Lid sinds

1 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#414 - Welkom lieve...

Herziene versie

‘Gefeliciteerd! Het is een meisje.’ zegt de zuster in het ziekenhuis, terwijl ze een vies hummeltje ingewikkeld in doeken en een mutsje op mij legt. Na ruim negen maanden zwangerschap is ze er dan eindelijk. Mijn vriend, Maik staat over mij heen gebogen en kijkt verwonderlijk naar het meisje dat op mijn borst ligt, terwijl hij ondertussen mijn voorhoofd kust. Ik voel niets. Waar is de verliefdheid en roze wolk waar ze het over hebben in alle boeken? In de verte hoor ik Maik de naam vol trots zeggen. ‘Noë, is de naam die wij hebben gekozen. Ik knik instemmend en hoor op de achtergrond dat er verder wordt gepraat.

Na een nacht in het ziekenhuis mogen we als gezin van drie naar huis. Bij aankomst thuis zie ik dat op het raam een sticker is geplakt met ’Welkom lieve Noë.’’ We stappen naar binnen, maar het voelt niet als thuis, de vertrouwde omgeving van Maik en mij. Wij zijn nog niet binnen of de bel gaat, het is de kraamverzorgster. Vol enthousiasme komt ze binnen. Het is een vrouw van middelbare leeftijd die zich voorstelt als Linda. Bij mij staat het huilen me nader dan het lachen, maar ik zet een vrolijk masker op en doe of alles goed is voor nu. 

In de kraamweek wordt ik somberder en somberder. De tranen vloeien rijkelijk. De kraamverzorgster en de verloskundige noemen het kraamtranen en wijten het aan de hormonen, die roze wolk die komt wel.
Na de eerste week met Noë in ons midden, gaat Maik één dag naar zijn werk om het één en ander af te ronden en dan 6 weken thuis te zijn. Ik ben alleen met Noë. Ik weet niet wat moet, mijn hersenen functioneren niet zoals het zou moeten.  Ik leg Noë in de box en ga zelf op de bank liggen. Hier verdwijn ik in mijn eigen wereld, een wereld zonder Noë.

Om een uur of twee komt Maik thuis vanuit zijn werk en vindt mij aan zoals ik uren eerder ben gaan liggen, net zoals Noë. Ik lig in de verte te staren, in mijn eigen wereld, daar waar het goed is. Geen Noë en alleen Maik en ik. 
In de verte hoor ik wat geroezemoes en sirenes, ik vraag mij af waar die ambulance naartoe gaat. 

Na een moeilijk periode van therapie en herstel, mag ik na drie maanden naar huis. Bij thuiskomst zie ik dat er nieuwe sticker op het raam is geplakt ‘’Welkom thuis’’. Ik stap uit de auto en neem Noë in mijn armen en Maik loopt voor ons uit de om de deur open te doen. ‘Welkom thuis lieve Noë.’ zeg ik nu gemeend en vol liefde, eindelijk is daar mijn roze wolk.

 

Oude versie

‘Gefeliciteerd! Het is een meisje.’ zegt de zuster in het ziekenhuis, terwijl ze een nat en vies hummeltje ingewikkeld in doeken en een mutsje op mij legt. Na ruim negen maanden zwangerschap is ze er dan eindelijk. Mijn vriend, Maik staat over mij heen gebogen en kijkt verwonderlijk naar het hummeltje die op mijn borst ligt, terwijl hij ondertussen mijn voorhoofd kust. Ik voel niets. Waar is de verliefdheid en roze wolk waar ze het over hebben in alle boeken? In de verte hoor ik Maik de naam vol trots zeggen. ‘Noë, is de naam die wij hebben gekozen. Ik knik instemmend en hoor op de achtergrond dat er verder wordt gepraat.

Na een nacht in het ziekenhuis mogen we als gezin van drie naar huis. Bij aankomst thuis zie ik dat op het raam een sticker is geplakt met ’Welkom lieve Noë.’We stappen naar binnen, maar het voelt alsof ik niet in mijn eigen huis ben. Het is niet meer de vertrouwde omgeving van alleen Maik en mij. Niet veel later gaat de bel. Het is de kraamverzorgster. Vol enthousiasme komt ze binnen. Het is een vrouw van middelbare leeftijd die zich voorstelt als Linda. Bij mij staat het huilen me nader dan het lachen, maar ik zet een vrolijk masker op en doe of alles goed is voor nu. 

In de kraamweek wordt ik somberder en somberder. De tranen vloeien rijkelijk. De kraamverzorgster en de verloskundige noemen het kraamtranen en wijten het aan de hormonen, die roze wolk die komt wel.
Na de kraamweek gaat Maik één dag naar zijn werk om het één en ander af te ronden en dan 6 weken thuis te zijn. Ik ben alleen met Noë. Ik weet niet wat moet, mijn hersenen functioneren niet zoals het zou moeten.  Ik leg Noë in de box en ga zelf op de bank liggen. Hier verdwijn ik in mijn eigen wereld, een wereld zonder Noë.

Om een uur of twee komt Maik thuis vanuit zijn werk en vindt mij op de bank aan, en Noë in de box. In de tijd dat Maik weg was ben ik niet van de bank afgekomen. Ik lig in de verte te staren, in mijn eigen wereld, daar waar het goed is. Geen Noë en alleen Maik en ik. 
In de verte hoor ik wat geroezemoes en een ambulance, ik vraag mij af waar die ambulance naartoe gaat. 

Drie maanden later kom ik thuis met Noë in mijn armen en Maik die de voordeur voor ons open doet.  Op het raam is een nieuwe sticker geplakt met Welkom thuis. Met Noë in mijn armen, zeg ik tegen haar ‘ Welkom lieve Noë.’ Nu gemeend en vol liefde, eindelijk is daar mijn roze wolk.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Desiree, je hebt  een rake beschrijving gemaakt van de postpartum of postnatale depressie die veel jonge moeders de parten speelt bij het thuiskomen met de eerste baby.  De beide 'welkoms' heb je goed aan bod laten komen. 
Zeurtjes: 
naar het hummeltje die op mijn borst ligt----> het hummeltje dus 'dat' ipv 'die' 
In verschillende zinnen  herhaal je woorden net na elkaar (hummeltje, naam, doen, ambulance, bank): tracht die te vervangen door synoniemen, dat maakt je tekst rijker en leest vlotter. 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Desiree, 

Mooi, rauw, eerlijk en aangrijpend. Heel mooi gedaan! Het is moeilijk om over een onderwerp als dit te schrijven zonder voornamelijk bitter of overdreven sentimenteel te schrijven en daar blijf je verre van weg. Je houdt het bij feitelijke observaties van de hoofdpersoon en de rauwe beleving die ze meemaakt. 

De laatste alinea vind ik wat minder krachtig, door de overgang.

Je hoofdpersoon komt na drie maanden 'plotseling' weer thuis en is nu wel blij met haar kind. Daar zit zowel in tijd als in tekst een net iets te grote overgang. Hij stoort niet per se, maar het had - in ieder geval voor mij- iets meer toegevoegd als je met een korte zin of een paar woorden je hoofdpersoon dat contrast ook had laten beseffen. Dan was het cirkeltje net iets ronder geweest. 

Dat is wel het enige minpuntje, als ik het al zo kan noemen. 

Heel goed geschreven!

Groet, 

Nadine


 

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Desiree,

Mooi eerste verhaal heb je gemaakt voor dit forum. Goed onderwerp waarin het welkom duidelijk naar voren komt. Er zijn een aantal zinnen die niet helemaal lekker lopen, maar dat is een kwestie van oefenen en bijschaven. Bijvoorbeeld de openingszin: ‘Gefeliciteerd! Het is een meisje.’ zegt de zuster in het ziekenhuis, terwijl ze een nat en vies hummeltje ingewikkeld in doeken en een mutsje op mij legt. 

Deze kun je krachtiger maken door bijvoorbeeld te schrijven: 'Gefeliciteerd, het is een meisje!' zegt de zuster. Ze legt een vies in doeken gewikkeld hummeltje op me. 

Less is more ;)

Lid sinds

1 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Nadine
Dankje voor je mooie complimenten en feedback, ik ga even kijken of ik met wat kleine veranderingen de tekst iets kan aanpassen dat de overgang van de depressie... naar ''vrolijk'' thuis komen kleiner kan maken. 

 

@Jurrit
Dankje voor je feedback. In de formulering van mijn zinnen herken ik je feedback wel. 
Ik ga de tekst nog eens overlezen en of ik het her en der korter en sterker kan formuleren. 

Lid sinds

1 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb nog wat kleine wijzigingen aangepast in de tekst aan de hand van de bovenstaande feedback.