Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#393 Onverwachte wending


Ik draai mijn winkelwagen het volgende gangpad in. Mijn bloeddruk schiet omhoog. Bij de zuivelproducten staat de directeur van het bedrijf waar ik werk, de man die ik gisteren tegenover collega's voor van alles en nog wat heb uitgemaakt. Hij verkoos een minkukel als Jos Jansen voor de functie van afdelingshoofd in Amsterdam. De laatste tien jaar heb ik mezelf meer dan bewezen, al zeg ik het zelf, en dan word ik voorbijgestreefd door zo’n eikel die net een blauwe maandag werkzaam is. Er knapte iets in mij en ik uitte mijn frustratie in niet mis te verstane bewoordingen. Tot ik naar huis werd gebonjourd om af te koelen.

Mijn hart klopt in mijn keel als ik naar hem toe loop. Ik kan doen alsof ik hem niet zie, uiteindelijk zal ik hem toch een keer onder ogen moeten komen.
‘Mijn vrouw belde dat ze iets vergeten was, nu twijfel ik of het crème fraîche was of sour cream.’ Vertwijfeld staart hij naar de verpakkingen in zijn hand.
‘Wat wil ze klaarmaken?’
‘Een of andere saus.’
‘Dan moet u crème fraîche nemen.’
Hij volgt mijn raad op en kijkt me dan ernstig aan. ‘U heeft nog niet gereageerd op mijn mail, mevrouw de Vries.’
Mail? Uit kwaadheid heb ik mijn computer en telefoon genegeerd. Het kon me allemaal gestolen worden.
‘Uh, nee, die heb ik nog niet gelezen.’
‘Had u dat wel gedaan, dan had u gezien dat ik u een voorstel doe om ons filiaal in Londen te leiden. Jansen aasde ook op die positie, in Amsterdam is hij beter op zijn plek. Hij mist uw expertise.
Meldt u zich morgenvroeg bij mijn secretaresse, dan bespreken we de verdere details.
Mijn mond zakt open. Ik had een reprimande verwacht, een terechtwijzing, misschien zelfs ontslag. Alles behalve dit.
Hij glimlacht om mijn geschokte blik. 
‘Ik hoop, mevrouw de Vries, dat ik weer enigszins in uw achting ben gestegen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Fief: prachtig woord minkukel, dat ontbrak nog in mijn woordenschat. Perfecte invulling van de opdracht en geestig dat de baas toch voor de zure room kiest. Het zijn daar wel een stelletje ego's bij elkaar op dat bedrijf. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Gi: eigenlijk neemt hij de crème fraîche mee. Dat was niet duidelijk. Ik heb het aangepast. Dank je wel voor je reactie.

@Meri: bedankt voor je compliment.

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Weer een heerlijk verhaal met een goede twist. Een brede glimlach hier.
'Met mijn hart in mijn keel' lijkt een beetje vreemd. De uitdrukking is: Het hart klopt me in de keel. Ik weet niet of je dat meer op die manier kunt verwerken. 'Het hart klopt me in de keel als ik naar hem toe loop'?

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heel sterk verhaal Fief.

Twee suggesties:

belangrijke functie => kan concreter? of belangrijk wegwerken, is zo een nietszeggend woord

Ik hoop, mevrouw de Vries, dat ik weer enigszins in uw achting ben gestegen. 

verandert het allemaal, maar weet niet voor het goede, maakt de grote baas erg soft.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, de hp heeft het horen zeggen dat Jos een belangrijke functie krijgt. Meer weet ze ook niet. Ze maakt er zelf meer van dan het is. Waarschijnlijk denkt die Jos dat het belangrijk is en heeft het zo verkondigd. Misschien moet ik anders formuleren. Ik ga erover nadenken.

De baas is geen kwaaie peer. Of het hem soft maakt, weet ik niet. Zoals ik het hem hoor zeggen, niet. Ik laat het nog even zo staan.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wederom een geestig en erg goed gevonden verhaal.

  • Mijn hart klopt me in de keel >  Hier bleef ik even haken. Niet omdat het fout is, maar omdat ik het om een of andere reden niet bij je schrijfstijl/taalgebruik vond passen. Na het lezen van de reacties begrijp ik waarom. Ik denk dat je er beter Mijn hart klopt in mijn keel van kunt maken.
  • Eens met Tony's suggestie om de functie concreter te maken. Het is leuker als ze merkt dat de baas de functie die zij ambieerde aan een ander heeft toegekend. Dit geeft haar uitbarsting ook veel meer grond.
  • Hij was er zelf niet bij, mijn tirade zal hem ongetwijfeld ter ore zijn gekomen. Jammer dat je dat hier suggereert. Je hebt een prachtig idee, maar de uitwerking kan wat opgepoetst worden.Het is veel leuker om haar in het ongewisse te laten, Het positieve gesprek beëindigen met een achteloze opmerking van de baas waaruit blijkt dat hij wel degelijk op de hoogte was van haar uitbarsting is oergeestig en heel sterk. Ik zou daar dan ook mee eindigen. De toevoeging die je nu hebt, vind ik een beetje een domper.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beter, maar

‘Ik hoop, mevrouw de Vries, dat ik weer enigszins in uw achting ben gestegen.’ Hij glimlacht om mijn geschokte blik. ‘Meldt u zich morgenvroeg bij mijn secretaresse, dan bespreken we de verdere details.

Zou ik omdraaien en er iets tussen zetten:

Meldt u zich morgenvroeg bij mijn secretaresse, dan bespreken we de verdere details.
[...]
‘Ik hoop, mevrouw de Vries, dat ik weer enigszins in uw achting ben gestegen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Sorry Musonius, met deze suggestie ben ik het niet eens. Mijn volgorde is naar mijn idee logischer. Ik laat het nu voor wat het is. Uiteraard wel bedankt voor het meedenken en je vorige suggesties.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vief, weer een prachtig verhaal. Ik ben benieuwd of mevrouw de Vries die mooie baan in Londen ook gaat krijgen.

Ik proef dat je het woord 'maar' in de ban hebt gedaan.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Dos, klopt. Ik probeer het woord maar zoveel mogelijk te mijden. In veel gevallen heb je dat woord niet nodig. Heb je het ergens echt gemist?

Mevrouw de Vries gaat de baan zeker krijgen. Ze moet immers een afspraak maken om de details verder te bespreken.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja Vief, in deze zin zou een 'maar' niet misstaan hebben:  Jansen aasde ook op die positie, in Amsterdam is hij beter op zijn plek. Ik vind zelfs dat de zin gesmeerder loopt met een maartje erin. De zin komt me zonder 'maar' voor als een boom die te rigoureus gesnoeid is.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat is dan, denk ik, meer een kwestie van smaak. Ik hou wel van strakke zinnen. Maar het is wellicht ook de reden waarom in mijn tuin weinig groeit. Te rigoreus gesnoeid.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Snoeien doet bloeien zeggen ze.

Ik had een reprimande verwacht, een terechtwijzing, misschien zelfs ontslag. Alles behalve dit.

Dit neigt een beetje naar het uitleggerige vind ik. Verder een sterk verhaal, waarvan ik vooral de conversatie over de crème fraîche erg leuk gevonden vind. 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Toen hij nog de zure room nam én ervan uitging dat je hp op het aanbod zou ingaan (bespreking van details) dacht ik nog: ok, hp kan ook nog 'nee, dank u' zeggen natuurlijk. Maar ik begrijp dat ze wel heel enthousiast is. Leuk geschreven verhaal!

Zeg je in Nederland echt 'crème fraîche' en 'sour cream'? Of is dat iets eigen aan deze man? 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Annabe, wij zeggen inderdaad crème fraîche en sour cream. Het is allebei zure room, maar er zit verschil in. Sour cream wordt niet gebruikt voor warme sauzen.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Erg leuk verhaal, ik lees het nu pas en begrijp dat je wat veranderingen hebt aangebracht. Erg beeldend geschreven.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Musonius: ik heb er nog eens  een nachtje over geslapen en er met een frisse blik naar gekeken. Uiteindelijk toch jouw advies gevolgd om de twee zinnen om te wisselen.

@Emily: een softie of gewoon een aardige vent? Dank je wel voor je reactie.

@Elrie: Ik heb inderdaad wat kleine veranderingen aangebracht n.a.v. de opmerkingen die ik kreeg. Dank je wel voor het lezen. 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een wereld van verschil, Fief. Wat een goede nachtrust niet al kan doen!

Wel zie ik dat je iets te veel geschrapt hebt om de clou te laten werken. Waarschijnlijk is dat mijn schuld, omdat je een zin na aanleiding van mijn feedback geheel geschrapt hebt, maar de informatie dat de baas bij je tirade zelf niet aanwezig was, is natuurlijk voor de clou zeer van belang:

Bij de zuivelproducten staat de directeur van het bedrijf waar ik werk, de man die ik gisteren voor van alles en nog wat heb uitgemaakt.

Hier zou ik invoegen: de man die ik gisteren bij collega's (etc.)

Of iets van deze strekking. Als dit er niet staat, kun je als lezer denken dat je de baas zelf uitkafferde en hij je naar huis heeft gestuurd.
Met mijn eerdere advies had vooral betrekking op de zin mijn tirade zal hem ongetwijfeld ter ore zijn gekomen. Deze heb je mijns inziens terecht geschrapt, want het is leuker dat de hp niet weet of de baas het weet of niet, want dit creëert die enorme spanning bij de hp die je haar volgens mij mee wil geven.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Fief, perikelen in de super! Leuk verhaal, kan me de uitbarsting van de hoofdpersoon goed voorstellen. De overgang van de gedachten naar het gesprek vind ik iets abrupt. Is er geen genant eerste hoofdknikje naar elkaar? Hoe raken ze aan de praat, kon ze niet toch wegduiken? Mooie twist aan het eind, al vraag ik me of dit wel is wat ze wél wilde (londen ipv amsterdam).

Bedankt voor je bijdrage!

Excuus voor mijn late reactie (opdrachtverzinner). Ik lig al de hele week met griep op bed.