Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#422 - Meemaken

 

Meemaken

Een waterig zonnetje schijnt door het nog dichte bladerdak. De grond is zompig, mijn zolen laten een voetafdruk achter. Ik vereenzelvig me met dit bos. De bomen staan op het punt hun bladeren los te laten. Nu en dan hoor ik het ploffen van vallende eikels en kastanjes.

Gedachten aan mijn kleinkinderen dwarrelen door mijn hoofd. Ik heb niets te klagen. Een jeugdbasketbalteam kan er mee opgericht worden, met één reservespeler. Dat zou de kleine Robert zijn. Voor ik mijn wandelschoenen aantrok heb ik hem bij de peuterspeelzaal gebracht. Nu verheug ik me alweer op zijn blije snoetje, het snuitje dat ik bij het ophalen altijd als eerste zie in de groep.

Ik loop bedrukt verder. Al die keren dat ik op mocht passen, ze te logeren had, keek bij sport en spel, sinterklaas, kerstvieringen, wanneer kan ik aan die gebeurtenissen geen nieuwe meer toevoegen? Erger nog, maak ik al die dingen bij Robert nog mee?  De oudste tilde ik nog met gemak op, bij elke volgende kostte het meer energie. Ik had de fut, ik maakte het mogelijk, ik genoot ervan. De grappende oma, de knuffelende oma, de spelletjes spelende oma. Niets was mij te gek.

Ik hoop dat ze me later herinneren, dat ik iets betekend heb voor de kleinkinderen, die nu mijn alles zijn. Bij mijn eigen kinderen heb ik me niet zo gerealiseerd dat er een punt zou komen dat ik er niet meer was. Nu met de kleine Robert, het jongste en laatste kleinkind, heb ik angst. Bang om hem niet groot te zien worden, zijn eindexamen, werk, liefdes te moeten missen.

Au, die eikel koos mijn hoofd als landingsbaan. Het bos kan mij vandaag niet verblijden, ik ben bang voor de toekomst, bang dingen niet meer mee te maken. Ik zet de pas erin, blijf lopen en hopen.

 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, de herfst heeft op een aantal van ons een negatief effect, lijkt. Ook jouw verhaal heeft iets treurigs. Wel mooi verwoord. De zinnen zouden van mij wel iets vlotter of actiever mogen, maar dat is wellicht een kwestie van smaak.

Ik vereenzelvig me met dit bos. ---> deze zin voegt voor mij niets toe. Vereenzelvigen is dat je jezelf met iets identificeert, maar je verklaart hier niet hoe je jezelf identificeert met het bos.

Voor ik mijn wandelschoenen aantrok heb ik hem bij de peuterspeelzaal gebracht.  ---> ik begrijp wat je hier bedoelt te zeggen, maar het leest alsof je hem eerst naar de peuterspeelzaal bracht en daarna je schoenen aantrok. En volgens mij moet het zijn: naar de speuterspeelzaal bracht.
komma tussen aantrok en heb> 
Misschien: Voor ik mijn schoenen omruilde voor wandelschoenen, bracht ik hem naar de peuterspeelzaal.

Ik hoop dat ze me later herinneren, dat ik iets betekend heb voor de kleinkinderen, die nu mijn alles zijn.  ---> deze zin klopt niet helemaal, maar misschien lees ik hem verkeerd. 
Actiever lees het: dat ik iets betekende voor de kleinkinderen. Hulpwerkwoorden stropen de zin vaak.  

Bang om hem niet groot te zien worden, zijn eindexamen, werk, liefdes te moeten missen.  ---> mooier zou zijn: Bang dat ik hem niet groot zie worden, zijn eindexamen, werk en liefdes moet missen.

Au, die eikel koos mijn hoofd als landingsbaan. --> zo na de vorige zinnen, leest het bijna alsof je het over je kleinkind hebt. Misschien: Au! Een eikel koos mijn hoofd als landingsbaan.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, een goed geschreven somber verhaal over iemand die bang is voor de leegte verderop in het leven. Ik kan me er goed mee relateren.

Grtz,
Taco

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Elrie, een beklijvend verhaal heb je geschreven. Zoals Fief schrijft, gaan veel mensen in de herfst mijmeren over het bestaan en de toekomst. In de tijden die wij nu beleven is het inderdaad moeilijk om positieve noten te vinden die ons kunnen opvrolijken. Kleinkinderen zijn nog onbevangen en kunnen je daar zonder twijfel mee helpen. 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Ook een midlifecrisis in het bos. Mooi verwoorde mijmeringen.

“Au, die eikel koos mijn hoofd als landingsbaan.” Deze zin breekt voor mij de sfeer die je hebt opgeroepen, misschien omdat de toon hiervan eerder komisch is en ik dat moeilijk vind rijmen met de melancholische toon van de rest van het verhaal.

Graag gelezen.

 

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, mooi verhaal, we leven met deze oma mee. Ook een mooie symboliek dat ze nog voetstappen achterlaat in het bos, maar zich zorgen maakt hoe lang dat nog duurt. Ik sluit me aan bij de opmerking van Emily. De vallende eikel breekt de sfeer wat voor mij, en ik mis de symboliek ervan. Misschien kan je overwegen er iets anders van te maken: haar favoriete bramenstruik heeft geen bramen meer, ze ziet haar voetstappen verdwijnen, iets anders dat het bos laat zien dat verbonden is aan haar mijmeringen?

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind de eikel juist wel leuk bedacht. Het onderbreekt haar gedachten en tegelijkertijd bevestigt het haar gemoedstoestand. 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, helemaal waar wat je zegt over kleinkinderen. Dank voor het lezen.

Hallo Emily en Karel, veel dank ook aan jullie.

Hallo Fief, Fijn, zoals  jij de zin van de vallende eikel las, heb ik hem ook bedoeld. 

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Elrie, mooie mijmeringen over het ouder worden. Gerelateerd aan de kleinkinderen. Mooie opbouw, eerste stukje over het bos, dan een stuk over eigen gedachten en tot slot brengt de vallende eikel je weer in het hier en nu. Goed gedaan, graag gelezen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ook ik zie de vallende eikel als een onderbreking van haar gedachten en een heel kleine tegenslag in de lijn van het verhaal. Het valt niet mee, de teruglopende kracht en het einde in zicht.