Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#411 Furie

AANGEPASTE VERSIE

De klootzak!
Ik plof neer aan de keukentafel. In het vage schijnsel van de straatlantaarn zie ik een aangebroken wijnfles op het aanrecht staan. Die grijp ik bij zijn hals en pak meteen wat ernaast staat. Een kopje, er zit nog een restje koffie in. Kan me niet verdommen. Een scheut wijn erbij, even rondwalsen en huppakee, ik mik het goedje in de gootsteen. Weg koffiesmaak.
Ik giet het kopje vol, neem een ferme teug en laat die meteen in mijn keelgat verdwijnen. Met een grimlach denk ik terug aan de wijnproeverij waar Jack me mee naartoe sleurde, de snob. Met zijn overdreven gedoe, het wijnglas tegen het licht houden, ronddraaien en snuiven. ‘Wijn proef je met je neus.’ Een slok die hij rondspoelt in zijn mond. ‘Voor de aroma’s, dat ze in aanraking kunnen komen met alle smaakpapillen op je tong. En slurpen, er moet lucht bijkomen; ook voor de aroma’s. Daarna uitspugen.’ Maar dat laatste deed meneer de gluiperd dan weer niet!
Ik neem een tweede slok en pak mijn mobiel. Bij de derde slok lees ik zijn sms’je voor de zoveelste keer.
Crisis. Ingelaste MT-vergadering over kwartaalcijfers. Kon weleens een latertje worden. Wacht niet op mij schatje ga maar alvast slapen. xxx

Na de eerste keer lezen haalde ik mijn schouders op en ging naar bed met een goed boek. Van lezen kwam niet veel terecht, nou ja, wat dat boek betreft dan. Ik had een onbestemd gevoel en pakte zijn eerdere sms’jes erbij. Ze lieten een patroon zien; ze kwamen telkens op een donderdag tegen etenstijd en iedere keer zou het laat worden en moest ik maar niet op hem wachten.
Als ik terugging in mijn herinnering, hoorde ik hem niet thuiskomen en de volgende ochtend ontweek hij me bij het ontbijt. En meende ik niet een keer een zwakke deodorantgeur waar te nemen? Hij zal toch niet …? Nee, niet mijn Jack. Hoewel, als je al die berichtjes bij elkaar optelt …
De slaap kon ik niet vatten, ik herlas zijn sms’jes talloze keren. Ik gooide het dekbed van me af en stampvoette naar de keuken.

Bij het derde kopje – de fles is inmiddels leeg – hoor ik Jack thuiskomen. Hij doet de deur op het nachtslot en komt op kousenvoeten de keuken in. Hij drukt op het lichtknopje en ziet mij zitten.
‘Schatje! … Eh … kan je niet slapen? Het is al over tweeën.’
Ik drink het kopje leeg en vang zijn ogen met mijn blik.
‘Vera, lieverd, wat is er? Je zit hier in het donker en je zegt niets.’
Hij komt op me af met uitgestrekte arm.
Ik sta op en ga achter de keukentafel staan.
‘Is die sessie over de toekomstvisie zo uitgelopen, dat je nu pas thuis bent?’
Zijn pupillen worden groter, hij aarzelt voor hij antwoord geeft.
‘Ja. We gaan onze activiteiten in Engeland uitbreiden. Na afloop nam de directeur mij nog even apart om mij te polsen voor de functie van rayonmanager.’
‘Zo, rayonmanager. Dat is niet niks.’
Hij glimlacht en zijn schouders zakken een paar centimeter.
‘Ja, rayonmanager Benelux. Van Geffen heeft dat laten versloffen en wordt ontslagen, ik mag dat zaakje nu gaan opknappen. Maandelijks een paar honderd euro erbij, extra bonus aan het eind van het jaar en een grotere leasebak. Ik denk aan een Lexus, wat vind jij?’
Ik haal diep adem en gooi het eruit.
‘Wat ik vind, Jack Verschuren? Wat ik vind? Ik vind jou een klootzak, en niet zo’n kleintje ook. Mij een beetje voorliegen! Je had toch een ingelaste MT-vergadering over de crisis vanwege de kwartaalcijfers? Maar nee, nu kom je aan met die kutsmoes van de vorige keer. Of was het je leugen van de keer daarvoor?’
Hij buigt zijn hoofd en friemelt aan zijn manchetten.
‘Je weet zelf niet eens meer wat je me op die donderdagen wijsmaakt, hufter. Had nou maar de moeite genomen je eigen sms’jes terug te lezen. Is er soms … heb je een ander?’
Ik smijt het kopje en de wijnfles kapot op de grond, vlak voor hem.
Zijn lichaam schokt, hij schuifelt iets naar achteren en blijft naar de grond staren.

Zijn timide houding en zwijgen maken me alleen maar kwader.
‘Nou, is er een ander? Ach, ik wil het niet eens weten, je sodemietert maar op, nu meteen! Het huis uit, opzouten, eikel! Ik wil je nooit meer zien, nooit meer! Het eerste wat ik morgen doe, is naar een goede advocaat. Ik wil van je scheiden! En nu opgedonderd, wegwezen, stuk verdriet!’

 

                                               = = = = = =

De klootzak!
Ik plof neer aan de keukentafel. In het vage schijnsel van de straatlantaarn zie ik een aangebroken wijnfles op het aanrecht staan. Die grijp ik bij zijn hals en pak meteen wat ernaast staat. Een kopje, er zit nog een restje koffie in. Kan me niet verdommen. Een scheut wijn erbij, even rondwalsen en huppakee, ik mik het goedje in de gootsteen. Weg koffiesmaak.
Ik giet het kopje vol, neem een ferme slok en laat die meteen in mijn keelgat verdwijnen. Met een grimlach denk ik terug aan de wijnproeverij waar Jack me mee naartoe sleurde, de snob. Met zijn overdreven gedoe, het wijnglas tegen het licht houden, ronddraaien en snuiven. ‘Wijn proef je met je neus.’ Een slok die hij rondspoelt door zijn mond. ‘Voor de aroma’s, dat ze in aanraking kunnen komen met alle smaakpapillen op je tong. En slurpen, er moet lucht bijkomen; ook voor de aroma’s. Daarna uitspugen.’ Maar dat deed meneer de gluiperd dan weer niet!
Ik neem een tweede slok en pak mijn mobiel. Bij de derde slok lees ik zijn sms’je voor de zoveelste keer.
Crisis. Ingelaste MT-vergadering over kwartaalcijfers. Kon weleens een latertje worden. Wacht niet op mij schatje ga maar alvast slapen. xxx

Na de eerste keer lezen haalde ik mijn schouders op en ging naar bed met een goed boek. Van lezen kwam niet veel terecht, nou ja, wat dat boek betreft dan. Ik had een onbestemd gevoel en pakte zijn eerdere sms’jes erbij. Ze lieten een patroon zien; ze kwamen telkens op een donderdag tegen etenstijd en iedere keer zou het laat worden en moest ik maar niet op hem wachten.
Als ik terugging in mijn herinnering, hoorde ik hem niet thuiskomen en de volgende ochtend ontweek hij me bij het ontbijt. En meende ik niet een keer een zwakke deodorantgeur waar te nemen? Hij zal toch niet …? Nee, niet mijn Jack. Hoewel, als je al die berichtjes bij elkaar optelt …
De slaap kon ik niet vatten, ik herlas zijn sms’je talloze keren. Ik gooide het dekbed van me af en stampvoette naar de keuken.

Bij het derde kopje – de fles is inmiddels leeg – hoor ik Jack thuiskomen. Hij doet de deur op het nachtslot en komt op kousevoeten de keuken in. Hij drukt op het lichtknopje en ziet mij zitten.
‘Schatje! … Eh … kan je niet slapen? Het is al over tweeën.’
Ik drink het kopje leeg en vang zijn ogen met mijn blik.
‘Vera, lieverd, wat is er? Je zit hier in het donker, je kijkt me strak aan en je zegt niets.’
Hij komt op me af met uitgestrekte arm.
Ik sta op en ga achter de keukentafel staan.
‘Is die sessie over de toekomstvisie zo uitgelopen, dat je nu pas thuis bent?’
Zijn pupillen worden groter, hij aarzelt voor hij antwoord geeft.
‘Ja. We gaan onze activiteiten in Engeland uitbreiden. Na afloop nam de directeur mij nog even apart om mij te polsen voor de functie van rayonmanager.’
‘Zo, rayonmanager. Dat is niet niks.’
Hij glimlacht en zijn schouders zakken een paar centimeter.
‘Ja, rayonmanager Benelux. Van Geffen heeft dat laten versloffen en wordt ontslagen, ik mag dat zaakje nu gaan opknappen. Maandelijks een paar honderd euro erbij, extra bonus aan het eind van het jaar en een grotere leasebak. Wat zou je vinden van een Lexus?’
Ik haal diep adem en gooi het eruit.
‘Wat ik vind, Jack Verschuren? Wat ik vind? Ik vind jou een klootzak, een hele grote klootzak! Mij een beetje voorliegen, zakkenwasser! Je had toch een ingelaste MT-vergadering, over de crisis vanwege de kwartaalcijfers? Maar nee, nu kom je aan met die kutsmoes van de vorige keer. Of was je leugen van de keer daarvoor?’
Hij buigt zijn hoofd en friemelt aan zijn manchetten.
‘Je weet zelf niet eens meer wat je me op die donderdagen wijsmaakt, vuile hufter! Je hebt niet eens de moeite genomen je eigen sms’jes terug te lezen.’
Ik smijt het kopje en de wijnfles kapot op de grond, vlak voor hem. Zijn lichaam schokt, hij schuifelt iets naar achteren en blijft naar de grond staren.
‘Is er soms … heb je een ander? Ach, stik er maar in, ik wil het niet eens weten, ongelofelijke klootzak! Je sodemietert maar op, nu meteen! Het huis uit, opzouten, eikel! Ik wil je nooit meer zien, nooit meer! Het eerste wat ik morgen doe, is naar een goede advocaat. Ik wil van je scheiden! En nu: opgedonderd, wegwezen, stuk verdriet!’

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hij blijft naar de grond staren... Dat zegt genoeg. De oplopende verdenking komt goed uit de verf. De tijdsprong van nu naar eerder naar nu, daar vergiste ik me in bij de eerste lezing. Bij herlezing (iets nauwkeuriger) klopte het weer.
En ik vraag me af of iemand echt denkt in zulke lange zinnen als in de tweede alinea. Misschien is het levensechter als je de gedachteflitsen wat meer laat flitsen?
Prachtige afronding van het verhaal, ik hoor het haar zeggen, graag gelezen!

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed hoe je de furie hebt neergezet, Ton en haar slapjanus met zijn al of niet ingebeelde concubine. In de laatste derde zin ontbreekt m.i. het werkwoord 'bellen' of 'contacteren'.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vond vooral de rayonmanager een goede vondst. Het is een furie, best dat Jack ervan af is ;)

Een stevige rant!

Dat in- en uitzoomen van de opdracht vond ik iets minder terugkomen, ongetwijfeld heb ik het fout uiteraard.

GG

 

 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Ton Badhemd, 

Het eerste wat mij opvalt aan jouw verhaal is dat het beeldend opgeschreven is. Ik zie meteen voor me hoe de hoofdpersoon zich beweegt, het goedje in de gootsteen mikt et cetera. Ook zijn de emoties best goed weergegeven (bijvoorbeeld de afgunst en de woede). Daarnaast zijn de verschillende scènes goed afgeronde ‘verhaaltjes’ zonder losse einden.  

Wel vind ik het verhaal an sich vrij voorspelbaar en standaard, vooral vanaf het sms’je. Ik zou ofwel het hele verhaal veranderen, of met een originele wending komen. Bijvoorbeeld dat zij ongelijk heeft, dat hij geen minnaar heeft maar iets anders geheims aan het doen was bijvoorbeeld. Verder wil ik mijn handen niet aan de inhoud branden, jij bent tenslotte de schrijver!

Ook als het verhaal zo blijft, zou je het wat mij betreft iets spannender mogen maken. We lezen best veel beschrijvingen en uitleg over hoe geschokt het hoofdpersonage wel niet is, maar er gebeurt voor de rest weinig. In een kort verhaal is het van belang dat alles in het verhaal ertoe doet, en er geen (m.u.v stilistische) herhaling plaatsvindt. 

Ik denk dat het verhaal sterker zal worden als je de clou in het verhaal laat zien, wat mij betreft aan het einde (het feit dat de hoofdpersoon het patroon in de sms’jes ontdekt). Je zou ook iets meer gebruik kunnen maken van het in- en uitzoomen. 

Dan nog iets kleins: ‘[...] je kijkt me strak aan en je zegt niets’, heb ik nog nooit iemand horen zeggen.

Ook in de laatste passage zou ik schrappen. Vooral de enorme hoeveelheid aan uitroeptekens. Je hoeft maar één keer te zeggen ‘schreeuwde hij’, of toch dat uitroepteken te plaatsen, dan is het al duidelijk voor de lezer dat hij schreeuwt of zijn stem verheft. Ook zou ik er iets minder woorden aan vuil maken dat ze wil scheiden, je kan haar boosheid op verschillende manieren laten zien. 

Nou, ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes!

Groetjes,

Anna Strijbos

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Ton, de furie zet je goed neer. Ik vond het een goed verhaal, met plezier gelezen. Met de aanwijzingen van Anna kun je er een topverhaal van maken.

Met een grimlach  ---> weer iets geleerd. Mooi woord. Ik dacht eerst dat je glimlach bedoelde, of grimas. 

Misschien kun je nog variëren met het woord klootzak.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Spannend en beeldend verhaal, ik zag het zo voor mij. Niettemin stelde het mij tegen het einde - hoewel goed geschreven - wat teleur. Ik had het mooi gevonden als bleek dat de man daadwerkelijk een workaholic was en de vrouw alles verkeerd interpreteerde. Maar de furie is prachtig neergezet.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria Fransisca, dankjewel voor je fijne reactie.
Wat de tijdsprong betreft; ik merk dat ik onwillekeurig vaker deze structuur toepas; midden in een handeling beginnen, dat onderbreken door de aanloop naar die handeling te schetsen en na de onderbreking de draad weer oppakken. Kennelijk ligt mij dit 'kunstje'.
Het denken in lange zinnen in de tweede alinea vind ik persoonlijk wel meevallen, maar dat is een kwestie van smaak. Wel heb ik tijdens het schrijven juist langere zinnen in mootjes gehakt.
Het doet me goed dat de afronding je aanspreekt; ik liet mijn HP helemaal losgaan in haar woedeuitbarsting. (en tussen ons gezegd en gezwegen; dat voelde best wel lekkeer! 😜)

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, dankjewel voor je compliment. Bij het schrijven was er wat mij betreft weinig inbeelding; de verschillende smoezen (die Jack zich niet meer herinnerde) suggereren m.i. genoeg.
De zin waar jij iets vindt ontbreken laat ik liever zo staan; het is spreektaal, die volgens mij genoeg zegt. Als er al iets bij zou moeten, zou ik persoonlijk kiezen voor 'gaan'.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, dank voor je reactie.
Het in- en uitzoomen; je zit er niet naast, het is inderdaad niet mijn sterkste punt. Je bevindt je in goed gezelschap nu ook de schrijcoach hier ook iets over zegt. 

 

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Anna, dankjewel voor je uitvoerige feedback.
Je complimenten aanvaard ik met een blos op mijn gelaat, ik word er blij van.
Je noemt bij de emoties afgunst; dat zie ik niet terug in mijn verhaal en eerlijk gezegd heb ik er alleen woede in willen leggen. 
Tja, de voorspelbaarheid ... ik koos ervoor om hier te gaan voor de wellicht meest banale en vaakst voorkomende reden voor een echtscheiding. Er nu nog een andere wending aan geven lijkt mij - ook gegeven het (door mij toch al schandelijk overschreden) maximaal aantal woorden - een te grote opgave.
Ik koos voor een opbouw die afwijkt van de chonologie, zie mijn uitleg aan Maria Fransisca over de volgorde. Het verplaatsen van de clou (patroon in de sms'jes) naar het einde lijkt mij in dit verband erg lastig omdat HP na het ontdekken van dat patroon een partij woede opbouwt en daarbij enkele wijntjes drinkt. Ik zou het niet anders voor me kunnen zien, maar dat is wellicht omdat ik inmiddels te vertrouwd ben met en verknocht aan de huidige versie.
En dan het in- en uitzoomen; ik merk dat ik daar inderdaad moeite mee heb, ik zag dat je elders in een reactie daar nader op in bent gegaan. Daar ga ik nog eens goed naar kijken en het op me laten inwerken. 
Je opmerking over het strak aankijken vind ik terecht; ik heb het verwijderd.
In het laatste gedeelte ben ik helemaal los gegaan met het weergeven van de woede van mijn HP. Als vanzelf kwamen er daarbij nogal wat uitroeptekens uitrollen, ik heb geprobeerd daar iets in te snoeien. Misschien niet al te veel gesnoeid, dat komt omdat ik hier nogal dicht bij de gespoken (of moet ik zeggen; de gescheeuwde) tekst probeerde te blijven zoals ik me die voorstel in zo'n situatie. Dat geldt ook voor enkele herhalingen.

 

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, dankjewel voor je compliment. Nadat de ergste woede ietwat is gezakt, ben ook ik iets milder geworden; de klootzak is een tandje teruggedraaid en de vuile hufter is er ook uit. 

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Musonius, dankjewel voor je compliment.
Helaas kan ik je teleurstelling niet wegnemen wat betreft de interpretatie van de vrouw; ik bleef - toegegeven, ik ben nogal gemakzuchtig - dicht bij de opdracht die draaide om een scheiding, waarbij ik de volgens mij meest banale en veel voorkomende reden opvoerde.