Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 418 – Herschepping

‘Natuurlijk krijg je royalty’s,’ zei Eva, met een blik alsof dieren ineens konden praten.
‘Én ik mag de leenvergoeding zelf houden?’ Mijn laatste restjes scepsis sijpelden zienderogen weg, net als mijn armoede. Onwillekeurig dacht ik terug aan de gletsjers van vóór de grote maatregel. Nog maar een jaar geleden waren dit aardse paradijs, en mijn hele leven, een kale woestenij.

‘Welkom bij Uitgeverij Tigris,’ luidde de openingszin van haar mailtje. Na zes jaar leuren verwelkomde ik gretig iedere samenzweringstheorie over malafide boekenholen. Toch bewees Eva’s bericht bijna daags na de grote maatregel al het tegendeel. En vandaag was het dan eindelijk zover.
‘Laten we even langs de redacteurs lopen,’ suggereerde ze.
Hier had ik het meest naar uitgezien. Ik bestelde de Forbidden Smoothie en genoot.

Die week na de kabinetsformatie dankte ik de hemel dat ik alles had opgegeven, behalve mijn smartphone. Het eerste pushbericht voelde nog steeds onwerkelijk: ‘Cultuur erkend als cruciale sector – romans, poëzie en verhalenbundels voortaan gesubsidieerd’. Halsema-1 pakte door en al snel gehoorzaamde zelfs het klimaat aan de grote maatregel. Heel Europa veranderde in recordtijd in een oase en de wereld keek voor het eerst geïnteresseerd naar zoveel lef.

De redacteur met de beste klik heette Inka. ‘De truc is natuurlijk om kritisch te blijven,’ sprak ze. ‘We willen geen gemeentehuisarchieven vol kitsch, zoals prentenboeken van BN’ers. het zijn verdorie de jaren 80 niet.’
Ik was afgeleid door haar elegante schoenen maar lette bij die laatste woorden goed op.
‘Dus eindelijk kunnen we literatuur zoals jouw dichtbundel prominent in de etalage zetten.’ Dit was nu eenmaal het nieuwe zakelijk, al voelde haar geste bijna ongepast.

Ze klikte op de advertentie van een modeketen. ‘Er zit kleedgeld boven op je voorschot,’ zei ze vrolijk. Ze scrolde naar een designerjasje van gerecycled kunststof. Eco was tegenwoordig het sjofel van de dichters. Buiten waren de boeren hun laatste vlaggen aan het weghalen. Het was de euforie, of ik was verliefd, maar ik deed een stram dansje.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Kruidnagel, zo zouden we het allemaal graag zien. Denk ik. Wishful thinking. 
Ik kan er nog een paar komma's tegenaan gooien, maar die ga je toch verwerpen als dat het zonder ook kan, dus ik bespaar mezelf de moeite :-)
Met plezier gelezen.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Fief, thanks! Als we het allemaal graag zo zouden zien, zou het zo zijn geweest, is helaas de paradox. Maar het mocht paradijselijk en ideaal zijn en goed aflopen ditmaal. Waarbij ik me nu ter plekke bedenk dat veel SF-films die ik zag ook zo zijn opgebouwd: dat ergens het gras nog groener is dan op onze uitgeteerde aarde.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kruidnagel, jouw beschrijvingen zijn goddelijk en amusant. Ik vrees dat ik de Nederlandse politiek te weinig volg om te weten wat er precies beslist werd, maar ik begrijp dat er cash is gevonden om de cultuur te spijzen. Bezweken onder loodzware kritiek met zijn oorspronkelijk besparingsplan, heeft onze Vlaamse minister-president (die ook de post van minister van cultuur uitoefent) zijn kar moeten keren en komt hij nu voor de cultuursector met geld over de brug. 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Kruidnagel, Als je zo'n geestig verhaal schrijft, word ik helemaal nieuwsgierig naar jouw dichtbundel. Goed dat Inka hem prominent in de etalage gaat zetten.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kruid, wat een prachtige toekomst schets je hier! Met kleine speldenprikken hier en daar, met actualiteit hier en daar en met veel fantasie. Beeldend, dat ook. Heeft de Forbidden Smoothie nog iets van doen met de naam Eva? Of zoek ik het nu te ver? In elk geval heb ik je verhaal graag gelezen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kruidnagel, welkom in Utopia! 😋Het zou m.i. de sfeer in het land ten goede komen als de geschreven muzak van BN' ers zouden worden vervangen door dichtbundels. Gezien jouw literaire kwaliteiten denk ik dat de deur naar het ministerschap van Cultuur in het kabinet Halsema-1 (t.e.m. -4) wagenwijd openstaat!
Met plezier en bewondering gelezen! 

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heerlijk verhaal dat durft te dromen over een andere aanpak van cultuur. Zelf klinkt deze visie me te commercieel in de oren, omdat je woorden gebruikt die gangbaar zijn in de commerciële kijk.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Thanks, MF! Alles wat naar de schepping verwijst (Eva, Tigris, pratende dieren, etc.) mag je, nee moet je, nee, niks moet, interpreteren als Bijbelverwijzing/paradijsbronmateriaal. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Ton, bedankt! Haha, ja, mee eens: ik las eens dat de vertaler van 'Jij bent zo' dik is binnengelopen (Tony Neef). Jammer, maar inherent, dat kwaliteit zo gepaard gaat met schaarsheid. En enorm bedankt voor de aangeboden positie :-).

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Odile, bedankt voor je goeie feedback! En oplettend dat je het verlangen naar de goede kant van de commercie in me weet te ontwaren.