Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#344 Ahmas (+ rewrite)

Het zeek die nacht van de regen en ik had een pesthumeur. Onderweg van R. naar het vinexgat waar mijn thuis zich thans bevindt zou ik het zelfs niet erg gevonden hebben als ik geslipt was en in de greppel en op de eerste hulp was beland. Had ik tenminste die klotepresentatie morgen niet hoeven houden. Een oud-collega van me placht te zeggen: ”Reclame is een mooi vak, je moest alleen geen klanten hebben.” De opdrachtgever wiens prutsproduct ik morgen de hemel in mocht promoten was het levende bewijs van die stelling.

Midden in die plensbui zag ik in het licht van mijn koplampen opeens een gestalte langs de weg staan – de duim omhoog in het volgens mij al veertig jaar uitgestorven liftersgebaar. In een opwelling stopte ik, en even later ging mijn portier open. “Mijn auto vertikt het, en ik ben onderweg naar mijn ouders. Pa is ziek, kunt u mij naar G. brengen? “ Ik gebaarde hem in te stappen, en een jonge man met kort krulhaar in een doorweekte regenjas stapte in. Ik vroeg hem of de wegenwacht geen optie was. “Tegen de tijd dat die er is, ben ik misschien te laat,” zei hij. “Ik heet Ahmas, en ik woon in G. Niet ver van mijn ouders, in zo’n nieuwbouwflat. Misschien kent u het soort wijk”.

Ik kende het maar al te goed. Ik zat er precies zo bij. Niet in G. maar in een ander oord op het platteland – dat platteland dat inmiddels is volgeplempt met voedersilos en eengezinsgeluk. “Ik breng je wel even,” zei ik. Vergeleken bij zijn blijkbaar doodzieke vader waren mijn sores en sjagrijn klein bier.

Ahmas vertelde dat hij in R. bij een softwarebedrijf werkte. Hij was daar na de nodige omzwervingen beland. Een beetje een solitair met een IT-knobbel. Onwillekeurig moest ik denken aan mijn broertje Peter. Acht jaar jonger dan ik, en voor zover ik wist ook in de IT beland. Maar sinds ons gezin twintig jaar geleden uit elkaar was geknald, had ik mijn eigen wonden gelikt en hoefde ik met de anderen geen contact meer. Laat iedereen zijn eigen troep maar opruimen.

Onwetend van mijn gedachten vertelde Ahmas over een collega, die hem uit zijn isolement had verlost, en met wie hij op het punt stond een relatie te beginnen. “Hij is mijn spiegelbeeld en tegendeel. Komt uit een ongelukkige familie, en wat hij nog het meeste mist is iemand om bij te horen. Hij heeft een oudere broer, die doet iets in de reclame, maar daar heeft hij geen contact mee. Die is er geloof ik net zo aan toe als hij. We zijn steeds meer samen,  Peter en ik, en wie weet ...we moeten nog veel over onze gevoelens uitvinden.”

Ik zweeg. Moest ik het uitschreeuwen dat zijn Peter mijn broertje was, terwijl dat helemaal niet zeker was? Bovendien waren we aangekomen bij het adres dat Ahmas als dat van zijn ouders had genoemd, dus ik zei alleen nog: “Nou, het beste met je vader – en met Peter.” “Bedankt voor de lift,” zei Ahmas. “Goed dat u juist moest langskomen. Mijn vader heeft altijd al gezegd dat mijn naam een bijzondere betekenis had, en wie weet is dat wel zo.”Een tikkeltje nieuwsgierig vroeg ik wat die betekenis dan wel mocht zijn. “Alles hangt met alles samen” was het antwoord.

 

Ahmas (rewrite, zie discussie)
Met slecht weer en dito humeur reed ik naar huis. Onderweg pikte ik een lifter op, die Ahmas zei te heten. Hij had haast om tuis te komen, vanwege een zieke vader. Hij vertelde over een collega met wie hij misschien een relatie zou beginnen. Dat deed mij denken aan mijn  broer, met wie het contact al jaren was verbroken vanwege een familievete. Zijn collega bleek toevaligerwijze ook nog dezelfde naam als mijn broer te hebben.
Toen ik de lifter bij zijn huis had afgezet, vertelde hij mij bij het uitstappen dat zijn naam "Alles hangt met alles samen" betekende. Wie zegt dat toeval niet bestaat?

 

 

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bobcom, knap verhaal wederom! Ahmas en Peter, dat ze het geluk mogen vinden.

Nieuwe woorden geleerd: "volplemmen" en "Vinex"

klein zeurtje:

"Die is er geloof ik net zo aan toe als hij, We zijn steeds meer samen, " +> W mag kleinletter
“Bedankt voor de lift,” zie Ahmas. "goed => zei ipv zie, komma ipv punt.
(in het algemeen nog wat slordigheden(spaties, komma's etc) rond de aanhalingstekens, maar tja)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bobcom, wat een goed bedacht toeval verhaal. Zou je het aandurven om Peter te bellen om te vragen hoe het met Ahmas is? Ik heb vroeger dikwijls met mijn duim in de lucht naast de weg gestaan en er zijn al meerdere verhalen uit voortgesproten.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Heel mooi, Bob. Het moest zo zijn. Goed geschreven, graag gelezen.

De opdrachtgever wiens prutsproduct ik morgen de hemel in mocht promoten was het levende bewijs van die stelling. --->  dit lees raar. Het verhaal staat in de verleden tijd, maar je hebt het hier over iets wat nog moet gebeuren. Ik zou "morgen" veranderen in "de volgende dag".

Tegen de tijd dat die er is ben ik misschien te laat  ---> tussen is en ben hoort een komma

wat hij nog het meeste mist is iemand om bij te horen. ---> ook hier tussen mist en is een komma

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Tony Dank je voor lezen en reactie. (Vol)plempen is familie van dempen en plonzen - vindt vorral plaats op opgespotren land waar wonningbouw verrijst. Vinex staat voor "Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra" en gaat over nieuwbouwwijken die even erg zijn als de afkorting doet vermoeden. Typduiveltje getracht uit te bannen, niet geheel gelukt. Misschien nu ietsje beter.
@Gi Denk dat ik Peter nog even niet bel - heb ook geen telefoonnummer. Ik kan het eventueel via Ahmas proberen, maar die heeft belet wegens familieomstandigheden.
@Fief Morgen kan wel degelijk bij een verleden tijd: ik had gezegd dat ik het morgen zou doen en bijgevolg heb ik het gisteren ook gedaan. 
@Katja Als dan moet ik er nog eventjes stevig over nadenken. Missschien is Peter wel beter af met Ahmas dan met mij. Je vrienden kan je kiezen, je familie niet.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bob, dit kan ook: ooit kreeg ik van een nichtje een gastenboek cadeau. Als eerste schreef ik erin: Vrienden kan je kiezen, familie niet. Dank je M. en R., wij hebben jullie binnen de familie als vrienden gevonden.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Bob, mooi dat acroniem! Mooi persoonlijk verhaal ook. Bij R. en G. denk ik aan Rotterdam en Gorinchem. Bij je plot denk ik: dat is werkelijk té toevallig. Of het is gewoon een kleine wereld, want toeval blijkt vaak verklaarbaar.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik, want zo ben ik, vraag me dan af wat die presentatie en dat reclamebureau er mee te maken hebben? Het lijkt nu alsof je het er in verwerkt hebt om die grap over die klanten te maken. Ik zie de 'everything is connected'-connectie daar niet.

Je tekst gaat ruim over de 400 woorden heen. Dat zal mij verder aan mijn rug roesten, maar ik heb toch het idee dat het niet helemaal nodig is. Je hebt een leuke frisse toon, maar die komt te prominent op de voorgrond in bijvoorbeeld "Vergeleken bij zijn blijkbaar doodzieke vader waren mijn sores en sjagrijn klein bier." De woorden leiden me hier af van de inhoud. Ook je benoeming van het Vinexgat en de beschrijving van de nieuwbouw openen een tabblad dat de tekst niet helemaal invult. Aan het eind van het verhaal hangt het dan dus allemaal niet zo samen. Maar misschien is dat nu net de bedoeling.

Tot slot: "een jonge man met kort krulhaar in een doorweekte regenjas" is wel een opeenstapeling van bijvoeglijk-zelfstandig naamwoord duo's. Oh, en in die zin wordt er twee keer ingestapt. Doe er mee wat je wilt. Bedankt voor de tekst.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Tilma
"Ahmas
Met slecht weer en dito humeur naar huis. Onderweg lifter opgepikt, die Ahmas zei te heten. Had haast om tuis te komen vanwege zieke vader. Vertelde over een collega met wie hij misschien een relatie zou beginnen. Deed mij denken aan mijn  broer, met wie jaren geen contact vanwege familievete. Collega bleek ook dezelfde naam als mijn broer te hebben. Lifter bij zijn huis afgezet, vertelde bij het uitstappen dat zijn naam "Alles hangt met alles samen" betekende."

Korte versie voor wie alleen de feiten wil en geen behoefte heeft aan couleur locale, achtergrond en een verteller met een eigen stem (die de een meer zint dan de ander).

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever

Ha Bob, ik ben wat minder streng dan Tilma, maar ik vond ook dat je de eerste alinea eigenlijk kan weglaten. Een van de schrijfdogma's is: laat erin, vroeg eruit. Dus geen aan- of uitloop. Je zit dan nog wel met het probleem dat je ergens zijn beroep moet vermelden, maar dat kan vast wel ergens tussendoor. Je zou dan gewoon kunnen starten met 'Midden in een plensbui... etc' Betekenis Ahmas vond ik leuk gevonden. En de disclaimer van Tony ook :-)

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Frank, I beg to differ. Als ik de eerste alinea weglaat blijft er een nondescripte figuur over: geen humeur, geen verklaring voor zijn stijl van zijn, geen contrast met zijn manier van doen. Heeft niks te maken met onwil om lievelingen om zeep te helpen, maar alles met de wens om karakters meer dan één dimensie mee te geven. En ja, ik had hem ook architect kunnen laten zijn met een presentatie bij een bekakte opdrachtgever voor de boeg, of medicus met een presentatie voor het OMT in het verschiet. Gaat er eerder om dat a: extra achtergrond niet per se "kijk mij eens schrijven" hoeft te zijn en b: dat je als lezer bereid bent inhoud en vorm van elkaar te scheiden. Imo, natuurlijk. 

Daarom kan ik me ook niet vinden in de (meeste) opmerkingen van Tilma. Concrete kritiek herken ik, maar een hoofdpersoon die niet een eigen stijl van uitdrukken mag hebben, of alleen één die aan specifieke criteria beantwoordt, dat leg ik naast me neer. Ik merk dat er een stroming is die vooral fan is van diepe emoties en gedragener tonen, ik behoor daar niet toe; ik hou meer van een wat lichtvoetiger benadering van de werkelijkheid. Dat ik daarmee niet voor de hoogste literaire onderscheiding in aanmerking kom zal me worst wezen, ik geloof niet in een benadering à la "literair is alleen literair als er literair op staat". Het doel van kunst is vermaak bieden aan mensen die niet al te veel om handen hebben. Nog hogere zaken als eeuwige roem en navenante carrièrekansen hebben minder te maken met de kwaliteit van het werk als wel met de manier waarop de anthropomorfe apenrots functioneert.
Sorry, die wou ik ff kwijt. 

 

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Soms zit er verhaal in de reacties! Genieten.

@Bobcom: geweldige rewrite! Ik denk dat die niet toevallig geschreven is! En dus passend!

Mag ik ook suggereren dat je in je rewrite de bijvoeglijke naamwoorden weghaalt, dat draagt niet bij! Ik nam de vrijheid om te proberen : 50 woorden moet ruim volstaan.

Met weer en humeur naar huis. Haastig want vader ziek. Lifter Ahmas opgepikt. Ahmas wilt sex met collega die mijn broer zou kunnen zijn. Broer en ik hebben al jaren geen contact vanwege familievete. Collega en broer delen zelfde naam. Ahmas betekent blijkbaar "Alles hangt met alles samen".

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Tony Wel een beetje bij de les blijven! "Weer en humeur" spoort niet, en verkeerde zieke geintroduceerd. Zo zou het moeten:

Met zeikweer en zeikhumeur naar huis. Lifter Ahmas opgepikt. Heeft haast want vader ziek. Ahmas wil relatie met collega die mijn broer zou kunnen zijn. Al jaren geen contact meer tussen broer en mij:  familievete. Collega en broer heten allebei Peter. Ahmas betekent "Alles hangt met alles samen".

Heb  sex door relatie vervangen - is meer conform lange versie. En ook omdat "a one-track mind is a joy forever, but not for everyone". Niet voor Ahmas, bijvoorbeeld.

 

 

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Bobcom

Ik vermoed dat ik eigenlijk een cursus geweldloos communiceren nodig heb, maar mijn reactie was eigenlijk positief. Mensen die mijn oeuvre kennen, zullen dat beamen. Dit is een verwijzing naar 2018, maar ook dat terzijde. En dat is weer een woordspeling richting Brusselmans. Zo gaat dat. Ik ben niet vaak op Schrijven Online, maar als ik er ben dan wrijf ik mensen tegen de haren in. Ik lijk Kenny Rogers wel. Enfin, here we go again: Als het beroep van hoofdpersoon en de gedeelde afkeer van Leidsche Rijn op één of andere manier klikte met Ahmas of anderszins relevant werd in het verhaal zou je tekst nóg beter worden. Dat bedoel ik niet literair snobbistisch, maar ik ben stellig van mening dat dat objectief zo is. Als jij uit mijn reactie opmaakt dat ik alleen maar plot wil zien, al dan niet aangevuld met filosofische overpeinzingen heb ik me ongelukkig uitgedrukt.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Tilma, dank voor je prompte dupliek. Je wrijft me niet tegen de haren in, ik deel alleen jouw visie niet. Als jij schrijft dat de frasering met "sores en sjagrijn" afleidt van de inhoud: nee, het ìs de inhoud. Uit alles blijkt dat mijn "ik" niet zit te snakken naar diepgang in zichzelf of het contact met anderen.  Misschien is er een klik met Ahmas, maar vooralsnog alleen die van het toeval.
Jouw verhaal "Aurora" draait om een ongewild afscheid van een samen leven dat te kort geduurd heeft. Jouw "ik" is vanzichzelf uit en door de situatie contemplatiever, gevoeliger. Dat vraagt een andere stijl van schrijven (eentje waarmee  ik minder affiniteit heb).
Mijn "ik" is nog niet eens toe aan het herstellen van het contact met een broer van wie hij allang afscheid heeft genomen. Dat vloeit voort uit zijn nogal cynische karakter en zijn niet bepaald milde oordelen (klanten, Vinex).
Jouw "ik" is een en al introspectie: mijn "ik" ervaart een moment van introspectie omdat alles plotseling toch met alles samen lijkt te hangen. Maar dat betekent niet dat hij daarmee compleet concessies doet aan zijn cynisme of ineens een gevoelige jongen wordt. Hij moet gewoon blijven wie hij is, ook al staat zijn stijl dan op sommige gevoeligere tenen. Doen mensen per slot van rekening ook.

@Kruidnagel: op de een of ander manier jouw reactie gemist, waardoor kwartje niet viel. Nu wel. Gelukkig geen sycophantische lof of gekwetste gevoelentjes @Tilma, wel kritisch commentaar waarop ik in dezelfde toon kan repliceren. 

 

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een sycofantische verliefdheid klinkt bijna als een psychomanische waanzin. Niet stoppen! Waar de 'ik' een introspectie lijkt, is soms het cynisme een concessie.

Toevallig!