Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#423 Nep

Ik loop nog maar halverwege de galerij maar toch houdt ze de lift voor me tegen. Ik versnel mijn pas om haar niet te lang op te houden. ‘Wat attent, dankjewel!” 
“Geen probleem, kleine moeite mevrouw.” Ze klinkt als een kassamedewerker die al honderdduizend keer op rij dezelfde vriendelijke woorden heeft gezegd. Ze drukt op de knop voor de begane grond. Haar nagels lang, dik en parelmoer roze, duidelijk nep. Ogen met onwaarschijnlijk lange wimpers nemen me op van onder de brede bontrand van haar capuchon. Ik hoop nepbont. 

Hoewel ik me niet helemaal op mijn gemak voel, glimlach ik vriendelijk. Als antwoord trekt ze haar mondhoeken op. Ik zoek naar woorden voor een praatje, maar ze is me voor. Op hetzelfde professioneel vriendelijke toontje zegt ze: “Die mag u aan mij geven, mevrouw." Ze wijst op mijn handtas. Ik kijk haar verbijsterd aan, terwijl ik mijn tas met twee handen tegen mijn buik druk. Heb ik haar wel goed begrepen? 

“Hoort u niet wat ik zeg, mevrouw? Moet ik iets duidelijker zijn?” Discreet alsof ze me een kostbaar geheim wil onthullen, doet ze de panden van haar jas een eindje open en laat ze me het pistool zien dat ze daar verborgen houdt. Mijn knieën verslappen. Met mijn rug vind ik steun tegen de wand van de lift. Ik voel hoe het kruis van mijn spijkerbroek warm wordt en nat. 

Ik kijk naar het moordwapen in de schemer van de winterjas. Een ongekende woede vlamt in me op. In een primitieve opwelling sla ik met volle kracht mijn tas tegen het pistool. Het valt op de grond. Even zie ik vanachter het masker van make-up de blik van een bedremmeld kind. Het pistool ligt in twee helften op de grond. Twee holle helften, zandtaartvormpjes van zwart plastic. In een snelle beweging bukt de vrouw om ze op te rapen. De lift stopt, de deur schuift open. 

"Kutwijf", sist ze vlakbij mijn oor. Ik kan geen woord uitbrengen. Met mijn tas tegen me aangeklemd, zie ik hoe ze naar de buitendeur loopt. Het harde klakken van haar hakken echoot in de hal. De lift sluit zich en ik kan me weer bewegen. Met trillende vingers druk ik de knop in voor mijn etage.

 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Jacoba, Ik zie dat je net op dit forum zit, van harte welkom. Je schreef een zeer fantasievol verhaal, ik las het met een glimlach. Verheug me op je volgende inzending.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Jacoba, een leuk verhaal. Ik zie de situatie zo voor me. Inderdaad twee gezichten.
De laatste alinea vind ik minder. De "kassamedewerker" is niet geslaagd in haar opzet. Ik geloof niet dat ze dan netjes blijft en de hp een fijne dag wenst. Een grove belediging zie ik eerder voor me. 
De laatste zin kun je weglaten. Het is overbodig om te vertellen dat ze zo snel mogelijk naar huis gaat om zich te verschonen. Dat is wel duidelijk.
Verder met plezier gelezen.

zegt ze. “Die mag u aan mij geven, mevrouw”. ---> de punt achter ze moet een dubbele punt zijn en de punt op het einde hoort vóór het ah-teken.

De lift stopt, de deur zwaait open.  ---> ze zijn er wel, liften met een gewone deur, maar meestal zijn het deuren die openschuiven. Ik denk dat je die eerder ziet in een flatgebouw.

Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Elrie, dankje voor je aanmoediging

@Fief, dank voor je feedback. Heel waardevol voor me. Ik heb mijn verhaal gelijk aangepast.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, Jacoba, dit is een sterk einde. Je voelt de dreiging. Goed gedaan.
klein dingetje nog:
aangeklemd zie  ---> tussen twee werkwoorden die niet bij elkaar horen, hoort een komma.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Jacoba, mooi beschreven situatie, ik zie die dief zeker voor me. Mijn oma heeft praktisch zoiets meegemaakt, en is ook door het lint gegaan :) (waarop ze zijn vertrokken). Ze kreeg later nog een bloemetje, waar ze heel blij en trots mee was. 

Qua dingetjes:

- “Geen probleem, kleine moeite mevrouw.” -> Deze zin kon ik niet onsympathiek horen, ook al klinkt hij als een ongeinteresseerde kassamedewerkster. Misschien zegt de dief niets, en sluiten de deuren van de lift zich? Of de dief zegt het, maar kijkt eerder onrustig om zich heen dan dat ze de woorden kijkend naar de hoofdpersoon uitspreekt? 

- Ik hoor het harde klakken van haar hakken in de hal. -> het klakken van haar hakken echoot in de hal. (of iets anders. Maar ik zie .. / ik hoor ... is vaak beeldender als je het direct schrijft. Met mijn tas tegen mijn borst geklemd zie ik ... heeft wat mij betreft wel weer een functie, omdat het daar ook belangrijk is dat we de hoofdpersoon nog steeds verstard zien staren.)

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Jacoba, 

Bedankt voor je inzending en welkom op het forum. Ik vind dat je de karakters in je verhaal goed hebt neergezet. Dat komt mede doordat er een zeker contrast aanwezig is waardoor de personages levendig worden. Ik heb ook een aantal tips voor je: 

Ik denk dat je sommige dingen wat kan uitvergroten. De hoofdpersoon voelt zich niet op haar gemak. Dat is denk ik een vrij belangrijk element in het verhaal. Door te laten zien wat er gebeurt (kijkt ze weg, voelt ze zich onrustig, laat ze van de zenuwen iets vallen, valt er een ongemakkelijke stilte? En wat zegt haar intuïtie​​​​? Heeft ze spijt dat ze is uitgestapt of zegt ze tegen zichzelf dat ze zich niet zo aan moet stellen en dat die alleen maar mevrouw vriendelijk is?). Dit geeft je ook de kans om de lezer eventueel op een dwaalspoor te zetten, zodat het wat minder abrupt en voorspelbaar overkomt. 

De laatste alinea begint erg sterk. Ik zie echt voor me hoe die vrouw dat woord uitspreekt. Ik zou hier misschien een andere reactie van de hoofdpersoon neerzetten. Ikzelf zou het bijvoorbeeld eigenaardig en daardoor interessant vinden als ze van schrik in lachen uit zou barsten, dat geeft net even een andere, luchtige energie aan het verhaal. Maar dit moet je wel goed inleiden. Het is een persoonlijke voorkeur, maar dit soort ‘onverwachte’ dingen kun je op meerdere plekken in je verhaal toevoegen.

Ik hoop dat je iets aan mijn commentaar hebt!

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Jacoba, prachtig, spannend verhaal. Een pistool dat uit twee helften zandtaartvormpjes blijkt te bestaan! Wat een opluchting. Graag gelezen.