Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 382 Inkeer

 

Lelahel is één van de tweeënzeventig beschermengelen. Volgens zijn geboortedatum zou hij door de engel geleid worden in goede en kwade tijden. Of hij, of is het een zij, ook na de dood iets voor hem zal doen is niet aangegeven. Tijdens het leven doet dit wezen zowat hetzelfde als wat zijn éénenzeventig collega’s voor hun beschermelingen doen. Die wezens met hun engelenhaar laat hij liever links liggen.

Pharmakoi waren in het Oude Griekenland mensen die aan de goden werden geofferd als er onheil op komst was. De meningen zijn verdeeld of zij daartoe gedoemd waren of dat zij uitverkorenen waren. In het eerste geval ging het over misdadigers en het uitschot van de maatschappij, de zieken en de lelijkerds. In het andere geval werden zij door hun status door de bevolking op handen gedragen. Hij kan zich niet voorstellen ooit als een Pharmakos door het leven te moeten gaan.

Neen, zijn beloning in het hiernamaals staat vast. Als jonge jihadstrijder zullen geen engelen maar tweeënzeventig jonge en prachtige maagden hem opwachten mocht hij gedood worden. Twijfel slaat toe, wanneer hij op een schrijversplatform op dit gedicht stuit:

Lente 2016 in Brussel…with God on their side

Religies geven hoop
Religies brengen vrede

Religies scheppen wanhoop
Religies waarborgen onvrede

Welke Bijbel leert over De Profeet?
Welke Koran leert over De Messias?

Juist, de Moren hebben gemoord
Ja, de Kruisvaarders vochten met God aan hun zijde

Toon je kinderen wat religies zijn
Toon hen wat ze voortbrengen

Maar voed ze op zonder
Want elke religie streeft maar één ding na
Je doen geloven dat je nooit zal sterven
Je eeuwig gaat blijven leven

Al of niet in gezelschap van maagden
Welke maagden?
Zij die net op een luchthaven werden in stukken gereten?
Welk eeuwig leven na de dood?
Als de herinnering eraan
Nog enkel een stukgescheurd lijf is vol nagels en schrapnels

Als troost zal de religie zeggen
Ook Hij kreeg nagels door zijn lijf

Die Allerhoogste in wiens naam al velen crepeerden

En welke profetie brengt die profeet?
Heeft hij voorspeld hoe bommen te maken?
Hoe ze met veel verachting heimelijk doen ontploffen?

Kniel maar voor je altaren of in je moskeeën
Zolang je nog knieën hebt en ze niet

Op de rails In de Maalbeek liggen.

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

We moeten ons vaker redden met gedichten. Dank weer voor de informatie die me verrijkt heeft. Het gedicht sprak me niet zo aan, maar fijn dat het de hoofdpersoon aan het twijfelen bracht.

Graag gelezen. 

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, interessante tekst over Griekse mythologie, maar ik mis je ervaring met de andere kant van het aardse leven. Daar ben ik zo benieuwd naar.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb begrepen dat Nadine een 'personage' aan het woord wil laten, dus Carneli en Dos mijn ervaring (ik leef trouwens nog) doet er hier niet toe.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Gi, ik had wat moeite in je verhaal te komen, denk dat dat komt omdat je je hoofdpersoon geen naam geeft. Je maakt het een tikje te academisch, de beschermengel en je hoofdpersoon lopen wat door elkaar en ook dat "tijdens het leven" schuurt wat. Het stukje over de Pharmakoi" (Pharmakos is enkelvoud) is net als dat van de beschermengelen wat tever verwijderd van je (ongenoemde) hoofdpersoon. In feite is het jihad-stukje nog het dichtst bij. Het gedicht vind ik wat boodschapperig, maar past mooi in je verhaal.
Zoals altijd heb je me weer op speurtocht gestuurd, en mocht ik ontdekken dat je Lelahel ondermeer door PayPal wordt gesponsord. Bedankt voor je vondsten en je verhaal!

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bob, mogelijk past hier een woordje uitleg: het stukje gaat over een jonge moslim die zich verdiept in wat er zoal geschreven staat over leven na de dood. Hij weet wat zijn religie daarover predikt en is verrast dat er naast de 72 maagden nà de dood ook ergens sprake is van 72 beschermengelen tijdens het leven. Bij wat hij al weet over martelaren stuit hij op de oude Grieken, maar ook op de Joden met hun 'zondebokken'. Als hij dan het gedicht onder ogen krijgt dat geschreven werd naar aanleiding van de aanslagen in Brussel slaat zijn twijfel toe over het martelaarschap van de daders.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, 

Omdat het hele verhaal naar het gedicht toe werkt, heb ik het verhaal twee keer gelezen om de samenhang te zien. De tweede alinea las ik vooral als geschiedkundige/ religieuze achtergrondinformatie om het gedicht te begrijpen, dus dat was een lastiger beetje opstarten voor me. Je was al met een personage en zijn afwegingen begonnen en dan valt die informatie voor mij een beetje uit de toon. 

Maar eerlijk is eerlijk: uiteindelijk sluit het prachtig op elkaar aan en vormt het een erg mooi geheel. 
Persoonlijk zou ik er nog voor gekozen hebben om een enkele afsluitende zin toe te voegen in de trant van:

* De tekst echoot nog na in zijn hoofd als hij die avond in bed stapt. 
of:
* Zijn hoofd begint zodanig heftig te tollen dat hemel en aarde door elkaar heen bewegen. Hij weet niet waar hij is en wat zijn taak nog is. 

Om net ietsje meer terug te gaan naar een 'verhaalsfeer'. Hoe mooi het gedicht ook is en aansluit, ook dat leest toch weer als iets wat je (net als de achtergrondinformatie)  ergens anders kan opzoeken of buiten het verhaal om geschreven is. Met zo'n laatste zinnetje zou je misschien net iets meer terug kunnen naar de beleving van je personage. 

Desondanks erg mooi geschreven!

Een fijne jaarwisseling alvast. 

Groet,

Nadine

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je Nadine en mijn wederkerige wensen voor een voorspoedig 2022. Ik wilde in het verhaal drie totaal verschillende elementen aan bod laten komen en met elkaar verweven, maar ik kan met twee priemen al niet overweg dus met drie breien viel niet mee. Ik twijfelde lang om er een laatste zin bij te voegen om de impact van het gedicht niet af te zwakken, maar ik ga nu zitten broeden om er toch nog iets aan te 'breien'.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, ik had wat moeite met het ontrafelen van je hp. Maar toen ik bij je gedicht aan kwam, werd het duidelijk. Ook bijzonder dat er zowel 72 maagden als beschermengelen zijn. Het maakt me nieuwsgierig naar de oorsprong van dit exacte getal. 

Gelukkig twijfelt deze jongeman bij leven en niet pas in het hiernamaals. Wat als hij na zijn dood erachter kwam dat hij zichzelf voor niets had opgeofferd. Dat er geen maagden staan te wachten, geen roem, maar alleen een volledig besef van al het leed dat was aangericht. Dat had ook een uitgangspunt voor je verhaal kunnen zijn.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Chantal voor je reactie. Voor een Vlaams-Canadese vriend vertaalde ik een magisch realistische detectiveroman uit het Frans en zo kwam ik terecht bij de beschermengelen, waarvan er tot mijn verbazing 72 zijn. De link met de hemelse maagden was daardoor snel gelegd en samen met het gedicht vielen mijn puzzelstukjes in elkaar.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Gi,
Als altijd lever je weer ambachtelijk werk, maar dit keer spreekt het mij niet erg aan. Het zal mede komen door het rijmloze gedicht, want ik heb daar weinig mee. Kwestie van smaak dus.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Musonius,:tja, Fief vindt het gedicht ok en jij haakt er op af, omdat het niet rijmt ...hoe smaken kunnen verschillen.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt J.D. voor de reactie. Aan de totaal verschillende commentaren te lezen blijkt de inhoud niet voor iedereen op dezelfde manier begrepen te worden en denkt iedereen er het zijne over.