Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 374 Maart 2020 … een nieuwe lente!

Het voelt als net weer boven water komen. Ik ben teruggekeerd van een herbronningsverblijf in een kloostercel: geen sociale contacten, geen elektronica, louter wat boeken. Maaltijden werden, als in een gevangenis, naar de kamer gebracht. Slechts wandelen of een handje toesteken in de kloostertuin werd toegestaan.

Het deed mij deugd deze weken van stille afzondering, zonder het gevoel geleefd te worden door telefoons, tablets, beursberichten, nieuws, televisieprogramma’s, supermarktbezoeken, huiselijke taken, administratieve beslommeringen, opdringerige collega’s, aanschuiven in files, ..

Ik weet niets van wat er onlangs is gebeurd. Veel toestanden zijn de laatste jaren amper gewijzigd. De wereld draait maar door in kleffe regelmaat. Nu ik helemaal opgeladen ben, er opnieuw tegenaan kan, begeef ik mij op pad om voorraad in te slaan, mij weer onder de mensen te begeven, een krant te kopen. Wat heb ik gemist?

Een agent snelt naar mij toe, vraagt wat ik van plan ben. ‘Ik ga naar de markt ’, zeg ik. Het is raar hoe hij afstand bewaart. Dat ben ik van zijn soortgenoten niet gewend, die kijken mij meestal strak in de ogen als ze mij terecht wijzen. Deze lijkt een afkeer aan mij te hebben, maant mij aan rechtsomkeer te maken. Op mijn vraag waarom antwoordt hij dat ik niet met zijn voeten moet spelen.

Ik wil iemand vragen wat er gaande is maar er is enkel een postwagen die razendsnel voorbij vliegt, in de verte hoor ik het geloei van een ambulance.

Thuisgekomen, zet ik voor het eerst weer mijn laptop aan. Ik hoor en zie wat er op zulke korte tijd in de wereld gebeurd is: …sinds 11 maart werd de uitbraak van COVID-19 als pandemie erkend. Er wordt gehamsterd. Het angstzweet breekt mij uit. Ik heb niets in huis.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

(nvda): de invulling van de opdracht begint op de laatste regel en eindigt daar ook omwille van de woordlimiet.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Is er geen mogelijkheid eerder aan de invulling van de opdracht toe te komen ? Ik denk dan aan het weglaten van de alinea die begint met " een agent". Ik zou dan kiezen voor iets als " het lijkt alsof iedereen met een boog om mij heen loopt"

Herbronningsverblijf wat een mooi woord voor stilteretraite.

Vriendelijke groet, Elrie

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Elrie voor de reactie. Ik heb enkele aanpassingen gedaan, maar de agent heb ik in zijn rol gelaten.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, ik mis de spanning en angst in je verhaal. Je spendeert veel kostbare woorden aan de introductie over de retraite. Ik ben het ook eens met Elrie. Zou het de hp niet opvallen dat iedereen afstand houdt? 
Pas bij de laatste alinea komt de bezorgdheid in je verhaal en dan nog mis ik de angst of bezorgdheid. De hp leest wat er gebeurd is in de wereld en het angstzweet breekt hem uit omdat er gehamsterd wordt en hij niets in huis heeft.  

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, een mooi verhaal met stof tot nadenken. Want ook zonder bonkende hartslag en krampende ingewanden kan de werkelijkheid vreeswekkend genoeg zijn. Met als toefje room op de taart de constatering dat het woord pandemie al genoeg is om mondiale paniek uit te laten breken.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoy Gi,

Vond het een leuk verhaal maar toch mis ik wat spanning en ook de invulling van de opdracht.

Voor het overige niets mis mee.

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed geschreven verhaal, Gi (ditmaal vrij van column-contaminatie ;-).

De angst wordt inderdaad pas op het einde voelbaar, tot dat punt voelt het wat afstandelijk. Alsof het hp dan pas uit zijn herbronningsbubbel wordt gesleurd. De opbouw naar het einde toe is wel sterk geschreven.

Graag gelezen.

 

 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, ook ik mis de spanning. In de tweede alinea zou ik de boodschap ook hebben begrepen zonder de zeer uitgebreide opsomming van zaken die HP het gevoel geven geleefd te worden. Maar toch; ik vind het een mooie weergave hoe iemand vanuit een zekere 'ledigheid' de confrontatie met de plots veranderde maatschappij moet ervaren.   

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Omdat ik weet dat 'angst' het thema is, lees ik ook naar die angst toe. Ik ga wel mee in het angstgevoel om 'wakker te worden in een nieuwe wereld'. Je verpakt een oud thema in een modern jasje. Wat mij betreft kies je een andere titel, die titel geeft eigenlijk de clou al weg en zet me in een bepaalde leesstand, waardoor het eind geen verrassing meer heeft.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Gi, ik sluit me aan bij de commentaren hierboven. De angst voel ik wel aan het einde van je verhaal. Ik denk ook dat je een sluimerende ongerustheid makkelijk kan invoeren in de voorgaande alinea's. Alhoewel ik begrijp dat dit wel betekent dat je eea zou moeten schrappen.

De ambulance met loeiende sirenes in een verder vrijwel verlaten stad heeft voor mij wel iets heel onheilspellends. Kleine zin, groots effect!