Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#380 - IJsbloemen

 

IJsbloemen

De wintertijd is maanden geleden ingegaan. Ik sta daar niet bij stil, net zo min als winterse taferelen bij mij binnenkomen. Sneeuw, zelfs een verdwaalde natte vlok, zag ik na de herfst nog niet. Zachte winters zijn van deze tijd. Het soort vrieskou waardoor je vroeger wakker werd met ijsbloemen op de ramen, en later op de dag een strakblauwe hemel, dat is lang geleden.
De kersttijd is aangebroken. Ik voel me geradbraakt na weer een onrustige nacht. Ik wil vandaag de kerstboom opzetten, dus stap ik op mijn fiets. Even later gooi ik een ielig boompje in de bak waar een plasje water in achter is gebleven, ik heb niet de moeite genomen de hoes eroverheen te trekken.
Het optuigen doe ik zonder veel gevoel totdat ik de ballen in mijn hand heb met foto's van Joris en Nikki. Langzaam worden mijn ogen vochtig en even later proef ik zoute druppels. Ik kijk naar de boom en zie dat ik nog altijd niet klaar ben, de piek mist nog. Waarom ik mijn ouders heb beloofd om ook dit jaar kerst te vieren begrijp ik zelf nog niet. Van kerstsfeer in huis creëren word ik echt niet vrolijker. De piek staat en de boom zakt scheef, dat gebeurde andere jaren niet. Och, de bubbels die we opentrokken als de top bereikt was heb ik ook niet in huis, waarom ook nu ik alleen ben.
Met veel omhaal gooi ik houtblokken op het vuur en laat me op de poef zakken. Ik ben rillerig maar te lamlendig om een warme mok thee te maken. Mijn gedachten dwalen af naar winters waarin ik een blos op mijn wangen had en altijd blij was. Geen rode wangen van de kou maar van geluk, in de feestmaand waar overal liefde is. Dat gevoel ben ik kwijt samen met Jan die er, toen de sneeuwkopjes hun neusjes omhoogstaken, met zijn nieuwe liefde vandoor ging. Hij liet mij verbijsterd achter, ik had er geen idee van dat hij met mij niet gelukkig was.  De gesprekken over de kinderen verliepen moeizaam maar na  lang overleg kozen we voor co-ouderschap, de schooldagen en vrije dagen werden eerlijk verdeeld.
Wat was ik blij dat ik in de zomervakantie een maand lang met Joris en Nikki naar Frankrijk kon. Het voelde zoveel natuurlijker om ze onafgebroken bij me te hebben. Nu is de beurt aan Jan en zijn ze een maand  mee naar Curaçao.

Jan kwam de kinderen eergisteren halen, ze liepen met hun rolkoffertje enthousiast achter hem aan. Mijn tranen zagen ze niet.
De kou viel als vers gestort beton bij mij binnen nadat ik de deur achter ze sloot. IJsbloemen hebben zich om mijn hart gevouwen, zolang Joris en Nikki er niet zijn zal mijn hart niet ontdooien.

 

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Elrie, 

Het veel te vroege lege nest. Herkenbaar voor menig gescheiden ouder. Ik word al mee triest van de scheve boom. Je kinderen moeten missen in de periode van het jaar die draait om samenzijn met familie, dat is hard. Hopelijk laat je hp zich omringen door anderen die haar ook graag zien. 

Ik ben fan van je voorlaatste zin :)

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Elrie: In deze zin: Och, de bubbels die we opentrokken als de top bereikt was heb ik ook niet in huis, waarom ook nu ik alleen ben: zou ik als door wanneer vervangen en achter na ook nog een komma toevoegen. Hoe triest het ook is, je verhaal is verder goed geschreven.

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sorry dat ik het zeg, ik ken het leed van gescheiden ouder niet, maar het klinkt...te groot? Ik dacht dat die twee kerstballen dood waren. Daardoor kwam de rest van het verhaal als een soort troost. Dat lijkt niet de bedoeling.

Het gegoten beton vind ik ook een geslaagd beeld, maar komt hier niet helemaal tot zijn recht. Mede doordat die ijsbloemen er alweer snel omheen gevouwen worden. En als er iets niet te vouwen is...

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Een treurig verhaal over een moeder na een scheiding en kinderen die ze voor een poosje moet missen. Ik voelde wel mee met de hoofdpersoon. In die zin goed geschreven.

De eerste en tweede zin vind ik erg mooi, doordat hier iemand aan het woord lijkt in opperste ontkenning. Zoveel nadruk op iets leggen en dan stellen dat je je er niet mee bezighoudt. Ja, ja.

Sommige stukken zijn voor mij wat teveel 'tell'. Bijvoorbeeld: Het optuigen die ik zonder veel gevoel ... 

Je schrijft: 'Ik wil vandaag de kerstboom opzetten, dus stap ik op mijn fiets.' Die logica klopt niet, volgens mij moet daar nog iets tussen als 'in alle hectiek ben ik nog niet eens aan het kopen daarvan toegekomen'.

Een paar beeldspraken, Sakura wees er ook op, kloppen net niet helemaal.

De sfeer die je oproept vind ik wel passend bij de kersttijd, waarin alles wat dikker aangezet mag worden.

Graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind dat je een goed sfeerbeeld weergeeft van een moeder die tegen de kersttijd extra beseft hoe erg ze haar kinderen mist. Leuke details zoals het niet stilstaan bij de winter. Weet alleen niet of je echt helemaal de voorgeschiedenis moet gaan uitdiepen. Afgaande op het show don't tell (wat Hadeke ook al noemt), kun je er ook voor kiezen dit in het verhaal te verweven. Bijvoorbeeld door te noemen dat Jan door de minnares wordt vergezeld als hij de kinderen ophaalt en misschien daarbij ook nog een opmerking maakt die haar nu extra raakt (dit is uiteraard maar een voorbeeld, kan ook zeker op een andere manier).

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Elrie, een mooi en gevoelig verhaal. Het plasje water dat in de bak is ontstaan, is heel mooi beeldend. Ik zag het voor me, herkenbaar. Je hoeft er denk ik niet achteraan te zeggen dat je de hoes er niet overheen hebt gedaan. Dat spreekt voor zich. Mooi dat je de ijsbloemen uit de titel en uit het begin, helemaal aan het eind laat terugkomen. Zo is je verhaal 'rond'. Graag gelezen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, een verdrietig verhaal. Veel emotie, soms iets te gedramatiseerd naar mijn smaak, maar verder graag gelezen.

Het soort vrieskou waardoor je vroeger wakker werd met ijsbloemen op de ramen, en later op de dag een strakblauwe hemel, dat is lang geleden.  ---> deze zin loopt niet lekker. Misschien:
Het soort vrieskou waardoor je vroeger wakker werd met ijsbloemen op de ramen en later op de dag een strakblauwe hemel had. Dat is lang geleden.

Het optuigen doe ik zonder veel gevoel totdat ik de ballen in mijn hand heb met foto's van Joris en Nikki.  --->  achter gevoel hoort een komma, anders lijkt het alsof je bewust doorwerkt totdat je de foto's in je handen hebt. 

Langzaam worden mijn ogen vochtig  ---> ik haak hier een beetje op het woord "langzaam". Volgens mij worden je ogen gewoon vochtig.

en zie dat ik nog altijd niet klaar ben, de piek mist nog.  ---> het wordt wel gezegd op deze manier, maar om te lezen zou ik "altijd" weglaten. Ik zie dat ik nog niet klaar ben, ...

Ik kijk naar de boom en zie dat ik nog altijd niet klaar ben, de piek mist nog. Waarom ik mijn ouders heb beloofd om ook dit jaar kerst te vieren begrijp ik zelf nog niet. Van kerstsfeer in huis creëren word ik echt niet vrolijker. De piek staat en de boom zakt scheef, dat gebeurde andere jaren niet.

Eerst schrijf je dat de piek nog ontbreekt en meteen erna schrijf je dat de piek staat. Misschien met de zin "Waarom ik mijn ouders ...." een nieuwe alinea beginnen?

De gesprekken over de kinderen verliepen moeizaam maar na lang overleg  ---> voor de maar hoort een komma.

De kou viel als vers gestort beton bij mij binnen  ---> dit zie ik niet direct voor me

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank aan allen voor de  wijze opmerkingen en tips. Ik zal ze allemaal meenemen en proberen het verhaal te herschrijven. 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik sluit me aan bij het commentaar van Annabe, de scheve boom en de lawine van pas gestort beton komen bij mij ook het hardst binnen. Je hebt goede feedback gekregen, dus ik ben benieuwd naar een eventuele herschrijf. Deze versie heb ik alvast met plezier gelezen.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Een weemoedig verhaal Elrie, ook passend bij de feestdagen waar veel mensen vaak geen zin in hebben. Juist door herinneringen, of gemis van een geliefde. Met gevoel geschreven, mooi!

Ik zie dat je al veel feedback hebt gekregen, en daar sluit ik me bij aan. Verder vind ik je inleiding wat lang. De eerste alinea voegt weinig toe. Bedenk dat je de lezer meteen een verhaal wil binnen trekken, zeker een kort verhaal waarin de lezer weinig tijd heeft om aan personages en een verhaal te wennen. Het is dus belangrijk dat je een goede opening bedenkt- iets dat prikkelt. En ik zou het woord ‘ballen’ vervangen door ‘kerstballen’ in deze zin ‘Het optuigen doe ik zonder veel gevoel totdat ik de ballen in mijn hand heb met foto's van Joris en Nikki.’

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Mespunt en Lizette, ik ben nog niet aan herschrijven toegekomen helaas. Het klopt helemaal dat ik bij een kort verhaal de spanning er in de eerste zin in moet brengen ook daar ga ik aan werken.