Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#338 De Gewetenlozer

Fragmenten uit het dagboek van de First Lady.

01-21
Hoewel we de verkiezingen gewonnen hebben, verkeer ik niet  in een overwinningsroes. De vorige president is weliswaar verdreven, maar nog niet verslagen. Vanuit zijn nieuwe verblijf beraamt D. plannen om de troon te heroveren en zet hij de bevolking tegen ons op.

01-25
Dwalend door de gangen van ons veroverde onderkomen, liep ik langs de werkkamer. De deur was open. Ik zag de eerste edicten van J. op het bureau liggen. Ik borg de documenten op in een mapje en legde ze in de bovenste la. Dat paste niet, dus toen maar de tweede.
Ik was net de deur uit toen ik mij afvroeg waarom  de map eigenlijk niet in die la paste. Waren niet alle lades even groot?
Ik liep terug naar het bureau en opende de la helemaal. Achterin vond ik een kistje met daarop het monogram van onze voorganger. Ik opende het en haalde er een vreemd apparaat uit dat wel iets weg had van een kruimeldief. Er zat een flesje aan vast waarin een blauw licht scheen. Aan de binnenkant van de deksel stond met grote letters:

GEWETENLOZER
onmisbaar instrument voor dictators, colporteurs & belastingambtenaren

Volgens de bijsluiter kun je met dit voorwerp  je geweten  verwijderen. Dit gebeurt tijdens het slapen, want dan komt het geweten bloot te liggen of zo. Nogal technisch verhaal.
Het blauwe licht is blijkbaar het geweten van D.

Kistje opgeborgen in schoenenkast.

03-17
Slecht geslapen. Gespannen situatie. Burgeroorlog dreigt. J. doet zijn best. Is vriendelijk. Begripvol. Maar het is alsof hij met een paraplu vecht tegen een struikrover met een zwaard.
Zachte hand werkt niet. Deze strijd kunnen wij enkel winnen als J. net zo meedogenloos opereert als zijn vijand.
Moest weer denken aan het kistje.

04-29
Vannacht heb ik het gedaan. Ik heb het flesje omgespoeld en toen J. sliep het apparaat aangezet. Het ding begon zacht te zoemen en langzaam vulde het flesje zich met blauw licht. Toen het ding afsloeg, borg ik het weer op.
Nu maar afwachten.

05-01
Resultaat is fantastisch! No more Mister Nice Guy. J. regeert met ijzeren vuist. Demonstraties worden meteen neergeslagen. De orde is hersteld.

05-21
Bijwerkingen zijn ernstig. J. begint aan achtervolgingswaanzin te lijden.  Hij ontslaat steeds vaker personeel en ministers, scheldt journalisten uit en post wartaal op sociale media.

05-30
Gaat zo niet langer. Door een palletje om te zetten, werkt de gewetenlozer omgekeerd.
Vannacht krijgt J. zijn geweten terug.

06-06
Huisarrest. Alles ging mis. J. werd wakker toen ik met de gewetenlozer binnenkwam en begon te schreeuwen. Beveiligers stormden binnen en grepen mij.
De gewetenlozer is door Opruimingsdienst Explosieven vernietigd. Ze vertrouwden het blauwe licht niet.

09-14
Aangeklaagd wegens hoogverraad en poging tot moord. Doodstraf hangt boven mijn hoofd. Mijn verhaal wordt niet geloofd.
Aanklager vroeg of – als deze onzin waar is – het niet verstandiger was geweest om in plaats van het geweten van J. weg te nemen, juist het geweten van de vorige president terug te geven.
Niet aan gedacht.

 

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fantastisch verhaal - in beide zinnen des woords! Vind de dagboektelegramstijl ook een vondst. (voel alleen wat wringen bij de woorden "verdreven" en "krijger", maar dat is tussen haakjes).

Btw - heb jij soms dat verdwenen album "Tom Poes en de gewetenlozer"? Schitterend Marten Toonderwoord.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Musonius, briljante vondst. Ik was even bang dat de telegramstijl tegen zou gaan staan, maar dat bleek niet het geval. Het blijft tot het eind boeien. De kers op de taart is de laatste zin.

Hier zou je eigenlijk iets mee moeten doen. Uitwerken tot een sci-fi thriller? 

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Top, Musonius, ik zit nu vol spanning te wachten op één mei.
Het omkeerbaar palletje herinnerde mij aan een vroegere job in de Hifi branche toen er in het rode district in Brussel nog veel Revox bandopnemers stonden. Om de haverklap kwamen op de reparatiedienst dames,  die ook het daglicht konden verdragen, met een toestel dat het niet meer deed. Bij nader inzien ging het steeds om het 'mute' knopje dat om een of andere reden was ingedrukt. Wij zagen ze graag komen...

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Machtig! Moest ook even strijden tegen dagboekstijl. Kundig gedaan. Het einde maakt het sterke verhaal dubbel sterk! 
 

Niet aan gedacht

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank allen voor jullie lovende woorden!

@Bobcom: Als woorden wringen, dan is dit te wijten aan de vertaling uit het Amerikaans. :-)
Dat Tom Poesverhaal zou ik graag in mijn collectie hebben. :-)

@Fief & @TonyCoppo: Ik zou ook niet graag een roman of novelle in deze stijl lezen, maar voor een kortverhaal is het nog behapbaar.

@Johannawrote: Dank, ik was wat teleurgesteld toen mijn vorige Witte Huisverhaal geen respons kreeg, maar deze loftuiting maakt veel goed.

@Gi: Mooi verhaal, je zou het kunnen omwerken tot een ukv.

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Musonius, ben echt omvergeblazen door je verhaal. Supergoed gedaan. Ik hou van een vleugje bovennatuurlijk erin dus dat maakt het nog toffer voor mij.