Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#384 In memoriam

 

Met flapperende oren rennend over een zonovergoten weiland, spelend met andere honden of uitgestrekt liggend op zijn rug in het zand, genietend van warme zonnestralen. Zo stel ik me zijn happy place voor. Na ruim vijftien jaar trouwe dienst als mijn maatje, uitlaatklep en zondebok, verruilde onze dwergteckel Bram vorige week het tijdelijke voor het eeuwige.

In 2006 verwelkomden we hem als nieuw lid van ons gezin. Met zijn korte pootjes, peper-en-zoutkleurige flaporen, ruwe vacht en ruige baardje werd hij snel de lieveling van velen. Met zijn luide stem liet hij menigeen versteld staan dat er zoveel geluid in zo’n klein beestje kon zitten.

Bram deed zijn naam als eigenwijze teckel meer dan eer aan. Wilde ik linksaf, ging hij steevast rechtsaf of andersom. Een bal ophalen die ik voor hem weggooide? Vergeet het maar. Enthousiast rende hij er achteraan om er vervolgens naast te gaan liggen met een blik van: kom hem zelf maar halen.
Dure speeltjes waren aan hem niet besteed. Feilloos wist hij binnen vijf minuten de piep uit het speelgoed te slopen. Geen knuffelbeest was veilig voor hem. Binnen no time lagen de oren eraf en puilde de vulling uit de naden. Je kon hem het meest blij maken met een lege, plastic fles met een paar hondensnoepjes erin. Hij rustte niet voor hij ze er allemaal uit had weten te halen.

Hij was voor de duivel niet bang. Waarom zou hij ook? In zijn beleving was hij een Deense dog en zo gedroeg hij zich ook. Elke hond die hij zag naderen, liet hij bij voorbaat met zijn luide stem weten dat met hem niet te spotten viel. Een held op sokken; dichterbij zag hij meestal in dat hij beter zijn snuit kon houden.

Bram was desondanks een allemansvriend. Hij had maar aan twee dingen een hekel: katten en water. Een allerminst vriendelijke ontmoeting in zijn eerste levensmaanden met een kat, deed hem voorgoed besluiten dat dit soort niet te vertrouwen was. Nadat hij een groen tapijt van eendenkroos aanzag voor een weiland waarover hij dacht achter een vogel aan te kunnen rennen, was ook de liefde voor water in de kiem gesmoord. Sindsdien had hij een broertje dood aan regen of in bad gaan. Al was het buiten nog zo warm zijn, hij liet zich niet verleiden tot een frisse douche onder de tuinsproeier.

Tijdens de eerste helft van zijn leven woonden mijn schoonouders naast ons. Huppelend volgde hij de kinderen door het poortje in de schutting naar opa en oma in de hoop ook een snoepje te scoren. ’s Zomers waren we hem aan het eind van de middag steevast kwijt. Dan wist hij dat mijn schoonouders zaten te eten en mocht hij, geheel tegen onze zin, de puddingschaaltjes leeglikken. Vaak troffen we hem bij hen aan als de zon hun terras al had bereikt en hij voor de keukendeur languit op zijn rug, pootjes gespreid, zijn buikje warmde aan de zonnestralen.

Ruim vijftien jaar was Bram onderdeel van ons gezin. Nooit ziek, altijd vrolijk, altijd eigenwijs, altijd onze trouwe vriend. De laatste jaren werden de wandelingen steeds korter, de rondetijden langer. Het zicht in zijn ogen verdween, zijn gehoor werd minder. Dementie blijkt ook bij honden voor te komen en vormde daarmee voor hem een extra handicap. Zijn botten werden brozer en een rughernia, berucht bij teckels, werd uiteindelijk zijn doodsteek. Bij de dierenarts, waar hij normaal als een angsthaas op mijn schouders probeerde te klimmen, gaf hij zich in mijn armen rustig over aan het middel dat zij hem toediende en ging op weg naar de eeuwige jachtvelden.

Rust zacht, lieve Bram.

 

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een 'ennetje' teveel achter 'weggooide'. 'Gooide' had trouwens volstaan. Broertje dood? Wij zeggen 'een broertje dood.' In de eerste regel van de voorlaatste alinea mist een 'hij' of 'Bram'. Sommigen zouden ook beargumenteren dat weinig dieren gehoor in hun ogen hebben en dat er iets schort aan de derde zin van dezelfde alinea. De regel waar Bram als een angsthaas 'in op [jouw] schouders probeerde te klimmen' klinkt ook wat ontspoord.

Maar dat allemaal terzijde. Wat een zacht memoriam heb je geschreven zonder ook maar een moment sentimenteel te zijn. Ik gun iedereen een Bram.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Sakura, bedankt voor het lezen en je scherpe blik. De foutjes zijn weggewerkt.
Ik wacht even de reactie van de anderen af of zij ook struikelen over de andere punten die je aangeeft. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Sommigen zouden ook beargumenteren dat weinig dieren gehoor in hun ogen hebben  

Bij nader inzien aangepast.

... en dat er iets schort aan de derde zin van dezelfde alinea.

Ik heb in die zin nu "en" weggehaald. Verder weet ik niet wat je vindt schorten aan die zin.

 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Prachtig! Ik vind dit heel mooi. Dit moet wel bijna waargebeurd zijn. Want hier spreekt liefde voor een dier uit. 

Graag gelezen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Klopt, Madrid. Het is waargebeurd. We hebben onze Bram vorige week vrijdag in moeten laten slapen. Dat "huisdier" de opdracht van deze week is, heeft zo moeten zijn.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vief, weer een topper. Ik heb je verhaal drie keer gelezen en heb ervan genoten. Veel herkenning.

Jij hebt gedaan wat ik oorspronkelijk van plan was, een verhaal schrijven over onze Loek, een kortharige teckel. Bram lijkt als twee druppels water op hem. Ik woonde toen met mijn huidige vrouw in een studentenflat in Diemen. Langs die flat liep een sloot, begroeid met kroos, met eenden die naar de overkant zwommen toen ze ons zagen aankomen. Het jachtinstinct van Loek werd gewekt en hij spurtte met wapperende flaporen op die eenden af. De sloot lag niet veel lager dan het gazon, dus sprong hij met een zweefduik op het groene vlak. Dat was zijn eerste en tevens laatste zwemles.

Je laatste zin ontroerde me. Hetzelfde hebben wij meegemaakt met onze vijftienjarige Duco; een Drentse patrijshond. Hij had versleten heupen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Elrie, dank je wel voor het lezen. 

@Dos, bedankt voor je mooie reactie. Afscheid nemen doet altijd zeer. Bram was nog een pup toen hij over het eendenkroos dacht te kunnen lopen. Bijna verdronken. Sindsdien niet meer het water in te krijgen.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hier spreekt zoveel liefde uit dat ik bijna zelf zou overwegen een hond te nemen. Mooi, Fief. Ik zou bijna zeggen dat je dit alleen deze week had kunnen schrijven, maar daar doe ik je mee tekort.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je wel  Tilma. De opdracht komt op een "goed" moment, alsof het zo moest zijn.  Een mooie gelegenheid voor een in memoriam. 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooi, liefdevol verhaal. Je kunt het gemis voelen.

Er mist in de eerste zin (eenna)laatste alinea nog een 'hij'. (Ik denk dat Sakura daar ook op wees.) Bij: 'Ruim vijftien jaar (..)'

De zin: 'Huppelend volgde (...)' staat voor mijn gevoel wat verweesd tussen de melding dat je naast je schoonouders woonde en de plek waar Bram in de zomermiddagen uithing. Ik zou de zin naar voren halen.

Mooi eerbetoon.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Hadeke, ik heb nu pas ontdekt welke alinea jij en Sakura bedoelen. Ik keek steeds bij de alinea daar voor. Gevonden en aangepast. 

De zin: 'Huppelend volgde (...)' staat voor mijn gevoel wat verweesd tussen de melding dat je naast je schoonouders woonde en de plek waar Bram in de zomermiddagen uithing. Ik zou de zin naar voren halen.

Dit kan ik niet naar voren halen. De informatie dat mijn schoonouders naast ons woonden, is nodig voor het beeld dat de kinderen door het poortje naar het toe gingen.

 

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ach Fief, wat een liefdevolle ode aan jullie teckel Bram! Prachtig gedaan. Heel veel sterkte met het verlies van jullie maatje!

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Fief, een verhaal dat wel erg dicht komt bij mijn herinneringen aan onze Bas: ook teckel (maar een neptekkel, niet alleen Bassotto maar ook bastardo). Ook stronteigenwijs, ook een constante bron van vreugde en vermaak, ook vijftien jaar onze compagno, maar sinds een half jaar niet meer bij ons. Mooi zoals jij over jouw Bram schreef, wees blij dat hij er was en geniet van de herinneringen.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, wat heerlijk om zo te kunnen schrijven! Juist op dit moment. Uit ervaring weet ik dat het opschrijven van iets wat je moet verwerken, helend en troostend kan zijn. Een prachtig in memoriam voor Bram. Sterkte!

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Prachtig eerbetoon. Ik denk meteen terug aan het afscheid nemen van Laura, mijn kat van 18. Zo'n afscheid doet behoorlijk pijn. Sterkte met dit verlies.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief,

Ik zag toevallig tijdens het scrollen dat je zelf ook echt afscheid hebt moeten nemen van Bram. Sterkte!

De titel vind ik perfect gekozen, want zo leest de tekst en zo moet hij ook lezen. Je kan hier een poëtisch-achtige toon van willen maken, maar dan dik je de rauwe emoties en herinneringen alleen maar onnodig aan. Gewoon een prachtig eerbetoon in de vorm een levensloop die de kleine en grote momenten echt viert. 

Mooi gedaan. 

Groet, 

Nadine