Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#379 - Karel

Vandaag las ik in de plaatselijke pers een berichtje over jou.

Er stonden allerlei bijzonder aardige dingen over jou geschreven:

Karel regelde de plaatselijke markt. Karel liet mensen pinnen in zijn café, omdat alle lokale pinlocaties zijn verdwenen. Karel liet mensen tuinieren op zijn eigen grond

Je deed nogal wat voor de plaatselijke gemeenschap. Dat je nu wordt omschreven als je een plaatselijke held is terecht.

Maar het is te mager. Zeker in verhouding tot jou. En jouw letterlijke fysieke aanwezigheid. 

Al sinds mijn veertiende viel ik onder jouw soms wat wonderlijke beheer. Op mijn zestiende kon ik een kroeg vol met mensen aan. Op mijn achttiende reed ik in een auto zonder rem naar de groothandel om drank te halen. 

'Kijk even uit met remmen. Want alleen de handrem doet het.'

De hele avond bier drinken was prima. Jij bakte een uitsmijter tegen de kater in de ochtend.

In de avond werken tot laat? Blijf hier maar slapen en ik haal en breng je naar de discotheek. En dan is dit nog maar oppervlakkig.

Jij hebt mij geleerd om assertief te zijn op ieder niveau. Jij hebt mij geleerd om te houden van mens en dier. Jij hebt mij geleerd dat rijbewijzen niet eindeloos zijn. Jij bekeek altijd alles met een open blik. 

Jij bent niet vast te leggen op een waardige manier. Jij was altijd zoveel meer.

Er gaan altijd mensen dood. Maar dat jij dat ook kon? Ik had dit nooit zien aankomen. Ik neem geen afscheid. De hemel bestaat sinds vorige week weer opnieuw. Daar zien we elkaar later. Voor een koffie en daarna een bier.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Prachtige liefdesverklaring, Madrid. Heerlijke humor schril naast verlies en troost. Met die sprekende mini-anekdotes en psychologische inkijkjes schets je met een paar lijnen een treffend beeld, al heb ik Karel natuurlijk niet gekend, althans niet die Karel. En heel fijn levendig taalgebruik. Bedankt!

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooi, liefdevol verhaal, van een mens met al zijn menselijke trekjes. Treffend eerbetoon. Ik denk dat onder de huidige wet- en regelgeving een paar dingen niet meer mogen, die in een 'nabij vroeger' nog konden.

Klein dingetje: 'Dat je nu wordt omschreven als je een plaatselijke held is terecht.' Hier staat denk ik een 'je' teveel.

Graag gelezen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi, Madrid. Graag gelezen. 
Een aantal zinnen kloppen grammaticaal niet, maar dat maakt het verhaal niet minder mooi. 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal, Madrid, zowel door wat er niet als door wat er wel in staat. Wat er wel staat: lekker originele beelden en beschrijvingen. Wat er niet staat: witregels die ja naar believen kunt invullen. Zo raak je vooreerst niet uitgelezen!

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Madrid, een mooi eerbetoon aan iemand die je ook echt hebt gekend? Zo komt het op mij over. Waar ik een beetje over struikel zijn de vele jou,je en jij's. UIt het leven gegrepen. Mooi.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Madrid, Wat een mooi 'grafschrift' voor Karel. Ik haal er uit dat Karel de ik-persoon zag staan en voor vol aanzag. Dat is de ruimte die een tiener nodig heeft om te groeien. En het is bij de ik-personage ook goed uitgepakt. Een heel mooi inkijkje in het verleden van een tiener. Als je gelooft in de hemel, hoef je nooit afscheid te nemen, dan is het altijd 'tot ziens'. Graag gelezen.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Erg mooi, het leest inderdaad alsof het gebaseerd zou kunnen zijn op iemand die echt heeft bestaan. Wat ik er interessant aan vind is dat ik op basis van de voorbeelden niet onmiddellijk het idee krijg dat ik het zelf heel goed met Karel had kunnen vinden. Dat het ondanks dat een overtuigend eerbetoon is vind ik des te knapper, goed gedaan.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Madrid, je zet een Karel neer die ik had willen kennen. Prachtkerel, die - zo interpreteer ik het - als een mentor de ik-persoon wereldwijs heeft gemaakt. En dat op een vanzelfsprekende, natuurlijke manier; geen poespas, geen belerende toestanden. Dat heb je heel beeldend gedaan. Chapeau!  

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Madrid,

Mooi verhaal. Al lezend wou ik dat ik Karel was. Wou ik eigenlijk dat ooit iemand iets gelijkaardigs over mij zou zeggen. Maar daar staat tegenover dat je het ook moet verdienen. Heel graag gelezen.

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een heel ander soort eerbetoon, mooi geschetst. Met plezier gelezen. 

Een struikelmomentje: 'viel ik onder jouw wonderlijke beheer' bracht bij mij allerlei associaties op. Van een huis of ding dat onder beheer van iemand staat. Van een nare gezinsvoogd van jeugdzorg. Van een bewindvoerder die het geld beheert. Misschien ligt dat aan mij, maar die zin leidde me in gedachten even allerlei wegen in die niet passen bij het verhaal. Misschien dat 'leiding' ofzo voor mij beter had gewerkt. 

Maar dat is een detail! Prachtig gedaan!