Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#401 - Ingrid

 

Waar is ze? “Corine, waar ben je?”

“Ik ben boven,” hoor ik haar roepen, “ik heb weer een doos vol. Ik kom er aan.”

Je gehoor gaat veel beter worden hadden ze beloofd, maar dat is bij mij nog steeds niet gebeurd en na twintig jaar heb ik die hoop opgegeven. Ik voel het aanrecht aan mijn rechterkant, neem vijf stappen en probeer mijn stoel te vinden. Zachtjes voel ik mijn hond tegen mijn been duwen. Een beetje naar rechts dus. Ik draai me om en daar voel ik mijn stoel.

“Je raadt nooit wat ik gevonden heb.” zegt ze terwijl ik haar de kamer hoor binnenkomen. “Een liefdesbrief.”

“Echt? Waar dan?”

“In Arendsoog 46 . Ik zal de brief voorlezen, maar eerst moet je zeggen wie Ingrid is.”

Met een klap gaat er een afdeling in mijn geheugen open die lang geleden gesloten werd. Wat was ik verliefd op Ingrid. Glinsterende ogen boven een stralende glimlach en een prachtig figuur. Uren zaten we te praten over de mooie dingen in het leven, we hadden zoveel gemeen.

“Ik zat met haar op de kunstacademie, maar volgens mij is ze daarna verhuisd ofzo. Ik heb nooit meer wat van haar gehoord sinds mijn ongeluk.”

“Nou je was in ieder geval behoorlijk verliefd op haar, luister maar.”

Lieve Ingrid,

Ik durf het je niet te zeggen, dus schrijf ik het je.

Ik wil voor altijd bij je zijn en samen alle steden bezoeken waar we het over hebben. Berlijn, Parijs, Wenen, Valencia, Bilbao en daar dan samen kunst kijken en samen kunst maken.

Wil jij mijn meisje zijn en samen de wereld gaan zien?

Corine zegt niks.

Ik ook niet. Ik wil huilen, maar zelfs dat kan ik niet meer.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco, een mooi verhaal, goed geschreven, maar ik mis de spanning en drama. Je hebt de blindheid van je hp nodig voor de verrassing van de brief, anders kan je vrouw de brief niet voorlezen. Een brief die je wel schreef, maar klaarblijkelijk niet verstuurde. Je vrouw heeft de brief al gelezen voor ze het aan jou voorleest. Daar moet ze de eerste keer toch al iets van gevonden hebben. Die emotie mis ik. Ik zou eerder verwachten dat ze zwaaiend met de brief binnenkomt en hem er meteen op aanspreekt. 'Wie is die Linda?' Dat je dan je herinnering beschrijft. Als het om een ongelukkig huwelijk gaat, kun je hier heel wat frustratie in kwijt. De blindheid zou je wat mij betreft weg kunnen laten of meer drama kunnen geven.
Nogmaals, het is een mooi verhaal, maar na je vorige verhalen had ik iets meer spanning verwacht. Ik vind het nu te braaf. 

De laatste zin vind ik in dit verhaal wat zwak. De hp is blind, al een hele tijd, maar ik lees alleen dat hij gehoopt had beter te kunnen horen. Meer beschrijf je niet om die laatste zin te kunnen staven. Begrijp je wat ik bedoel?  

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, Wat ik wilde bereiken kwam dus niet door.  

Te braaf, dat hoor ik niet vaak. Ik wilde een verhaal maken dat niet goed afgelopen is. Om wat tegenwicht te geven in dit forum. Misschien is 250-300 woorden te weinig voor mij. Misschien is een verhaal met 3 personen niet geschikt om kort te houden. Maar de blindheid is key in dit verhaal en dan is er een derde nodig om het briefje te lezen.

Ik snap je commentaar, dank daarvoor.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco, je hebt een interessant gegeven als uitgangspunt genomen. Maar ik denk dat je dat inderdaad wat meer van het beeldscherm kunt laten spatten; het kabbelt nu wat voort. Bijvoorbeeld Corine die jaloers is, dat biedt mogelijkheden voor een heftige scene, stevige taal over en weer. Al dan niet gevolgd door het bijleggen of uitpraten, hoewel ... de limiet biedt daarvoor dan minder ruimte.
De beschrijving van hoe hij met behulp van zijn hond naar zijn stoel komt is een mooie illustratie van zijn handicap. Aan de andere kant vind ik die hulp wat ongeloofwaardig omdat ik me voor kan stellen dat iemand in zijn situatie (20 jaar blind en/of slechthorend?) thuis zonder hulp de weg weet van keuken naar stoel.
Niettemin; graag gelezen! 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Taco,

ik ben het niet met Fief eens want ik vind het niet te braaf. Als een vrouw een liefdesbrief tegenkomt uit de jonge jaren van haar man hoeft ze daar, denk ik, ook geen spektakel van te maken. 
De zin: "met een klap gaat er een afdeling in mijn geheugen open die lang geleden gesloten werd", vind ik erg sterk. Met plezier gelezen.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco,

ik vind het niet één van je betere verhalen, maar ik kan er de vinger niet op leggen waarom niet. Ik voel wel het opgesloten zitten in je eigen lichaam en niets kunnen zien, zelfs niet kunnen huilen, maar heb het gevoel dat dit sterker neergezet had kunnen worden. Vraag me niet hoe, daar ben ik te zeer beginneling voor.

"Met een klap gaat er een afdeling in mijn geheugen open die lang geleden gesloten werd." Deze heb ik vaker gelezen, zo mooi gevonden!