Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#404 Tiptop

 

De secretaresse laat weten dat de sollicitant van 16.00 uur in de wachtruimte zit. Ik lees zijn brief en bijgevoegde cv nog een keer door. Het is in een onberispelijk handschrift geschreven en dat maakt dat hij er uitsprong bij de eerste selectie. Wie schrijft er tegenwoordig nog een brief? Toch voldoet hij, in tegenstelling tot de vier anderen vóór hem, aan alle kwalificaties en mijn hoop is op hem gevestigd.

De man in de wachtkamer draagt een donkergrijs kostuum, naast hem een zwarte aktentas. Zodra hij me ziet, kijkt hij op zijn horloge. De klok aan de muur achter hem geeft vijf over aan.
‘Meneer van de Veer?’
De man staat op. ‘Van der Veer.’
‘Neemt u me niet kwalijk, meneer Van der Veer. Welkom.’ Ik maak een uitnodigend gebaar naar mijn kantoor. Hij pakt zijn tas en loopt naar de door mij aangewezen ruimte.
‘Lust u misschien een kopje koffie?’
‘Thee, alstublieft.’
Ik geef de bestelling door aan de secretaresse.

De man neemt plaats aan tafel en ik ga tegenover hem zitten. Uit zijn tas haalt hij een stapeltje papieren die hij kaarsrecht voor zich neerlegt. Vervolgens pakt hij een vulpen uit de binnenzak van zijn colbert en legt het erboven, precies in het midden. Het uiterlijk van de man is als zijn handschrift. Er valt geen kreukel te ontdekken in het perfect zittend confectiepak; de vouwen in de broek zijn vlijmscherp. Hij heeft zijn haren opzij gekamd en de scheiding kan niet anders dan langs een liniaal getrokken te zijn. Ik onderdruk de neiging mijn eigen handen weg te stoppen als ik zijn keurig gemanicuurde handen zie.
De secretaresse komt binnen en zet het kopje thee voor hem neer. Meteen draait hij het kopje zo dat het oortje aan de rechterkant zit en schuift het lepeltje naar twaalf uur.
‘Mag ik u een compliment maken voor uw prachtig geschreven brief?’ open ik het gesprek.
‘Dat mag u zeker. U kunt er zelfs een voorbeeld aan nemen.’ De man haalt de brief met mijn reactie op zijn sollicitatie tevoorschijn. ‘In uw brief mis ik twee komma’s, het beletselteken is misplaatst, het uitroepteken kunt u weglaten en het koppelstreepje …’
‘Sorry?’
‘Interpunctie. Men doet tegenwoordig maar wat en uw correspondentie bewijst dat eens te meer.’
Mijn nekharen staan overeind. Juist ja. ‘Goed, meneer Van der Meer, ik denk dat ik voldoende weet. Bedankt voor uw komst. U hoort nog van ons.’

 

Lid sinds

4 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zeer goed! Zijn karakter consequent doorgevoerd.

Alleen de eerste zin/paragraaf, vind ik niet helemaal lopen. De afspraak zit niet in de wachtkamer, de sollicitant wel. Ik moest het drie keer lezen.

"Toch voldoet hij, in tegenstelling tot de vier anderen vóór hem, aan alle kwalificaties en mijn hoop is op hem gevestigd."

Naar mijn mening onnodig lang. Je hoeft niet te vertellen dat er vier anderen waren. Je kunt zeggen: "Hij voldoet aan alle kwalificaties en mijn hoop is op hem gevestigd." Of zelfs korter: "Mijn hoop is op hem gevestigd." Daarmee maak je meteen al duidelijk dat er anderen waren, die zo hun problemen hadden.

In de tweede paragraaf begin je met 'In de wachtkamer'. Dat kun je ook weglaten. Dat heb je al verteld.

Maar de rest vind ik heel goed.

Lucas

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Lucas: bedankt voor je reactie. Afspraak heb ik veranderd. 

"Toch voldoet hij, in tegenstelling tot de vier anderen vóór hem, aan alle kwalificaties en mijn hoop is op hem gevestigd."

Naar mijn mening onnodig lang. Je hoeft niet te vertellen dat er vier anderen waren. Je kunt zeggen: "Hij voldoet aan alle kwalificaties en mijn hoop is op hem gevestigd." Of zelfs korter: "Mijn hoop is op hem gevestigd." Daarmee maak je meteen al duidelijk dat er anderen waren, die zo hun problemen hadden.

Ik denk dat het zo wel kan.

Ik zag dat je ook al reageerde bij een vorige opdracht en nu bij deze opdracht. Mogen we van jou ook een inzending verwachten?

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Sakura:  "Van der Meer" is inderdaad een vergissing, echter niet zo bedoeld. Het had "Van der Veer" moeten zijn, met de nadruk op der. Maar nu ik jouw reactie zie, kan ik het misschien wel laten staan.

Lid sinds

4 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Fief, nee ik ben teveel bezig met een boek om aan deze opdrachten mee te doen. Maar ik kijk er naar om er van te leren. 

Zoals gezegd, vind ik het een goed stuk, maar de eerste paragraaf zeer matig. Je begint ook met "De secretaresse", terwijl zij maar een hele kleine rol speelt, daarmee heb je naar mijn mening een slechte binnenkomer. Je kunt ook beginnen met iets van "Ik was al wat laat en de sollicitant zou er om vier uur zijn.' Zo breng je belangrijkste punten naar voren, 'ik', 'sollicitant', 'vier uur'.

Groetjes,

Lucas

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, nee ik ben teveel bezig met een boek om aan deze opdrachten mee te doen. Maar ik kijk er naar om er van te leren.

Misschien sta ik daar alleen in, maar ik heb er wel moeite mee als iemand commentaar geeft, maar zelf niets instuurt. Zeker omdat je zegt dat je ervan wil leren. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zeker zo laten staan, is grappig dat je het ettertje opnieuw verkeerd benoemd.

Heb er meer dan van genoten

‘Dat mag u zeker. U kunt er zelfs een voorbeeld aan nemen.’ De man haalt de brief met mijn reactie op zijn sollicitatie tevoorschijn. ‘In uw brief mis ik twee komma’s, het beletselteken is misplaatst, het uitroepteken kunt u weglaten en het koppelstreepje …’

De kantelzin, had je graag langer zien doorgaan in deze dialoog. De karaktereigenschap komt er mooi uit!

ZGG

 

Lid sinds

4 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Fief

Misschien sta ik daar alleen in, maar ik heb er wel moeite mee als iemand commentaar geeft, maar zelf niets instuurt. Zeker omdat je zegt dat je ervan wil leren. 

Fief, ik heb daar echt de tijd niet voor. Als je liever wilt dat ik niet meer op jouw posts reageer, dan doe ik het niet meer. Er is volgens mij geen algemene regel dat jezelf ook iets moet inzenden.

Ik zeg wat ik goed vind en wat ik niet goed vind. Van de dingen die ik niet goed vind onderbouw ik waarom ik ze niet goed vind.

Lucas

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Lucas, er staat inderdaad nergens dat je zelf iets moet inzenden. Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij met je reactie, het is een compliment dat je de moeite nam mijn verhaal te lezen. Net zoals alle andere forumleden het verdienen om gelezen te worden. Feedback is altijd waardevol.

Ik vind het alleen erg gemakkelijk om commentaar op verhalen van anderen te geven zonder zelf met de billen bloot te gaan. Ik denk zelfs dat het je schrijven ten goede komt als je af en toe eens een zijsprong maakt met bijvoorbeeld een verhaal op SOL. Het kan je tot hele andere inzichten brengen, maar ja, als tijd de belemmerende factor is, houdt het op.
Maar zoals gezegd, ik sta daar waarschijnlijk alleen in. 

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lucas, anders geformuleerd dan Fief, als je tijd hebt om te lezen en commentaar te bedenken is er mogelijk ook even tijd over om een inspanning (ontspanning) te leveren en je eigen kunnen te tonen aan wie je becommentarieert. 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een goed beeld schets je van deze kandidaat door al zijn handelingen en uiterlijk dezelfde richting op te sturen. Om het zo ver door te voeren en de werkgever te laten vernederen hoeft voor mij niet, maar maakt het anderzijds ook weer geestig.

Lid sinds

4 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief en Gi,

Bedankt voor jullie toelichting. Ik ben 3 jaar geleden aan een boek begonnen en heb toen ook op ProefLezen gezet. Ik ben er nu weer verder mee aan het gaan en heb hele stukken herschreven ook na kritiek op SOL. Ik probeer elke dag er een uurtje aan te werken en ik ben dan al blij als ik een halve pagina geschreven heb.

Zelf een stukje hier schrijven, dat gaat me nu echt te veel tijd kosten. Ik ben een langzame schrijver. Commentaar geven is veel minder werk.

Maar ik begrijp dat het misschien betweterig overkomt. Dat is niet mijn bedoeling. Ik geef geen negatieve reacties zonder onderbouwing. Maar als hier meer de etiquette is dat je ook zelf wat moet schrijven, dan is dat zo. 

Lucas

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, ik krijg jeuk als ik de beschrijving lees, herkenbaar geschreven en ze lopen helaas overal rond, vooral op de afdelingen kwaliteitsbeheer en hoe deze afdelingen verder ook heten (en nog helazer/helaaser/helaser hebben ze vaak gelijk).

Een puntje, het maatpak. Dat associeer ik met een persoon met veel geld en aristocratie, niet zozeer met een (taalkundig) pietje precies. Een perfect zittend confectiepak, met een messcherpe vouw in de broek zou ook kunnen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, ik zie die zuinige, over-precieze man met kaarsrechte vulpen zo voor me, het karakter is messcherp weergegeven (net als de scheiding in zijn haar). Die zou ik zelf ook nooit aannemen, hoewel ... misschien als de boekhouding moet kloppen? De reactie van de chef / interviewer is ook raak, inclusief de 'verspreking' van zijn naam op het einde. Alle lof!

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Geslaagd verhaal inclusief uitsmijter. Stiekem zag ik er ook een 'Fiefje' in die sterk is in het zien van taal-, stijl- en spelfouten. Waarmee je jezelf mild op de hak neemt. Ik vond dat grappig, maar misschien bedoelde je dat niet eens zo. 😀

Graag gelezen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha Hadeke, jij snapt het. Ik heb het als achterliggende gedachte meegenomen. Wat dat betreft ben ik ook wel een Pietje Precies. Bedankt voor je fijne reactie.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Fief, heel goed gedaan! Ik heb genoten van je verhaal. Een man die thee drinkt... Dat viel me op. En met de hand een sollicitatiebrief schrijven, tja, ik vind de ik-persoon wel wat naïef als ze dat als puur positief ziet. Mogelijk heeft ze met een digibeet te maken. En ik zou al wat eerder denken aan een 'vreemde eend in de bijt' in plaats van een goede werknemer. 
Inderdaad: don't call us, we'll call you. Dit zijn geen kritiekpunten, maar eerder wat overdenkingen. Je verspreking aan het eind vind ik prachtig.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

En met de hand een sollicitatiebrief schrijven, tja, ik vind de ik-persoon wel wat naïef als ze dat als puur positief ziet. Mogelijk heeft ze met een digibeet te maken. En ik zou al wat eerder denken aan een 'vreemde eend in de bijt' in plaats van een goede werknemer. 

Ha, Maria, grappig dat dat jouw interpretatie is. Er staat namelijk nergens dat de hp het als positief ziet. Er staat dat de man door de geschreven brief opviel en "Toch voldoet hij, in tegenstelling tot de vier anderen vóór hem, aan alle kwalificaties". Dus vandaar.  Dat maakt de hp naar mijn idee eerder open minded dan naïef. Een vreemde eend kan heel goed de juiste man voor de baan zijn. Maar inderdaad, bij "thee" had bij haar al een lichtje moeten gaan branden.
Dank je wel voor het lezen en je reactie. 
 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Fief, 

Bedankt voor je leuke invulling van deze opdracht. Mooi om te zien hoe je zo accuraat jouw personage weet te omschrijven, ik kreeg gelijk flashbacks naar een voormalig docent van mij die zo had kunnen figureren in jouw verhaal. 

Wat betreft je eerste alinea; doordat je vindt dat de brief van deze sollicitant eruit sprong, krijgt het een positieve lading, die je vervolgens weerlegt door "Toch" te gebruiken. Misschien kan je dit voorkomen door "Wie schrijft er in hemelsnaam nog een brief?" van te maken om zo het ongeloof te benadrukken, oid. Ook vind ik het wat zonde dat je expliciet noemt dat zijn uiterlijk matcht met zijn handschrift, ik zou daar 'piekfijn' weglaten ofwel anders beschrijven ("Het uiterlijk van de man is een weerspiegeling van zijn handschrift;..."). Mooi ook dat je nog meeneemt hoe er in het algemeen op dit soort mensen wordt gereageerd door de reactie van de ik-persoon. 

Goed gedaan!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hoi Rachel, dank je voor je fijne reactie. Piekfijn heb ik weggehaald, die uiteleg is inderdaad niet nodig.

Wat betreft je eerste alinea; doordat je vindt dat de brief van deze sollicitant eruit sprong, krijgt het een positieve lading, die je vervolgens weerlegt door "Toch" te gebruiken. Misschien kan je dit voorkomen door "Wie schrijft er in hemelsnaam nog een brief?" van te maken om zo het ongeloof te benadrukken, oid.

Het handschrift was een van de redenen waardoor hij opviel. Dat is positief. Met een slecht handschrift was het wrsch niet eens gelezen. Het waren vooral de  kwalificaties die de doorslag gaven. Voor mij hoort die "toch" er dan toch in. "Tegenwoordig" heeft naar mijn idee dezelfde lading als "in hemelsnaam", ook omdat de zin vragend is.