Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#384 - Geka

 

Wat een heerlijke dag, denk ik terwijl ik door de tuin naar het hok loop. Het zonnetje schijnt en ik vind het fijn om weer aan de slag te gaan met mijn hobby. Zeker na afgelopen weekend, dat was pure tijdsverspilling. Het bezoek aan Lagos heeft niets opgeleverd en heeft me twee dagen weggehouden bij wat ik het liefste doe: trainen met mijn huisdier.

“Hallo poesje”, zeg ik door de tralies heen. Verderop ligt ze rustig in het gras en kijkt me stoïcijns aan zoals alleen katten dat kunnen. 180 kilo schoon aan de haak, klauwen van chirurgisch staal en hoektanden zo groot en scherp als de vleesmessen bij mij in de keuken. Alles aan haar is gevaarlijk en gebouwd voor haar plek in de natuur. Zelfs haar tong, die is zo ruw dat ze daarmee vlees van botten af kan schrapen. Met recht het roofdier aan de top van de voedselketen.

Ik weet nog goed dat we haar kregen als welp. Superschattig en aanhankelijk was ze. Aanhankelijk is ze nog steeds, superschattig niet meer zo. In eerste instantie, na een paar biertjes, wilden we haar Dolores noemen zoals een vrouw in Rosie’s Place, die heeft ook een grote poes, maar ik was de enige die dat grappig vond. We hebben haar Geka gedoopt. Het is de afkorting van Grote Kat. We hadden al een verblijf gebouwd waar ze genoeg ruimte heeft met rotsen, gras, bosjes en zelfs een kleine vijver als drinkplaats. Alles volgens de regels. Ze had het daar direct naar haar zin. In Nederland was het nooit gelukt om een vergunning te krijgen, maar in dit land krijg je met het juiste ‘papierwerk’ alles voor elkaar.

Ik kijk rond en zie dat de weekendhulp - Youssef - prima werk heeft geleverd, alles ziet er tiptop uit. Het grote grasveld is schoon, de bamboe bosjes aan weerskanten zijn gesnoeid en het vijvertje, dat aan de achterkant ligt, heeft helder water al is het niveau een beetje laag. Onze kat ligt er tevreden bij. Dat bereiken we door twee keer per dag te voeren. Over een uurtje is het weer zover. Dit schema is belangrijk, met genoeg eten in haar maag werkt ze lekker mee en ziet ze mij niet als lunch.

Nu eerst het water aanvullen en daarna de training. Zin in! Ik open de poort, ga naar binnen met twee volle emmers, doe de poort weer dicht en dubbelcheck of die echt dicht zit. Het zou een ramp zijn wanneer ze zou ontsnappen. Terwijl ik naar de vijver loop zie ik dat Geka mij met haar blik volgt. Ik gooi de emmers leeg en neem in gedachten de training door die ik met haar wil gaan doen. Vandaag wil ik weer gaan oefenen met het lopen aan een riem. Ik hoop dat ik ooit buiten kan lopen met haar. Net als in de Magnum reclame.

Pliep!

Ik pak mijn Samsung, zie dat Youssef een appje heeft gestuurd en lees: “Boss, I was all weekend with my sick mother in Abuja. Could  not take care of Geka. Sorry.”

Mijn maag draait zich om en adrenaline spuit mijn lichaam in. Ik kijk op naar Geka. Die is opgestaan en kijkt mij strak aan, haar staart zwiept schokkend heen en weer. Van haar kijk ik naar de poort. Misschien haal ik het.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed gevonden, Taco. Vooral die laatste zin. Ik voel de dreiging. Met plezier gelezen. Ik vind de naam voor het dier leuk, maar zie er niet meteen de afkorting voor grote kat in. Tenzij het natuurlijk in de taal is van het land waarin jouw verhaal zich afspeelt.

Bij het kiepen van water in de vijver, leek het mij zoiets als water naar de zee dragen. Hoezo water in de vijver kiepen? 

Moet het niet zijn: mijn maag draait zich om?

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Fief. Het niveau in de vijver staat laag daarom gaat er water bij. Misschien is het woord vijver verkeerd, je kan dan inderdaad een beeld krijgen van een grote vijver. Ik ga duidelijker maken wat ik wil uitbeelden

@Fief en @Elrie. Aangepast

Dank voor het lezen de opmerkingen

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb genoten van je verhaal. Het leest prettig en je bouwt de spanning goed op. Het open einde vind ik ook geslaagd. Ik vind het leuk om jouw ontwikkeling te zien en ben van mening dat je verhalen steeds sterker worden, goed bezig.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dit verhaal is helemaal 'af'! Mooie opbouw, mooie zinnen, spanning, etc. Vanaf het begin vraag je je af: wat gaat er gebeuren. En als je weet dat het om een grote kat gaat, wordt het steeds spannender. Tot en met de laatste regels.
Met veel plezier gelezen, en herlezen.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor de complimenten, in ben blij dat het verhaal goed is. Ik vind dat zelf moeilijk om te beoordelen omdat ik, na het idee, het verhaal ken waardoor de spanning weg is.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Taco, 

Ook ik heb je verhaal met veel plezier gelezen. Het is prettig om mee in jouw fantasie te duiken. Wat je zegt, begrijp ik. Het is soms moeilijk om met een frisse blik naar je eigen teksten te kijken. Leuk dat je hier dan de bevestiging vindt dat je in je opzet geslaagd bent.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco,

Je hebt een goede twist geschreven! Al helemaal omdat je eerder in het verhaal het roofdier beschrijft met dingen die niet alleen beschrijven hoe gevaarlijk ze is, nee, je schrijft ook dingen die aan de slager doen denken:
180 kilo (dat zou een bestelling zijn voor een gourmetfeest voor meerdere honderden mensen, maar toch ;) ) vleesmessen... je hebt hints gegeven die je pas ziet als je het verhaal uitgelezen hebt. Dat is knap gedaan. 

Ik had gedacht dat je misschien nog iets van een 'flits' zou schrijven waarin je hp tegen beter weten in hoopt dat Geka haar verzorger herkent. Dat heb je niet gedaan, maar dat is ten eerste optioneel en in dit geval is het ook logisch dat je dat niet doet, omdat je eerder al aangeeft dat het strakke ritme nodig is om Geka enigszins tam te houden. 

Erg mooi geschreven. 

Groet, 

Nadine