Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#392 De vlinder

Yua’s ogen volgden een blauw vlindertje dat over het wateroppervlak dartelde. Haar gedachten waren elders. Ze dacht aan vroeger, toen haar kleindochters nog klein waren.

Ze zat op een houten bankje aan de rand van de vijver in de tempeltuin. Elke dag zat ze daar even, achter de Tenryu-ji tempel, om uit te rusten, halverwege haar ochtendwandeling. Vroeger pauzeerde ze niet. Toen liep ze in een uur gemakkelijk van haar appartement achter het theehuisje langs de rivier voor een rondje Kameyama park en weer terug. Die tijd was voorbij. Nu deed ze het grootste deel van de ochtend over de halve afstand en moest noodgedwongen rusten.

Sterke vrouwen werden oud. Kleine meisjes groot. Haar kleindochters woonden nu ver weg in Tokyo. Dinah deed eindexamen en Sakura ging dit jaar naar het voortgezet onderwijs.

Zo gingen Yua’s gedachten toen plotseling een karper uit het water omhoog kwam, de blauwe vlinder in zijn enorme bek opslokte en weer onder de waterspiegel verdween. Alles binnen een tijdsbestek van hooguit twee seconden. Ze had niet eens de tijd gehad om met haar ogen te knipperen. Afgezien van een traag uitspreidende kring over het water was er geen aanleiding te denken dat er zojuist een tragedie had plaatsgevonden. Yua was ontredderd. Ze bleef even de uitspreidende cirkel volgen, toen schoten haar ogen terug naar het epicentrum en een moment verwachtte ze, hoopte ze, het vlindertje op te zien duiken. Natuurlijk gebeurde dat niet. Ze schudde haar hoofd, maar kon het niet loslaten. De vlinder was verbonden met Sakura. Ze was er zeker van. Het verontruste haar. Ze greep haar wandelstok en kwam overeind.

Ze haastte zich naar huis. De afstand waar ze vanochtend nog meer dan een half uur over deed, legde ze af binnen tien minuten. Bijna zo snel als in haar jonge jaren. Ze kreeg de voordeur niet open, haar hand trilde te erg. Ze merkte dat ze zweette. Wanneer was dat voor het laatst gebeurd? Ze schudde zich mopperend los uit haar benauwende jas en haastte zich naar haar telefoon. Haar voet haakte in de mouw van haar jas en ze schoot voorover. Ze kon zich net aan de tafelrand vastgrijpen. Een pijnscheut schoot door haar arm. Dat zou een flinke blauwe plek opleveren. 

‘Domme geit,’ mompelde ze en liep, voorzichtiger nu, naar de kast waar ze de iPhone die ze van haar zoon had gekregen bewaarde, zorgvuldig opgeborgen in een laatje. Ze nam het apparaat nergens mee naar toe. Te bang dat ze het kwijt zou raken of dat het gestolen werd. 

Het laatje klemde. Ze trok harder. Met twee handen. De pijnlijke hand bijna krachteloos. Haar hele lijf gebruikte ze. Ze hing aan het handvat en rukte uit alle macht. De la schoot los en vloog in zijn geheel uit de kast. Yua liet snel los en stapte naar achter. Ze zwaaide met haar armen om haar evenwicht te bewaren. De andere hand raakte de tafelrand pijnlijk, maar ze viel niet.

Ze knielde tussen de restanten van de la en vond de telefoon tussen de spullen die over de vloer verspreid lagen. Uit de vijf contacten in haar telefoon selecteerde ze Sakura en drukte op het groene symbooltje zoals ze geleerd had.

De telefoon ging over. En nog eens. Geen gehoor. Zie je wel! Ze wist het. Er was iets gebeurd. Na vijf keer over te zijn gegaan, hoorde ze plotseling een klik.

‘Hoi oma! Wat leuk dat je belt. Hoe is het met je?’

Yua ademde uit. Hoe lang hield ze haar adem al in? Ze zat nog steeds geknield. Pijnlijk. Ze rolde voorzichtig op één bil en schoof naar de kast, leunde achterover.

‘Oma?’ vroeg Sakura, ‘Gaat alles wel goed?’

‘Natuurlijk,’ zei Yua kortaf, ‘hoe zou het anders gaan? Ik wilde gewoon even mijn kleindochter spreken. Of mag dat soms ook al niet meer?'

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oeps. Het is per ongeluk iets te lang geworden. Ik vertrouw er op dat jullie me zullen vertellen wat ik moet snoeien.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Geeft niet. Ik geef er de voorkeur dat je naar eigen inzicht snoeit. Het is belangrijk dat zelfvertrouwen te kweken, dat je zelf weet welke zinsdelen of hele zinnen weg kunnen, bijvoorbeeld uitleg of een mededeling die niet veel inhoud heeft, je personage niet typeert of de handeling niet voortstuwt.

Wat ik goed vind aan jouw verhaal is de sfeer, vooral in het eerste deel. Mooie dromerige details. Het dialoog contrasteert daarmee en is minder poëtisch of mijmerend. Dat kan een bewuste keuze zijn, of je weet niet hoe je de dromerige sfeer vasthoudt in een dialoog. Lees daarvoor andere schrijvers en bestudeer hoe ze dat doen.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het werd ook wel eens tijd dat je terugpakte naar Yua. Ik zie hoe de opdracht daartoe uitnodigt. Mooi gedaan. De onrust van Yua is een beetje al te show don't tell als je het mij vraagt. Alice Munroe zegt ook soms: 'Elisabeth was worried'. Je moet het ook weer niet onnodig moeilijk gaan maken. Maar ik vind het leuk hoe Yua zich herpakt aan het eind. Lekker de schijn op houden tussen de brokken.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Sakura, een mooi verhaal. Mooi beschreven hoe de vrouw in de vlinder haar kleindochter ziet en in de snoek het gevaar. Met bewondering gelezen. 
In de tegenwoordige tijd komt het naar mijn idee nog beter tot zijn recht.

Je vraagt waar je in je verhaal zou kunnen snoeien. De tweede alinea zou bijvoorbeeld korter kunnen. Bijvoorbeeld:
Ze zat op een houten bankje achter de Tenryu-ji tempel aan de rand van de tempelvijver. Vroeger liep ze makkelijk in een uur van haar appartement langs de rivier voor een rondje Kameyama Park en weer terug. Tegenwoordig moest ze halverwege al noodgedwongen stoppen om uit te rusten.

Ook in de alinea dat de vrouw zich naar huis haast en de alinea waarin je de moeite beschrijft die ze heeft om het laatje open te maken, gebruik je veel woorden. Naar mijn idee kan dat ook in minder woorden.

Kameyama park ---> volgens mij hoort "park" bij de naam en moet dan ook met een hoofdletter. 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi gevoelig verhaal. De zoektocht naar de telefoon voegt voor mij niet veel toe, misschien is inkorten van dat stuk de weg naar de max. 300 woorden van de opdracht.

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dankjulliewel voor de fijne reacties. Ik hoef van Odile niet te snoeien, dus dat ga ik helemaal niet doen. Ik snap dat het einde misschien rommelig is, met dat telefoon zoeken van Yua. Ik denk dat ik de paniek er niet goed ingeschreven krijg. Eigenlijk moet de lezer daar een ojee-gevoel krijgen. Als dat maar goed gaat. Maar tegelijk wil ik het kort houden. Nu is dus allebei eigenlijk niet gelukt.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Odile zei dat je moet snoeien naar eigen inzicht. Dat is iets anders dan niet snoeien, volgens mij. Ze geeft zelfs aanwijzingen hoe je dat het beste kunt doen. Maar als jij zelf tevreden bent over het verhaal, vooral zo laten.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Soms grijpt een verhaal je zo beet, dat je automatisch teveel en te lang schrijft. Dat ojee-gevoel waar je het over hebt, dat krijg je ook wanneer je wel wat 'snoeit'. Naar eigen inzicht. Daag jezelf uit. Schrappen hoeft niet te betekenen dat je de oorspronkelijke bedoeling van je verhaal teniet doet. Uiteraard moet je het zelf weten, maar ik zou de uitdaging niet uit de weg kunnen gaan. 

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik hoor je, Fief. Je eerdere suggestie tot indikking is een hele goede. Een verbetering zelfs. Ik bedoelde niet te suggereren dat je feedback ongewenst is. Ik wilde eerder vandaag te gehaast reageren. Nooit een goed idee. Ik wil juist de ruimte nemen om de benen te strekken in een verhaal. Meer vertellen. Dana, het is geen expliciete uitdaging om tot 300 woorden terug te komen, dus dan laat ik dat maar. Is ook inzicht. Natuurlijk kan het korter. Kan altijd, maar nou ja, zoals ik al zei.

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Sakura, je was eerder dus net zo gehaast als de oma uit je verhaal;-)
Mooi hoe je de oude vrouw beschrijft. Haar gedachten en wat ze doet. Je neemt me mee naar Japan, naar het mooie park en naar de vijver. Van mij hoeft het niet korter, maar ik lees nu de laatste versie, misschien heb je al veel verwijderd.
Ineens vielen me de getallen op die je noemt, geen idee waarom. Heeft het getal vijf een betekenis? Zeg je 'met twee handen' met een bedoeling? In plaats van 'beide handen'? Hoe dan ook: een fijn verhaal.

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

👏 Jee! Vijf elementen, vijf krachten, vijf zintuigen, vijf blaadjes aan de kersenbloesem. Twee handen is gewoon twee handen. Yua heeft er niet meer. Vlinder en karper zijn wel symbolisch. En park, theehuis en tempel. Dank voor je mooie reactie.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zoals wel vaker: mooie sfeer, waar je de lezer in meeneemt! Ik wil daar nog wel een poosje vertoeven. 

Prettig hoe je als lezer weet wat er aan de nukkige reactie van Yua voorafging. Ergens ook wel jammer dat Sakura dat niet meekrijgt of tussen de regels door moet lezen. Ik vind dat vooral treffend omdat ik dat wel herken bij oudere mensen.