Lid sinds

1 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#414 Welkom – of ik schiet

 

Ik haast me naar binnen. Snel, nu Bas nog op zijn werk is. Voor de zekerheid check ik nog een keer het huis. Nee, ik ben echt alleen. In de keuken zet ik de tas op het aanrecht neer. Voorzichtig, alsof er antiek porselein in zit. Met twee handen til ik onze nieuwe aanwinst eruit en zet haar op het marmer.

‘Welkom thuis, Jewel’, fluister ik.

Ik had over haar soort op internet gelezen. Een mooi ras, makkelijk in de verzorging maar lastig verkrijgbaar. Ze komen uit het bijzondere Madagaskar. En als ze groot genoeg zijn, had ik Bas enthousiast voorgelezen, dan schieten ze na de bloei hun zaden in het rond. Zo eentje wilde ik ook!

‘Alles leuk en wel’, had hij streng gereageerd, ‘maar er komt hier niks in huis wat zaad door de kamer schiet.’

Ondanks zijn waarschuwing was ik stiekem op zoek gegaan naar iemand die stekjes verkocht. Bas toonde meestal zo weinig interesse in onze groene gezinsleden, hij kon toch de ene soort niet van de ander onderscheiden. Dus was ik vanochtend naar de andere kant van de stad gefietst. Er was een dame die nog wel een jong exemplaar voor me had.

En nu heb ik mijn eigen Jewel in handen. Met een vinger volg ik het lichte lijnenspel van de bladnerven. Een moment bewonder ik de stevige donkergroene blaadjes die samenkomen op een smal houtachtig stammetje. Net een klein parasolletje.

Maar ik mag niet te lang treuzelen. Ze moet geïnstalleerd zijn bij familie Groen in de vensterbank vóórdat Bas thuiskomt. Eenmaal op hun plaats valt een familielid meer of minder hem toch niet op – zeker niet zo’n groentje als kleine Jewel. Maar ik zou haar elke dag zien en haar zien opgroeien. Mij zou ze wél opvallen. Ik kijk ernaar uit.

Voorzichtig haal ik haar uit haar tijdelijke onderkomen en hevel haar over naar het grotere potje wat al klaarstaat. Ik druk de verse potgrond aan. Een lichtroze keramieken sierpotje maakt het helemaal af, als een roze jurk voor een jong meisje. Ze is al helemaal het prinsesje, ze straalt me tegemoet.

Dan zet ik haar bij het raam, tussen de geadopteerde Petra Pannekoek en de gebroeders Cacti. Het is een fijn zonnig plekje en de buren zullen goed op onze jongste letten. Jewel wiebelt even tevreden met haar blaadjes. Ze staat. Net op tijd. Ik hoor de voordeur opengaan.

‘Wacht nog maar even met schieten’, knipoog ik haar nog snel toe. ‘Tegen de tijd dat hij jouw kunsten ontdekt, houdt hij vast net zoveel van je als ik.’

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Lin-C,

Wat een originele invulling van de opdracht. Misschien ga ik niet voldoende om met mensen die net zulke plantenliefhebbers zijn als je personage, maar ik hoor zelden tot nooit dat iemand een plant als een gezinslid beschouwt. 
Maar je hebt me helemaal overtuigd dat dat wel degelijk kan! :) 

De tederheid waarmee je personage over Jewel en de andere planten (inclusief bijnaam!) over de planten spreekt, de manier waarop ze de details bewondert en de planten zelfs figuurlijk aankleedt, laat me echt geloven dat ze het hier over niets minder dan een 'echt' kindje heeft. 

Dat maakt dat het verhaal fijn en zelfs vertederend leest. 

Goed gedaan!

Groet,

Nadine

Lid sinds

1 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een heerlijk verfrissend verhaal, wordt hier helemaal vrolijk van. 

Zelf ben ik niet zo van de planten, vind het wel leuk staan hoor. Mijn man is meer van de planten en die zou ook zoiets kunnen doen, dus kon het me ook helemaal voorstellen. 

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lin-C

ik heb je verhaal met veel plezier gelezen. Ik begrijp het helemaal! Ik gaf vroeger mijn planten ook namen, net als de ik in jouw verhaal.
Je humor spreekt me ook aan. Bas die niet wil dat er iets in huis komt dat 'zaad door de kamer schiet.'
Als lezer val ik meteen in het verhaal met het geheim, daarmee ben ik meteen gepakt. Gelukkig blijkt het een goedaardig en daardoor vertederend geheim te zijn. 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Lin-C

Wat een heerlijk verhaal. Jewel en de andere planten veroverde een plekje in mijn hart tijdens het lezen. De titel heeft me eerst wel op het verkeerde been gezet, dat vind ik een beetje jammer.

Lid sinds

1 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor de reacties. Leuk om te lezen dat mijn eerste verhaal online zo positief ontvangen wordt!

Al schrijvende bedacht ik voor mezelf een extra uitdaging, namelijk om het woord 'plant' en ook de soortnaam, Madagascar Jewel, niet letterlijk te benoemen. Ik ben blij dat het verhaal ondanks dat goed uit de verf is gekomen.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk verhaal maar als er zaad in het rond moet worden geschoten is het dan niet logischer als we het hebben over een hij ipv een zij. Prinsesje...? Maak er prins van.

 

Lid sinds

1 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@John Doe, zo had ik het nog niet eens bekeken! Bij mijn weten zijn de meeste planten namelijk mannelijk en vrouwelijk, dus had ik de keuze. Daarbij vond ik Jewel, afgeleid van de soortnaam, meer vrouwelijk....

Ik laat je feedback even bezinken. Eens spelen met verschillende opties. En anders heb ik misschien een genderfluid 'personage'! ;-)