Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#403 Weer geland

 

Ik voel me een eenzame opvarende op het schip. Ik kruip in het vooronder en sluit het luik stevig achter me. Mijn schip danst op de golven. Binnen is het warm, maar buiten weet ik de storm en de regen. Ik vaar op een grote zee, de golven lijken wel huizen, zo hoog. Het schip schommelt heen en weer door de golven en de wind. De golven beuken aan alle kanten tegen het schip. Het is een stevig schip, mij kan niets gebeuren.

Dan klinkt de scheepsbel hard bij mijn oor. De kapitein roept: “Alle hens aan dek.”
Het stormt en regent nog steeds.
Ik haast me om mijn matrozenpak netjes aan te krijgen. Die knopen gaan altijd zo lastig. Vaak houd ik onder een knoop en boven een knoopsgat over, ingewikkeld hoor. Maar het moet allemaal keurig netjes zijn, anders volgt er een schrobbering. Ik heb geen zin om de hele week het dek te zwabberen. Nog even wat water over mijn gezicht. Voordat ik klaar ben, hoor ik de kok roepen:
“Wil je een omelet of havermout?”
Is dat nu stevige kost voor een zeeman?
“Is er geen spek of worst?”

Ik marcheer naar het benedendek en haal ondertussen mijn nog natte hand door mijn verwaaide haar. De andere zeelui zitten al in de kombuis. De scheepskok zet een bord met omelet en gebakken spek voor me neer. Het ruikt heerlijk. Als ik een hap wil nemen, zegt de kok:
“Vergeet je niet iets?”
Ik vouw mijn handen en zeg hardop:
“Here zegen dit lekkere eten, amen.”
Dan kan ik beginnen, ik neem grote happen en het spekvet zit op mijn kin. De kapitein komt binnen en we begroeten hem beleefd. 
Hij ziet me en vraagt: “Wil je straks met me meerijden naar school?”
“Graag, kapi… eh, pap!”

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Leuke droomwereld van een kind. (Ga ik vanuit.) Misschien mag het nog iets -niet veel- kinderlijker neergezet worden. Wat mij betreft zou je met zin 2 kunnen starten, is actiever beginnen.

Graag gelezen. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor het lezen, Hadeke. Het was eerst een verhaal van een volwassene, maar het lukt me echt niet om een volwassene in zo'n fantasiewereld geloofwaardig te laten overkomen. Metaforen.... moeilijk!

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Commentaar Marc Hostwriters:

Een heerlijk speelse metafoor van begin tot einde voor de jongen in dit verhaal die in knusse geborgenheid onbevreesd de woelige baren kan bevaren. De eerste alinea lees je dan ook nog eens als de veilige cocon waarin hij volop kind mag zijn: Het is een stevig schip, mij kan niets gebeuren. Mooie, letterlijke invulling van de opdracht, een glimlach waard. Zo’n spelevaren wens je elk kind toe, zeker vandaag. Ahoy.

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bij het lezen moet ik meer denken aan een nog slaapdronken persoon die nog half in dromenland verkeert dan aan iemand die denkt in metaforen.
Mijn beeld van wat er gaande is, wordt bijgesteld: bij de eerste alinea denk ik aan een (volwassen) persoon die zich solozeiler waant, maar bij de tweede alinea heb ik een ketelbinkie voor ogen op een groot schip.
Hoewel het wat verwarrend is, zie ik er wel een mooi verhaal in.

In de eerste alinea gebruik je veelvoudig de woorden schip en golven. Daar kan flink in geschrapt worden.

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De eerste zin zet me op het verkeerde been. Ik denk dat we gewoon dat schip ingeslingerd hadden kunnen worden als lezers. Heerlijk de fantasie doorgezet in het ochtendritueel.

Het is natuurlijk wel een beetje al te erg dat de mama de kok is en de papa de kapitein. Maar aan de andere kant zeg je niet dat de kok de mama is, dus misschien gebeurt het wel allemaal in mijn interpretatie. En dat is ook niet best.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het is natuurlijk wel een beetje al te erg dat de mama de kok is en de papa de kapitein.

Precies wat bij mij ook de wenkbrauwen deed fronsen. Tel het gebedje voor het eten erbij op en mijn vermoeden steeg dat we hier van doen hebben met een conservatief christelijk (katholiek?) traditioneel gezinnetje.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria, door de eerste zin dacht ik in eerste instantie dat je je leven ging vergelijken met dat van een eenzame opvarende. Dat zou een metafoor kunnen zijn, maar het gaat na die eerste zin meteen over in een kinderfantasie. Niets mis mee, het levert een leuk verhaal op.   
Eens met Musionius wat de hoeveelheid schip en golven in de eerste alinea. 

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hai Maria, ik lees een kinderlijk verhaaltje waar ik in mee ben gegaan. Ik zie de opdracht er niet zo in terug. Maar je zei het al: Deze opdracht is niet simpel. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Marc: dankjewel voor je positieve reactie! Ik vond het moeilijk om geloofwaardige metaforen te bedenken. Fijn dat je mijn poging kunt waarderen, precies zoals ik het had bedoeld.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ musonius, fijn dat je er, ondanks verwarring een mooi verhaal in zag. Ik vond het een lastige opdracht. Ben zelf niet zo breedsprakig en ik scheid hoofd- en bijzaken automatisch. Het pad van metaforen blijft voor mij erg glibberig. Heb voortdurend het idee: kom tot je punt en draai er niet zo om heen... Vraag meestal naar de korte versie ;-)
Ja, de eerste alinea kan wat ingekort worden. Ik ga daar mee aan de slag, dank voor je tip.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Sakura, mooi dat je in het verhaal kon meegaan! Ja, het kind blijft in zijn fantasie zitten, tot het niet meer kan. Ik denk dat ik dat zelf ook wel heb meegemaakt. Ooit. Waarom is de rolverdeling niet ok? Ik had niet de behoefte om me in dit verhaal ook nog eens af te zetten tegen een traditioneel gezin. Als alles mag, mag dit ook, toch? Jouw interpretatie, wat die ook inhoudt, is ook ok. Bedankt voor je fijne, inhoudelijke reactie.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Carneli: dank voor het lezen en je reactie. Het bed, de dekens, de wekker, de vader en moeder, broers/zusjes, keuken en kleding: alles is in dit verhaal iets anders. Worden anders beleefd door dit kind. Volgens mij heten dat metaforen.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Commentaar Mili Hostwriters:

Het liefste verhaaltje deze week dat we mochten lezen.

Komma na ‘ingewikkeld’ laten vervallen; een komma is een kleine rustpauze voor de lezer en deze hoort hier niet. En hier dan weer wel: ‘ … hap wil nemen zegt de kok:’ (twee werkwoorden). 'kapi…eh, pap' > mis hier nog een spatie. Kleinigheden, Maria Fransisca. 

Ik zag het voor me: het jongetje dat met zijn knoopjes worstelt.

Hartje.

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Mili: dankjewel voor je compliment! Dat doet me goed. Ik heb je opmerkingen verwerkt. Ik zag het ook voor me, heerlijk die fantasie van een kind.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria Fransisca, mijn verwarring na de eerste keer lezen verdween na de tweede lezing; HP blijkt een jongetje in zijn gefantaseerde ochtendritueel. Leuk gevonden, graag gelezen. En ja; ik herken je worsteling met de metafoor. 

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Maria Fransisca. Wat een inleving! Dit is precies hoe een jongetje zich in zijn bed onder de lakens voorstelt hoe hij onder zeil in zijn kajuit zit. De roep van vader kapitein wordt de scheepsbel en de keuken van moeder een kombuis. Stoere zeelui eten spek met eieren, natuurlijk!  Voor mij zijn deze vergelijkingen metaforisch genoeg. Genoten!

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Ton: excuus voor je verwarring, ik denk dat de eerste alinea de boosdoener is. Dank dat je de moeite nam om te herlezen. En dank voor je complimenten.
@Schmetterling: ik bloos van je enthousiaste reactie! Veel dank!
@Annabe: Dankjewel voor je originele compliment. Tijdens het schrijven bèn ik ook even dat jongetje ;-)