Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#406 Dat zal ze leren

 

‘Maak je tafel leeg, telefoons uit en in je tas op de grond.’
Geroezemoes vervangt de stilte in klas 3b. Een hand in de lucht.
‘Ja, Sem?’
‘We hebben toch vorige week al een proefwerk gehad? Krijgen we er nu weer een?’
‘Ja, zoiets, dat klopt.’
Dan vult de klas zich met luid gepraat en ongelovige blikken.
‘Maar juf, dat stond helemaal niet in Magister. Niemand heeft iets voorbereid.’
Ach, wat zijn het toch een schatjes, zo helemaal onschuldig als pasgeboren lammetjes.
Maar niet heus.
‘Tja, zo gaat dat soms. Nu graag stilte.’
Gelukkig zijn ze wel altijd gehoorzaam in de les.

‘Ik wil het proefwerk over hoofdstuk 5, ‘morele keuzes', met jullie bespreken. Bij Maatschappijleer leren jullie dingen waar je je hele leven iets aan hebt. Anders dan bijvoorbeeld bij Frans. En jullie hebben het proefwerk slecht gemaakt.
‘Cindy, wat zijn ‘morele keuzes’?’
‘Dat zijn eh… keuzes die je moet maken.’
‘Hm, kun je iets preciezer zijn? Wat betekent "moreel"?’
‘Dat ben ik vergeten, het is al zo lang geleden.’
‘Wie?’
Vingers in de lucht.
‘Vincent?’
‘Moreel is goed of fout, juf.’
‘Kun je een voorbeeld noemen? Is een fout antwoord bij wiskunde moreel fout?’
‘Nee, moreel heeft te maken met je innerlijke geweten.’
Toe maar.

‘Een voorbeeld?’
‘Eh, nou, een dief doet iets moreel fout. Of een moordenaar.’
‘Wie weet nog een voorbeeld?’
‘Iemand die liegt.’
‘Een fraudeur.’
‘Wat is dat?’
‘Een bedrieger, die leugens vertelt om er geld mee af te troggelen.’
Wow.

Na een tijdje vind ik het mooi geweest.
‘OK, ik merk dat jullie er best veel van weten. Nu heb ik nog een speciale vraag, die niet in het boek staat: wat hebben jullie er voor jezelf van geleerd?’
Het blijft stil.
‘Of dachten jullie dat jullie zelf nooit morele keuzes hoefden te maken?’
‘Nou, we zijn, denk ik, geen moordenaars of dieven. Dat weet ik wel zeker. En fraudeurs helemaal niet.’
‘Hm, nooit een leugentje verteld om er beter van te worden? Nooit iets gepikt bij de Hema?’
‘Maar juf, dat zijn maar kleine dingetjes, dat doet iedereen.’
‘Iedereen? Is dat de maatstaf? Als iedereen het doet, mag het?’
Stilte en ongemakkelijk gewiebel.
‘Jullie krijgen nog één kans: over twee weken moeten jullie in vijfhonderd woorden op papier uitleggen wat je persoonlijk hebt geleerd van hoofdstuk 5.’
Dat zal ze leren. De antwoorden uit mijn tas stelen, ik walg ervan.

 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo  Maria Fransisca, Tot de laatste regel had ik een groot vraagteken op mijn hoofd. Waar ging dit naartoe, wanneer kwam de walging? Dit was een leuke les die je beschreef met een prima einde, de walging kwam alsnog. Goed verhaal

 

 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria, goed verhaal waarin de leerlingen iets geleerd krijgen over moraal. Ik vond persoonlijk de aanleiding voor de les iets te braaf om het in verband met walgen te brengen. Dat kinderen antwoorden gestolen hebben, is niet goed te praten. Daar kun je verontwaardigd op reageren, boos of woest om worden, maar walgen vind ik in dit geval een vrij sterke reactie. Dat proefde ik ook niet uit het verhaal. Het is dat je het in de laatste zin noemde. Als ze nou iets gestolen hadden van een weerloos vrouwtje, zou ik het walgen wel voor me kunnen zien.

‘Ok, ik merk ...   ---> OK of oké

Wat betekent ‘moreel’?’  ---> Als je voor een gesproken zin enkele ah-tekens gebruikt, dan moet je voor citaten dubbele ah-tekens gebruiken. Hier dus "moreel".

... over twee weken moeten jullie in vijfhonderd woorden op papier uitleggen, wat je persoonlijk hebt geleerd ...  ---> de komma hoeft er niet tussen.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria, ik kreeg het gevoel dat het richting pesten ging. De uiteindelijke reden is voor mij niet genoeg om de klas zo te straffen

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Fief, dank voor je reactie en tips. Ik ga ze aanpassen. Er zijn natuurlijk nog veel walgelijker zaken, maar het lukte me niet daarover te schrijven. Mijn emoties zitten dan mijn geschrijf in de weg, dat wordt niks.
@ Taco, het ging meer over de link tussen wat ze moeten leren en wat ze ermee doen. Zo'n erge straf is het niet, het is bedoeld om hun morele kompas bij te stellen. De straf is gerelateerd aan de overtreding, dat is een pedagogisch uitgangspunt. Bedankt voor je reactie!

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

O zoete wraak!

Mooi, moralistisch verhaal. Voor 'walging' als thema vind ik het wat slapjes, maar toch mooi gevonden, die clou.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eerst voor mijn Vlaamse schrijfgenoten melden dat 'Magister' een Nederlandstalig webtoegankelijk administratiepakket, leerlingvolgsysteem en elektronische leeromgeving voor scholen is waarin data van leerlingen opgeslagen worden. De juf is duidelijk nog zeer jong en onervaren als ze voor zo een 'fait divers' al walgt. Haar sneer naar de lessen Frans doet mijn wenkbrauwen fronsen. 

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Sakura, dankjewel voor je fijne reactie, je haalt de clou eruit. 
@ Musonius, dank voor je compliment. Zie mijn antwoord aan Fief over mijn 'slappe' thema...
@ Gi, dank voor de uitleg van Magister. Het stelen van antwoorden is absoluut geen 'fait divers/dagelijkse kost' op middelbare scholen. Als je erop wordt betrapt, kun je (tijdelijk) van school gestuurd worden. Dus deze docente is mild, ze denkt eraan wat haar leerlingen hiervan kunnen leren. Ik begrijp je frons, maar het is niet persoonlijk bedoeld ;-)

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Vlot geschreven verhaal Maria Francesca, waarin ik de klas voor me zie, het gewiebel op de stoelen en het ongeloof op de gezichten. De conversatie met de leerlingen is natuurlijk, en heel herkenbaar.

Ook voel ik de irritatie van de lerares, maar niet zozeer walging. Ik voel hier eerder kwaadheid, of verongelijktheid. Dit komt denk ik doordat de hp ons niet laat invoelen hoeveel weerzin deze actie van de leerlingen oproept, wat het met haar doet en waar die emotie vandaan komt. Je benoemt het in de laatste zin, maar zonder het te laten zien. Emoties zijn per definitie persoonlijk, het is aan de schrijver om invoelbaar te maken, waar deze emotie vandaan komt. Misschien kun je proberen dit meer inzichtelijk te maken?

 

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Het thema komt voor mij ook niet heel sterk naar voren, maar wat geeft het. Over een poosje blijft het een goed verhaal en zijn we vergeten welk thema erbij hoorde. 😀

Magister uitleggen hoeft voor mij niet. Het is in het verhaal wel duidelijk wat de functie ongeveer is en dan houden we altijd Google nog.

Mooi naar die laatste zin toegeschreven. Graag gelezen.