Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 418 Mrs. C.

 

Teleurgesteld stop ik de brief terug in de enveloppe en leg hem op de stapel.
Wat doe ik verkeerd? Is mijn misdaadroman niet spannend genoeg? Spreekt de persoon van mijn detective niet tot de verbeelding? Is hij te ijdel, te pedant, te zelfgenoegzaam? Als ik dat verander is hij stukken minder grappig. Hij is nu eenmaal eigenzinnig, zegt soms dingen voordat ik ze heb verzonnen. Hij leeft een eigen leven.
Archie komt de kamer in en ziet aan mijn gezicht dat het weer mis is.
‘Schat, je moet blijven volhouden. Echt, het gaat een keer lukken.’
Hij slaat zijn armen om me heen, dat geeft me weer wat nieuwe moed.

Met open mond lees ik een paar dagen later de brief in mijn handen.
‘Graag nodigen we u uit op ons kantoor. Uw manuscript willen we graag met u bespreken. We stellen ons voor om u 18 september te ontvangen…’
Ik maak een rondedansje in de kamer, Archie straalt en overlaadt me met kussen.
‘Wat geweldig, schat. Ik wist dat het je zou lukken.’

De groene zijden jurk? Of toch de donkerblauwe fluwelen? Ja, die neem ik. Met bijpassende hoed. Tas en zwarte schoenen maken het af.

Ik druk op de glimmende koperen voordeurbel. Een dienstmeisje laat me binnen en verzoekt me te wachten in de hal. Alles marmer wat de klok slaat. Ik voel me klein onder de hoge, versierde plafonds. Dan komt het meisje terug en brengt me naar het kantoor van de uitgever.

‘Dus, uw manuscript behoeft alleen nog een kleine wijziging in het laatste hoofdstuk. Dan hopen we het in het voorjaar 1921 uit te geven. Verder is hier een contract voor uw volgende vijf boeken.’
Ik droom.
‘Wilt u nog een kop koffie, Mrs. C.?’
‘U mag me wel Agatha noemen,' stamel ik.

 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

De twist aan het eind, prachtig. 

Je zou de tekst strakker kunnen maken door overbodige woorden (bv. dan, alleen, nog etc.) en zinsdelen eruit te halen of te verminderen. 
Overigens: "Hij is nu eenmaal eigenzinnig, zegt soms dingen voordat ik ze heb verzonnen. Hij leeft een eigen leven",  is zo herkenbaar!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Maria Fransisca, heerlijke tekst. Over Dame Agatha Mary Clarissa Miller lees je op W. alles over haar geboortedatum en plaats, overlijdensdatum en plaats, namen van haar kleinkind, grootouders , achterkleinkind en overgrootouders, maar geen woord over Archie, die arme lieverd en trooster der bedrukten.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

... en de rest is geschiedenis. Wat een origineel verhaal, graag gelezen. 

We stellen ons voor om u 18 september te ontvangen…’ ---> "ons" mag hier weg. "We stellen ons voor" betekent dat ze het zich voorstellen of dat ze zich willen voorstellen, terwijl je bedoelt dat ze een voorstel doen.
Voor de tijdsgeest zou ik een formelere zin maken. Bijvoorbeeld:
Wij nodigen u hiervoor uit op 18 september ...
Graag ontvangen wij u op 18 september ...

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria Fransisca, prachtig verhaal met inderdaad een mooie twist aan het eind; die zag ik niet aankomen! Ik vind vooral het eerste deel zo herkenbaar; vertwijfeling of het wel goed genoeg is. 

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Maria Fransisca,

Ik moet MCH bijtreden i.v.m. het verhaal strakker maken.

Herkenbaar geschreven.

Mooie verrassing op het einde . Knap

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

MCH, dank voor je leuke reactie. Ja, strakker schrijven, je hebt gelijk dat dat nog een leerpuntje voor me is.

Gi, dank voor het lezen en je reactie. Ik heb toch op W. iets over hem gelezen, weet niet meer waar.

Elrie: dank voor je reactie. Deze droom was ooit werkelijkheid.

Dank voor je compliment, Fief. Je tip hoop ik nog te verwerken een dezer dagen.

Ton, zelfs de besten twijfelen, dat was mede de strekking van dit verhaaltje. Dank voor je reactie.

Wilfried, dank voor je fijne reactie en tip. Zie mijn reactie bij MCH. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha MF, dit is me een laaiend leuke herinnering aan mijn eerste boekverslaving: wel die van Poirot, niet die van Miss Marple. Mooi opgebouwd.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Kruid, dank voor je mooie woorden. Ik had Poirot bij mijn beschrijving voor ogen, want bij mijn tocht langs W. vond ik de informatie dat het debuut tegelijk een introductie was van Poirot.