Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#400 Bekentenis

 

 

Het was onwerkelijk om naar huis van mijn ouders te rijden in de wetenschap dat moeder niet meer leefde. Inmiddels was de begrafenis drie maanden geleden geweest. Het beeld van pa met zijn ogen vol tranen stond me nog steeds bij. Een eenzame gebroken man aan de rand van het graf. Op zijn eigen verzoek liet ik hem met rust tot hij me gisteravond belde.

De banden knerpte op het grint. Ik stapte uit en liep het pad op naar het huis. Alles deed me aan haar herinneren, zelfs de geur toen ik me zelf binnenliet in het donkere gangetje en even bleef staan. De deur naar de woonkamer ging open en tot mijn grote verbazing stond er een klein vrouwtje in de opening. Twee lichtblauwe ogen die me aankeken. 
'Jij moet Johan zijn, je vader zei al dat je zou komen. '
Een geforceerde glimlach gleed over mijn gezicht.'En u bent...? '
Ze glimlachtte toegeeflijk.'Kom maar binnen, dan zal Henk je alles uitleggen. '
Mijn vader zat op zijn stoel voor de televisie die aanstond met het geluid zacht.
'Ik ga even koffie maken,lieverd, 'zei de vrouw.'Kunnen jullie bijpraten. '
Mijn vader stond stram op en liep met me mee naar de tafel in de eetkamer.
Toen we zaten trok ik mijn wenkbrauwen op.'Hoe heb je dat zo snel voor elkaar gekregen? '
'Ze heet Julia, was onze buurvrouw, 'antwoordde pa. Hij zuchtte.'Er moet me iets van het hart, jongen. Een geheim dat ik al een hele tijd met me meedraag. '
Hij snoot zijn neus.'Je moeder had agressieve kanker, 'zei hij zacht.
De koffie werd voor ons neergezet en discreet trok ze zich terug.
'Ze was terminaal en leed ongelooflijk veel pijn, 'vervolgde hij zijn relaas. Hij wreef over zijn ogen en schudde zijn hoofd.'Afschuwelijk. '
Hij haalde diep adem.'Je moeder wist dat ik het alleen niet zou redden, dus vroegen we Julia om...'
Ik stotterde van woede en ongeloof. 'Jij...en mama dan. Wie had dat bedacht? '
Het leek alsof hij in elkaar kromp.'Wij samen, jongen. Maar je moeder had een voorwaarde. '
Duisternis sloop naar binnen.'Ze wilde niet meer leven en ze had euthanasie aangevraagd. '
Een ijskoude hand sloot om mijn hart.'En? '
Vader schudde zijn hoofd en stak zijn knokkels in zijn mond. Zijn schouders schokten.
'Wat heb je gedaan,pa? '
Ik kwam overeind en rammelde hem door elkaar.'Wat heb je met er gedaan. '
Hij keek naar me op, de kringen onder zijn ogen leken bijna zwart.
'Ik had krimpfolie gekocht. En...en heb het strak over haar hoofd gedraaid toen ze 's avonds televisie keek. Ze is gestikt, jongen. '
Een ijskoude rilling liep over mijn rug en mijn ogen vernauwden zich.'Jij hebt haar vermoord.'
Ik herinnerde me de eerste schep aarde op de kist. Met ma verdween ook het geheim onder de grond.
'Ze heeft niet meer geleden, jongen. '

 

 

 

 

 

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hou John, vreselijk geheim. Maar waarom zou zijn vader zijn vrouw vermoord hebben als ze euthanasie aangevraagd had? Dat vond ik vreemd. 

naar huis van mijn ouders --> huis van mijn ouders

Zinnen horen gescheiden te zijn door spaties. Ook na een komma in een zin hoort een spatie. Voor een ah-teken op het eind hoort geen spatie.

ze had euthanasie aangevraagd  ---> ze vroeg euthanasie aan. Dat leest actiever.

'Wat heb je met er gedaan. '  -->  er moet haar zijn.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

En nu heeft de zoon het dilemma: Geheim bewaren of zijn pa verlinken. In elk geval zal hij hem niet meer zo aardig vinden. Fascinerend verhaal.

GG

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Griezelig. En met die buurvrouw die ook opeens in the picture is, wordt het een heel verontrustende tekst.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi John, wat een bijzonder maar ook macaber verhaal! Het gaat hier wel om een geheim met een hoofdletter!
De rol van de buurvrouw was mij niet meteen duidelijk, ik wist haar niet meteen te plaatsen; was de verhouding met haar er al voordat de moeder overleed?
Verder eens met vorige reacties.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Deze komt wel binnen op een positieve wijze. Ik vind de 'moord' wel passend in dit wat lugubere verhaal in een wat kabbelende verteltrant, dat zet het mooi op scherp. 

De andere opmerkingen zijn al gemaakt 

Graag gelezen.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

De buurvrouw is er al vanaf het begin bij betrokken. Zie het als een economisch huwelijk. Omdat de arts haar euthansie weigerde omdat er volgens hem nog geen sprake was van ondraaglijk lijden werd gekozen voor bovenstaande oplossing. Henk kon het makkelijk bekennen omdat ieder bewijs voor een misdrijf ontbreekt, bovendien loste hij de wens van zijn vrouw in. 

Bedankt voor jullie reacties.

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Omdat de arts haar euthansie weigerde omdat er volgens hem nog geen sprake was van ondraaglijk lijden werd gekozen voor bovenstaande oplossing. 

Dat komt in je verhaal niet duidelijk naar voren.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik kon wel afleiden uit het verhaal dat de euthanasie niet anders kon, hoewel er nog vraagtekens zijn, maar dat maakt het juist een verhaal om over na te denken. Sowieso een verhaal over een ethisch dilemma. Hoe zou ik reageren is een mogelijke vraag bij de lezer. Goed verhaal dat met meer woorden nog meer tot zijn recht komt.