Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 405 Roest rust?

 

Een botanische tuin kon je het niet noemen. In een middelgrote serre stonden links kamerplanten en rechts tuinplanten.  Naast de toonbank  was een rek met een aantal producten: meststoffen naast onkruidverdelgers.  De uitbaters waren niet meer van de jongsten en de volslanke dochter hielp bij de bediening.
Ondertussen heeft de tijd niet stilgestaan.  Dochterlief is gehuwd met een ondernemende tuinman. Naast een tiental werknemers helpen hun kinderen in wat inmiddels is uitgegroeid tot tuincentrum ‘Botanica’.
Naast de oorspronkelijke serre werden wel drie reuze glazen kassen neergepoot. Buiten staan op een aanpalend terrein bomen, vaste planten, kruiden en plantgoed.  In een ruimte achterin worden machines verkocht en allerhande benodigdheden, van barbecues tot vogelvoederhuisjes.  
In de kerstperiode is er een immense kerstmarkt met gratis koffie, taart, bier, wijn en glühwein.
Ik zoek een smeedijzeren staander voor een bloempot maar alles wat ik vind zit onder het roest.  Plots herken ik tussen de ijzerwinkel de bejaarde uitbaatster van weleer.
“Dag mevrouw, hoe gaat het nog met u? U was hier vroeger toch de bazin?”
“Dat u mij nog herkent, mijnheer, ja ik loop hier maar wat rond. Zoekt u iets?”
“Ik wil een staander als deze, maar hier zit wel heel erg veel roest op.”
“Ach, meneer, in mijn tijd zouden wij die dingen bij het oud ijzer gegooid hebben, maar tegenwoordig moet iets verroest zijn.  Hoe meer roest, hoe duurder.  Kijk maar eens rond, hoe groot het hier geworden is.  Als je voor een verroest stukje ijzer zulk een prijs kan vragen. Tja, dan rust roest niet, hé, dan brengt het op.”
Aan de kassa zegt de uitbaatster:  “Ik zag dat u met mijn moeder stond te praten. Kent u ze nog van vroeger misschien?”
“Jazeker en ze weet nog steeds hoe ze iets aan de man moet brengen.”

 

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uit het leven gegrepen dit verhaal. Ik zie de plek en de moeder met haar verkooppraatjes zó voor me terwijl ik jouw stukje lees.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooi verhaal. Ik krijg er wel een beeld bij. Voor mijn gevoel vertel je in het eerste deel wat veel, dat kan misschien wat meer 'show'. Het haalt me wat uit het verhaal, maar ik weet dat dat vaak een smaakkwestie is.

Je bent een punt vergeten bij: '... ondernemende tuinman Naast ...'

Met plezier gelezen. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, op zich een leuk verhaal. Je hebt er voor de opdracht "botanische tuin" in vermeld, maar daar blijft het bij. Het verhaal kabbelt en zou van mij wel iets smeuïger mogen.

Plots herken ik tussen de ijzerwinkel de bejaarde uitbaatster van weleer. ---> tussen de ijzerwinkel leest niet lekker. Misschien: tussen het ijzerwaar?

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Met de eerste regel zorg je ervoor dat je afwijkende locatie lebensraum heeft. Vernuftig. En inderdaad een mooie observatie over de mode dat roest mag. Leuk gespeeld met het spreekwoord.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Hadeke: dank je wel. Punt gemaakt, enfin geplaatst. 
@Fief: ik kon niet ook nog eens een Amorphophallus decus-silvae opvoeren om het smeuïger te maken. IJzerwaar klinkt mij iets te voornaam in deze (roestige) context.
@Sakura: dank voor de reactie. Lebensraum scheelt twee letters met Liebenstraum, maar die vind je in het verhaal van John. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kunstig. Voor mij mag je dialoog nog net iets strakker, maar dat is muggeziften. Goeie setting en sterk verhaal.

ZG

 

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik kan in het verroeste wel een metafoor zien dat contrasteert met de nieuwe kassen. Er is meer te ontdekken in dit verhaal dan op het eerste oog gezien. Het zegt ook iets over succes.