Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#377 - Geheim voor Bas

 

Geheim voor Bas  

Julia stikt bijna. Al die woorden die ze in moet slikken laten haar ademhaling stokken. Julia moet haar geheim niet tegen Bas vertellen, Bas is pas zes. De juf van Julia heeft verteld dat Sinterklaas niet bestaat. Ze snapt dat wel, je ziet altijd zoveel verschillende Sinterklazen. Op school, bij de BSO, op turnen en bij de voetbal vorig jaar, ze waren allemaal anders, dat was zo gek. Mama heeft gezegd dat ze nu samen met papa een geheim voor Bas hebben. Ze mag zelfs helpen om cadeautjes voor hem aan te wijzen in de speelgoedfolder. Bas vraagt alleen jongensdingen met schieten en zo. Mama wil dat niet. Julia heeft plaatjes uitgeknipt van alles wat zij zelf graag wil. Alle plaatjes hangen op het prikbord in de keuken, ze wil dat papa en mama ze goed kunnen zien. Straks is het pakjesavond maar ze zit nog op haar kamer. Van mama mag ze een gedichtje voor Bas maken. Elke keer komt hij haar kamertje binnen, hij wil naar beneden en samen sinterklaasliedjes zingen. Dan komt hij eerder, zei Bas. Ze weet dat dat niet zo is en zegt dat Bas zelf maar moet gaan, zij is bezig. Het liefst zou ze roepen dat Sinterklaas niet bestaat maar ze slikt net op tijd alles in. Ze wil helemaal geen gedichtje maken, wat een stom gedoe. Zomaar ineens schrijft ze toch woorden op:

Bas je bent een stom kind
omdat de Sint dat verzint
je mag niet op de kamer van je zus
toch geeft Sint je een kus

Zo, dat is klaar. Julia roept Bas om nog even samen met haar Barbie en eenhoorns te spelen. Mama zal zo wel roepen dat er warme chocolademelk is. Ze heeft dan ook een zak bij de voordeur staan. Het is bijna donker en zo begint pakjesavond altijd. Eerst chocolademelk en dan belt Sinterklaas dat Piet een zak bij de voordeur heeft gezet. Julia denkt dat Mama's vriendin of de buurman belt, maar dat weet ze niet. Volgend jaar gaat Julia zeggen dat Sinterklaas niet bestaat,  geheimen zijn helemaal niet leuk.

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Elrie, Leuk om de worsteling van de grote zus te lezen.

De overgang tussen de juf die het fabeltje uit de wereld helpt en de moeder waar ze dan ineens ook een geheim mee heeft is naar mijn smaak iets te abrupt. En er staat een typo in de titel.

GG

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Veel herkenbare elementen die je op zich goed hebt beschreven, maar het blijft naar mijn idee wat fragmentarisch. Voor mij had het meer een verhaal mogen zijn, maar dat zal een kwestie van smaak zijn.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha, wat een grappig verhaal, Elrie. Ik miste de alinea-indeling, maar vind dat blok tekst toch wat hebben, doordat het wel past bij de kindertrant van het hele verhaal, in het verlengde van het kinderfeest. De introzinnen zijn mooi pittig en het verhaal loopt vlot. Echt zo'n kinderverhaal met een duidelijk thema, uit het kinderleven gegrepen, maar als volwaardige tekst geschreven, en voor de verandering eens over de ontdekking dat hij níet bestaat. Lekker overdreven toon en melig gedicht. Met een glimlach gelezen. 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik sluit me aan bij Kruidnagel. Mooi in het hoofd van een kind gekropen.

Hier en daar een witregel maakt het denk ik iets makkelijker digitaal te lezen. Het is nu wel een bonk tekst, maar verder mooi gedaan.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat kruidnagel zegt!

Ik vind je gedicht ook heel passend voor een kind. Je eerste zinnen vind ik ook sterk. Ja, ik moest ze twee keer lezen, maar dat vind ik helemaal niet erg.