Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#391 Geen sonnet over corona

Coronacijfer blijft maar dalen, staat

onder op pagina honderdentien

ik had het dan ook bijna niet gezien

de Tsarentrommel slaat de kwade maat

 

waar ieder praatprogramma over praat

valse invasie van de Oekraine

door Ruslands immense oorlogsmachine

wie vrede liefheeft, die Poetin haat

 

Corona voelt nu ineens zoveel lichter

ik kan er geen veertien regels aan kwijt

ook voelt het als vissen in andermans vijver

 

ik ben een schrijver, toch geen dichter,

sonnetten over actualiteit?

Laat dat maar over aan Ilja Pfeijffer.

 

 

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Je ontlokte me wel een lach. In die zin voor mij geslaagd, maar niet zozeer als sonnet. Toch denk ik oprecht dat je de poging tot sonnet schrijven al bij voorbaat een beetje opgegeven hebt. Dat vind ik wel jammer, want jouw taalgevoel belooft wel wat. Je eerste verhalen zullen ook niet meteen zo goed zijn geweest, als de verhalen van nu. Dus: misschien wil je ons nog een keer verrassen met een wat serieuzer 'broddelwerk'. 😀

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Sakura, ik vind je gedicht grappig. En actueel. Verder zal de coach nog wel wat te zeggen hebben over het metrum en het aantal versvoeten etc. Het is inderdaad een worsteling met lettergrepen als je het helemaal kloppend wilt hebben. En je hebt dan ook een enorme woordenschat nodig...  Ik sluit me aan bij Hadekes laatste opmerking.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Sakura,

Inhoudelijk een bijzonder fraai sonnet. Erg mooi, die dubbele wending en knap hoe je een loodzwaar onderwerp luchtig weet te eindigen.

Rijm
Redelijk. Een beetje slordig, of je moet Oekraïne en machine uitspreken als Oekraïen en machien. Vijver/Pfeijfer is stemlozend rijm. Het zijn slordigheden die men in de plezierdichtkunst niet, in de light verse matig en in de 'serieuze' poëzie wel tolereert.

Het enjambement van vers één naar twee leest niet prettig

Metrum
Erg slordig, dit leest niet prettig. Er zitten perfect metrische verzen tussen, maar die worden afgewisseld met knittelverzen.

Aanwijzingen voor het metrisch maken van een gedicht kun je vinden in mijn reactie onder de opdracht.

Dank voor je bijdrage,

De dichtcoach

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, dank. Jouw mening betekent het meeste.

Hadeke, je lach is het belangrijkste.

Maria, Hadeke, ik heb de grootste woordenschat van alle mensen die mij kennen. No worries. Ook is het geen worsteling om metrisch te schrijven. Ik leg het zo uit.

Musonius, dank voor je compliment op inhoud. Jammer dat je het rijm slechts 'redelijk' vindt. Het vrouwelijke rijm in het tweede kwatrijn is natuurlijk opzettelijk en versterkt het effect van de alliteratie in die regels. Waarom vraag ik me af? Nou ja, dat moet de lezer oplossen, maar het staat er best duidelijk voor wie maar lezen wil. Het stemloze rijm aan het eind is natuurlijk een bewuste keuze. Het rijm echoot de boodschap: Pfeijffer is een betere keuze voor sonnetten (vol enjambementen - vandaar mijn hoofdknikje) over het nieuws.

Over dat enjambement: 'staat'. Hoe leuk is dat? De lezer staat even stil. De volgende regel geeft dan een behulpzaam trocheetje om weer op gang te komen: 'onder'. Onder! Ik zit niet te prutsen, lettergrepentellers. Kijk maar naar regel zes. Weer een valse noot. Die regel begint ook met een trochee. Waar dient dat voor? Het metrum helpt de betekenis van het gedicht op deze plekken. 

Ik ga er voor het gemak vanuit dat jullie de cesurae niet mislezen als foutjes en zal die niet verantwoorden, maar neem je nog even aan de hand naar het eerste tercet. Zag je dat er iets gek was aan regel tien? Een Shakesperiaanse inversie, boem midden op veertien. Geintje.

De stemloze derde lettergreep in regel elf? Die kun je alleen maar tellen. Hij is verstopt door alliteratie. De missende tel in regel veertien? 'dat' weegt dubbelzwaar. Lees eens hardop, probeer het maar.

Enfin, je mag er van alles van vinden, natuurlijk. Maar slordig is het niet. Ik ga er voorzichtig vanuit dat het de meest doorwrochte inzending is die je deze week ontvangt. In ieder geval de best onderbouwde bij dezen.

Lees hier meer over varianten in iambische pentameter

Ik zou je ook willen aanraden iets te lezen over dissonantie in poëzie.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Poppelepee Sakura, nu moet ik je sonnet nogmaals en met nog meer aandacht lezen. Ik vind je reactie in combinatie met je sonnet misschien wel interessanter dan het gedicht op zich  😀

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha, heerlijke reactie Sakura. Ik ben het met Hadeke eens dat de combinatie van je gedicht en je reactie erg interessant is. Daarom vind ik het fijn als je iemands gedachtengang meekrijgt. Dan zie je plots veel meer. 

Wat ik voor mezelf wel merk is dat ik ook voor eigen geschreven dingen soms interpretaties zie, die ik zo niet bedoeld had. En dan ben ik zelf blij verbaasd, dat ik daar nog een extra uitleg aan kan geven. Ik vraag me nu stiekem af of dat bij jou ook zo is. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sorry, Sakura. Je dichtkunst weet me ook ditmaal niet te bekoren. Ik val vooral over wat gekunsteldheid ('honderdentien,' 'staat,' 'die Poetin haat'). Bedoel je Ilja Leonard Pfeijffer? Ik moest ik me ook over regel één heen zetten – jaja, ik weet dat het zo lelijk in de krantenkoppen staat. Verder geeft de coach je best wat stevige complimenten, en daar sluit ik me bij aan. Ik vind zelfs dat (de?) Oekraïne (mind the diaeresis) gewoon rijmt op oorlogsmachine.

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha, Hadeke, Annabe! Graag gedaan. En nee, Annabe, geen happy accidents. Dat zou al te sterk zijn.

Oja, Kruidnagel, de Oekraine, dat was wel expres natuurlijk. Helpt het metrum en is toch grappig. Het trema, tja. Geen excuus voor. Leuk dat jij feilloos de vinger op de gekunsteldheid legt. 100% waar. Jammer dat het niet werkt voor jou. Ik vind ze stuk voor stuk leuk.

En ja ik bedoel Ilja Leonard Pfeijffer. Ik ken geen andere Ilja Pfeijffers die sonnetten schrijven. En tenslotte, regel 1. Tja, je zegt het zelf al. Ik citeer letterlijk de bron. Dank voor je reactie!

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kruidnagel,
Oekraïne rijmt uitstekend op machine, maar ze rijmen niet op tien/gezien, dus het rijmschema van dit sonnet is abba acca def def

Sakura,
Sorry dat ik jouw buitengewoon creatieve benadering van de jambische pentameter aanzag voor onkunde. Je weet je werk aardig te verdedigen.
Ik weet dat er een hoop dure termen bestaan voor metrische ongerijmdheden, maar feit blijft dat scheutige toepassingen hiervan ervoor zorgen dat het sonnet niet prettig leesbaar is, want van een fijne cadans is geen sprake meer.