Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#380 Koud

De winter is prachtig, maar hij moest niet zo koud zijn. 

De eerste paar honderd meter was het nog leuk. Het knerpen van de sneeuw onder onze schoenen, de witte daken van de huizen en alle auto’s onder een dekentje van sneeuw. Kinderen die sneeuwballen gooiden en enorme sneeuwmannen maakten. Inmiddels kon ik er niet meer van genieten en rilde ik alleen nog maar ongecontroleerd. Als ik wat zei, bibberde mijn stem.

Alle sloten waren dichtgevroren. Op de vijver schaatsten mensen hun kleine rondjes. Een vader holde van de ene naar de andere kant en trok twee kinderen op een slee mee. Ze gilden het uit van plezier telkens wanneer hij ze in een wijde boog om zich heen trok. Hun gelach steeg op in wolkjes. 

We waren onderweg naar de moeder van Sven, mijn vriendje. Vriend. Of hoe noem je dat? Vanwege het dikke pak sneeuw reden de bussen niet en moesten we het hele eind lopen. Drie kilometer. Mijn tenen waren gevoelloos en mijn oren tintelden. Zelfs in mijn handschoenen deden mijn vingers pijn van de kou. Ik probeerde nog dieper in mijn dikke jas weg te kruipen in een poging warm te blijven en ook trok ik Sven dichter tegen me aan. Niet dat hij veel warmte afgaf, maar het idee wilde ook wat. 

In september zag ik hem voor het eerst toen we samen in een werkgroep zaten bij het vak intertekstualiteit, autonomie & engagement. Toen hij me na het tweede werkcollege mee uit vroeg was de dramatische ironie te groot om niet aan toe te geven. Bovendien bleek hij leuk en charmant. We bleven uitgaan en inmiddels hadden we dus, zonder dat een van ons het zo benoemd had, een relatie. Nu ging ik zijn moeder ontmoeten en daarmee denk ik dat we het stempel officieel er wel opzetten.

Toen we eindelijk bij het huis aankwamen, was ik compleet verkleumd. Ik voelde me als Anna in Frozen, net voordat ze in een standbeeld van ijs verandert. Sven moest me letterlijk uit mijn jas helpen. Hij stelde me voor aan zijn moeder, die me bezorgd aankeek. 

‘Wil je een kop hete chocolademelk om op te warmen?’ vroeg ze.

‘Nee bedankt. Ik kan niet tegen melk,’ stamelde ik met blauwe lippen.

‘Hoe bedoel je ik kan niet tegen melk?’ vroeg ze verbaasd, alsof ze nog nooit van lactose intolerantie gehoord had.

Terwijl hij me de woonkamer in begeleidde, legde Sven haar uit dat de meeste mensen uit Japan melk niet goed kunnen verteren. Hij haalde het hele verhaal over de Europese veeteelt weer op dat hij mij enkele weken geleden al eens had verteld en hoe dat in Azië nooit op dezelfde wijze van de grond was gekomen. Het voelde fijn dat hij me zo toe-eigende en dat ik mezelf niet hoefde te verantwoorden, maar tegelijkertijd irriteerde zijn mansplaining me. Het voelde als een vorm van postkolonisatie. Dat kan dus, twee verschillende dingen tegelijkertijd voelen.

Even later wikkelde ik mijn handen om de mok brandnetelthee die Svens moeder voor me gezet had en terwijl ik langzaam ontdooide, observeerde ik haar. Sven vertelde haar over zijn studie en zijn bijbaantje in de bibliotheek en hoewel daar eigenlijk weinig interessant aan was, zag ik haar onverdeelde interesse in alles wat hij zei. Ik wist dat ik pure moederliefde aanschouwde. 

Het was hartverwarmend om te zien en een gevoel van weldadigheid maakte zich van me meester terwijl ik mijn tenen weer begon te voelen en de warme thee mijn verkrampte lijf weer ontspande. Ook wist ik dat ik Sven nooit op dezelfde liefdevolle manier als zijn moeder zou bekijken en een splinter ijs in mijn hart nooit helemaal zou ontdooien. 

Dat kan dus, realiseerde ik me opnieuw, twee verschillende dingen tegelijkertijd voelen.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een mooie zin die eindigt met:' een splinter ijs in mijn hart nooit helemaal zou ontdooien.' Verrassend einde van een mooi verhaal om koud van te worden.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wederom een juweeltje. En zo snel geschreven! Wat doe je nu de rest van de week?
Erg beeldend, ik voel de kou met je mee. Bij de uitleg van Sven kreeg ik de kriebels; hij moet wel behoorlijk leuk en charmant geweest zijn om dat andere tegelijkertijd te voelen.

Enkele op- en aanmerkingen:

  • Hun gelach steeg op in wolkjes. Schitterend! Net als: De winter is prachtig, maar hij moest niet zo koud zijn. 
  • Toen hij me na het tweede werkcollege mee uit vroeg [komma] was de dramatische ironie te groot om niet aan toe te geven.
  • Bovendien bleek hij leuk en charmant. Ik hoor al een schrijfcoach opspringen. Show, don't tell. Laat maar zien waar dat uit blijkt, zeker aangezien je even verderop de minder charmante kanten van Sven uitstekend beschrijft.

Tenslotte moet mij dit nog van het hart:

Sven moest me letterlijk uit mijn jas helpen.

Deze zin deden mijn haren rijzen en mijn tenen krommen. Ik weet dat het tegenwoordig een modeverschijnsel is om te pas, maar vooral te onpas 'letterlijk' in een zin te plakken, maar het is mij een doorn in het oog en ik hoop van ganser harte dat dit afschuwelijk verschijnsel van het toneel verdwijnt. Je kunt toch niet iemand overdrachtelijk uit de jas helpen? Mensen die roepen dat ze 'letterlijk stuk gaan', mogen dat van mijn part doen. Weg ermee.
Sorry, dit moest ik echt even kwijt. (Ik besef nu wel dat ik 'echt' gebruik zoals anderen 'letterlijk'. Ach ja.)

Afijn, afgezien daarvan heb ik het verhaal graag gelezen.

(En nu maar hopen dat ik mij niet aan mansplaining bezondigde.)

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Oeh, ja, weer een goede laatste zin en er mooi naar toegeschreven. Ik haperde even op de eerste zin en met name 'echt', maar de tweede zin herstelde die al. Ook bij de verwijzing naar Frozen haperde ik heel even, omdat je daarmee de 'tijdloosheid' van je verhaal er voor mij wat uithaalt. 

Maar dat zijn slechts terzijdes. 

Graag gelezen.

(Overigens vind ik de reactie van Musonius al een schrijfpareltje op zichzelf.)

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank, John Doe. Tof compliment. Elrie, ook al zo!

Musonius, dank voor je prachtige reactie. De rest van de week ga ik saai werken. Tja, die komma tussen persoonsvormen: ik heb er (n)iets mee. Ik begrijp wat je zegt met show don't tell, maar voor de lengte van de tekst dacht ik het op deze manier sterker te kunnen brengen doordat personage Sakura het benoemt en het daarmee eigenlijk veel zegt over haar gevoel bij deze jongen.

Sorry voor het rijzen van je haren en je kromme tenen. Ik gebruikte 'letterlijk' omdat een man heel galant een dame uit haar jas kan helpen, maar dat het in dit geval noodzakelijk was omdat Sakura er zelf niet meer toe in staat was haar jas uit te trekken. Het leek me wel gepast. Het is niet zo dat ik zeg dat Sakura letterlijk bevroren was. Want dat zou gek zijn. :-)

Hadeke, dank voor je vriendelijke woorden. Die eerste zin: ook dat is iets wat ik echt zeg: het is echt koud. Sorry dat Frozen je dwars zat, trouwens. Het is echter echt een belangrijke verwijzing vanwege de intertekstualiteit. Letterlijk meer dan de helft van de beeldspraak leunt op Frozen.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Tja, Sven was al een aanwijzing natuurlijk en de schrijver heeft het heft in handen. Ik kan me er wel overheen zetten. 😀

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Sakura, 

Ik ben fan van je beschrijvingen, zoals Musonius al zei 'Hun gelach steeg op in wolkjes.' Mooi!

Dat de winter zo koud niet moet zijn, daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. 

Bij de verwijzing naar Frozen bedacht ik mij ineens dat Sven ook een personage uit die tekenfilm is. Ik was alleen niet zeker welk. Blijkbaar het rendier. Daar moet ik dan wel om lachen. 

Ik vind het een mooi geschreven en zacht verhaal.

Edit: ik zie nu jouw reactie en die bevestigt mijn vermoeden dat er meer verwijzingen naar Frozen inzitten, maar het is al lang geleden dat ik die film gezien heb (of misschien heb ik hem gewoon niet zo goed onthouden).

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Sakura, wat een mooi verhaal. Iets zegt me dat Sven geen blijvertje is. Het wintergevoel mooi beschreven, ik voelde de kou en warmde mee op met de thee. Kortom: graag gelezen.

Een paar zeurtjes over de tekst:

‘Hoe bedoel je ik kan niet tegen melk?’ ---> achter je zou ik een dubbele punt zetten. Technisch gezien is "ik kan niet tegen melk" een citaat (de moeder herhaalt wat de ik-persoon zei) en zou dus tussen extra ah-tekens moeten.

lactose intolerantie ---> volgens mij moet er een koppelstreepje tussen deze woorden.

en hoewel daar eigenlijk weinig interessant aan was  ---> bij dit stukje haakte ik even. Ik twijfel, maar voor mijn gevoel moet er staan: ... en hoewel daar eigenlijk weinig interessants aan was ...
Of: ... en hoewel daar eigenlijk weinig aan interessant was ...

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Wat een fijn verhaal Sakura. Mooi hoe je in weinig woorden drie personages weet neer te zetten, met onderkoelde humor. De herhaling ‘Dat kan dus, realiseerde ik me opnieuw, twee verschillende dingen tegelijkertijd voelen,’ zorgt voor een verhaal dat af is. En het is al een paar keer benoemd; ‘Hun gelach steeg op in wolkjes,’ mooi koud en beeldend. De warme thee, de bevroren jas en de tenen die je ontdooiende hoofdpersoon weer gaat voelen, zorgen voor een invoelbare kou. Leuk ook, hoe je hoofdpersoon ontdooit, maar toch niet helemaal – die ijssplinter in het hart. 

De eerste twee alinea’s voegen wat mij betreft niets toe aan het verhaal – los van die mooie zin (hun gelach steeg op in wolkjes). ‘De winter is prachtig, maar hij moest niet zo koud zijn’ zou ik een prachtige eerste zin vinden. En een tip, schrap overbodige woorden en schrijf actief. Kijk nog eens kritisch op zinniveau. Bijvoorbeeld in deze zin: ‘De eerste paar honderd meter was het nog leuk geweest.’ Het woord ‘geweest’ kun je hier weglaten. 

 

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief! Bedankt voor het lesje leestekengebruik en je compliment. De 's'  achter 'interessant', volgens mij is het niet nodig. Ik laat het lekker zo.

@Lisette, bedankt voor de mooie feedback. Die eerste alinea's, tja, weinig tegen in te brengen. Misschien verstop ik ze later in de tekst. Leuk ook het advies om kritisch te lezen op zinsniveau. Helemaal waar, ik heb snel geschreven en gepost. 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Niets in de maanden voorafgaand aan december wekten de indruk ...

Dat moet volgens mij 'wekte' zijn.

Mooi en goed verhaal, ik heb er erg van genoten.