Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#344 Die Zeus toch...

Zeus hield wel van paren, maar puistjes vond hij weerzinwekkend. Als een van zijn potentiële veroveringen een puistje toonde, zelfs een begin waarvan wij zouden zeggen: “nou, nou, dat valt wel mee”, had hij er al genoeg van en draaide om. En dat wil wat zeggen als Zeus omdraaide vóór het paren. De bewegingen van de paringsdans voerde hij met volle overgave uit: met familie of een verre kennis, met de aarde, met en als koe. Noem het en hij had hiermee gepaard.
Hebben we het over libido: Zeus zette in die Griekse oudheid de norm.

Zo zwom hij op een lentedag gruizig in de Middellandse Zee. Zijn broer Poseidon kletste over ditjes en datjes maar onze held dacht aan andere dingen. Op zijn rug zwemmend roerde zijn erectie de wolken en met de borstcrawl schuurde het topje over de bodem, een pijnlijke maar niet onplezierige sensatie. 
‘Effe stoppen Possie, ik moet van bil.’
‘Joh, Iedereen heeft siesta. Kan je niet éven wachten?’
‘Grmblpfffffff,’ was het antwoord, Poseidon wist hoe laat het was. 
‘Pak die grot,’ zei Poseidon. Hij wees naar een opening in de rotsen en met een dertig meter in doorsnede: de perfecte maat. Blij zwom Zeus naar de waterkant totdat, in zijn linkerooghoek een stipje groeide tot een hinderlijke berg. Niet zomaar een berg, als een …  je raad het al, een puistje.
‘Wat is er Zu?’ vroeg zijn broer. 
‘Puist.’ Teleurgesteld dreef Zeus terug.
Poseidon wist: bij het volgende eiland was het weer raak, die spanning moest eruit. Foetsie middagje poedelen in de Mediterranee.

‘Uitknijpen, broer.’
‘Uitknijpen?’
‘Ja, de Santorini uitknijpen,’ verduidelijkte Poseidon. ‘Jas hem daarna in de grot en hebben we de hele middag voor onszelf.
Dat was het! Zeus vloog naar de Santorini, duwde zijn duimen tegen de flanken en woeps! Een vulkaanuitbarsting van heb ik jouw daar. Zijn zoon Hephatje (tja, voor Zeus bleven het kinderen) snelde toe en riep verontwaardigd: ‘He pa, vuur is van mij. Blijf er met je tengels vanaf!’
‘Hij is gruizig,’ riep Poseidon vanuit het water.
‘Oh…’ zei Hephatje en wapperde de kwalijke dampen weg.
Poseidon stuwde het kokende water opzij om de opening van de grot nog een beetje toegankelijk te houden.

Resultaten: 

  1. Einde van de Minoïsche beschaving; 
  2. Een paar duizend kilometer verderop een kortstondig leeggezogen Rode Zee, Mozes wandelde naar de overkant. 

Zo zie je maar weer. Zo toevallig was de exodus ook weer niet.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gruizig verhaal! Guitig geschreven. Goed gevonden.

(Je weet uiteraard dat hoewel Zeus met zijn vulkaantje hier de Minoïsche beschaving een ferme tik heeft uitgedeeld, het de Myceners waren die de genadestoot enkele eeuwen later uitvoerden.)

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gruizig, is dat hetzelfde als bronstig, of een zelfbedacht synoniem? Het past wel goed in het register van dit lekkere verhaal. Intro en uitro zijn wat atypisch maar dat drukt letterlijk de pret niet. Zo kwam het land van melk en honing zeker ook zo vruchtbaar!

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Tony, de vermoedelijke neergang na de vermoedelijke uitbarsting werd inderdaad vermoedelijk door de Myceners gevolgd. Na drieënhalfduizend jaar is het wat lastig oriënteren op het definitieve bewijsmateriaal, maar je hebt gelijk. Natuurlijk kunnen een kudde goden de Myceners geholpen hebben nietwaar? (of dit is niet waar natuurlijk).

@ Kruidnagel, in Noord Holland gebruikten we die term vroeger. 
En ik zou overigens niet willen weten welke "manna" enkele jaren later uit de lucht kwam neerdalen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

MCH, apart verhaaltje. Gruizig staat gewoon in Van Dale maar ook in het straattaal woordenboek.  Het is inderdaad West-Fries Bargoens maar het zou ook in het Amsterdams staan voor geil en hitsig.  Ik dacht bij het woord eerst aan groezelig  maar dat woord past beter bij de rouwbandjes onder de vingernagels van de Oost-Friezen nadat ze op de dijk zijn gekropen om te zien wat de West-Friezen in het schild voeren.

 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

GI, bedankt voor de info. Ik wist niet dat het in de Van Dale staat. Weer een weetje erbij.

Ten tijde van de Santorini schijnt het West Friese gebied een economische bloei doorgemaakt (te zien aan de aardewerken potten en stenen werktuigen (we zaten nog in de steentijd (de middellandse zee al in de overgang brons naar ijzer (maar daar wel een kortstondige economische neergang (schijnt)))) te hebben van heb ik jouw daar (voor de splitsing overigens tussen west en oost (en heette het toen nog geen Friesland (en woonden er nog geen Friezen))).