je een prachtig verhaal hebt.

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Karel, Wat fijn dat je mijn verhalen van vorige week nog las. Ik heb veel aan je commentaar en ga voor mezelf nu aan een derde versie werken waarbij ik jouw adviezen probeer op te volgen.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Elrie. Super! Wat je nog kan proberen (al heb ik het zelf geprobeerd met jouw verhaal, maar ik vond het heel ingewikkeld) als experiment, is het verhaal direct beginnen met het aanbellen.