Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

334 - Dag lieve Bo

Lieve Bo,

Er zijn momenten waarop het verdriet weer bovendrijft. Als ik denk aan onze luie zondagochtenden, waarbij we het werk altijd op halve kracht deden - ik met een kater en jij bij voorkeur niet. Onze stiekeme etentjes, dat jij mij altijd stiekem hielp als ik het niet lekker vond. Of toen ik bijna overvallen werd en jij er gewoon tussen liep en de boel even corrigeerde. 

Weet je, ik schaam mezelf voor dat verdriet. Mensen vinden dat je verder moet gaan met het leven, rouw is iets tijdelijks. En zeker rouw over, nou ja, je zult het wel begrijpen.

Maar ik kan het niet vergeten. Ik heb je nog steeds niet losgelaten.

Weet je nog toen we elkaar voor het eerst zagen? Je was ziek, je had pijn en ik was een beetje bang voor jou. Destijds had ik nooit kunnen voorzien dat je een deel van mij zou worden. En dat je ook weer wegging uiteindelijk. Soms denk ik weleens dat ik niet helemaal spoor.

Maar dat is het natuurlijk niet. Jij was gewoon mijn beschermdame, mijn vrouwelijke kameraad.

Het is nu tien jaar geleden. Je kon niet meer lopen naar de auto. Daar was je boos over. Dat was ook de eerste keer sinds onze kennismaking dat ik een beetje bang voor je was. Maar het moest.

Het was overigens ook nogal een absurde situatie. Toen ik je eenmaal in de auto had gekregen, bleek ik niet meer alleen te gaan. We kwamen aan met z’n tienen. De helft was minimaal aangeschoten of dronken. Ik geloof ook dat de arts het allemaal een beetje vreemd vond. Hij heeft ons nog even achtergelaten met jou, zodat we gezamenlijk afscheid konden nemen.

Maar hé, lieve Bo, vertel eens alsjeblieft, hoe gaat het daar in de eeuwige jachtvelden?

Dikke kus,

Madrid

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Madrid, het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar ik begrijp niet goed waar het over gaat. Je hebt een brief geschreven aan Bo die overleden blijkt te zijn, zover snap ik het. Ik haal uit het verhaal echter geen verboden liefde of heb ik iets gemist? Je verhaal laat me met veel vragen achter. Wellicht kan wat opheldering mij helpen het verhaal te begrijpen.

Onze stiekeme etentjes, dat jij mij altijd stiekem hielp als ik het niet lekker vond. ---- twee keer het woord stiekem/stiekeme in de zin en volgens mij moet "dat" "waarbij" zijn.

En zeker rouw over, nou ja, je zult het wel begrijpen. --- Bo zal het wellicht begrijpen, maar de lezer niet, althans ik niet.

Hij heeft ons nog even achtergelaten met jou, zodat we gezamenlijk afscheid konden nemen.  --- Wat is er gebeurd dat Bo overleden is? Teveel alcohol?

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Madrid, ik moet de mening van Fief bijtreden. Jij weet waarschijnlijk precies waarover je het hebt maar als lezer kan ik hier geen touw aan vastknopen. Graag wat uitleg.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Madrid: ik begreep het eigenlijk wel - denk ik -  een brief naar een geliefde die euthanasie heeft laten uitvoeren? En waar je de kans nooit echt hebt gekregen om je liefde te uiten? Misschien kan het inderdaad wat duidelijker... 

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Misschien sla ik de bal helemaal mis, maar ik heb het gevoel dat Bo een dier is. Een hond of een kat. Dit idee kwam in me op vanwege de woorden: "ik met een kater en jij bij voorkeur niet" en "eeuwige jachtvelden".
Het is me niet helemaal duidelijk, maar daardoor ga ik er wel verder over nadenken.

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Denk ook dat het over een hond gaat, vanwege de aanwijzingen rondom het eten en de overval. Het is een mooie brief, vol liefde en daarom snap ik niet dat de hoofdpersoon er aan het einde allemaal personen bijhaalt. Om aan te geven dat ze het afscheid zo moeilijk vond dat ze het niet alleen aankon?

Dat de hoofdpersoon pas na tien jaar een brief schrijft komt als een te lange tijdsperiode op me over.

Was het de bedoeling de agressie tegenover de angst van de hoofdpersoon in de situaties, toen ze elkaar ontmoetten en toen de vrouwelijke kameraad op het laatst ernstig ziek was, te gebruiken als het verbodene in de liefde? En was de hoofdpersoon vanwege ongewenst gedrag angstig naar het einde toe? Misschien kun je dit uitgangspunt verder uitwerken en het verhaal in een iets andere vorm gieten?

 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Fief

Hoi Fief,

De opmerkingen over taal: die ga ik aanpassen.

Het is hieronder al gezegd, het gaat over een hond. Ik kom weleens in een café waar ooit een caféhond was die zo’n beetje op handen gedragen werd.

Deze hond was uiteindelijk te ziek om te leven. Het verdriet over de hond was heel groot, zeker voor een van de dames die destijds in dat café werkte - ze vertelde mij ooit dat ze zich schaamde voor haar verdriet om de hond. Want haar verdriet over de hond was groter en heftiger dan het verdriet over sommige mensen in haar omgeving die wegvielen. Vandaar de link met verboden liefde. Dat verhaal is mij altijd bijgebleven. Dus daar zat ik over te denken.

Dat er 10 mensen bij waren is overigens waargebeurd. Er was ooit een rouwstoet naar een dierenarts. Zoals dingen soms gaan in het caféleven. Men bedacht spontaan dat een afscheid gepast was.

Dat is een beetje waar het verhaal vandaan komt. Op basis van een verhaal wat mij ooit werd verteld. Ik heb mezelf geconcentreerd op de gebeurtenis op zichzelf. Daardoor vergat ik, denk ik, de lezers hier. Dus het is inderdaad een te onduidelijk verhaal. Dat klopt.

@Allen, zie mijn reactie hierboven. 

Ik ga het niet meer aanpassen op wat taaldingetjes na. Want voor mij is de brief wat ik ervan kan maken. Naar mijn idee maak ik het dood als ik het ga verduidelijken.

Dank voor alle reacties!

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Madrid, in eerste instantie dacht ik ook aan een hond, zeker nav de hints over het eten en die overval. Na het lezen van de commentaren is ook de één na laatste alinea duidelijk. 

Ik lees het met een brok in mijn keel. Een huisdier, een maatje verliezen hakt er in. Dat gevoel bracht je (met een beetje hulp van de commentaren) goed over.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Madrid, een bijzondere brief die ik vind passen binnen de opdracht. Toegegeven, ik had na eerste lezing niet helemaal door wat er speelde, maar je toelichting maakte het plaatje voor mij compleet. Een mooi plaatje, dat is zeker! Als hondenliefhebber kan ik je verhaal goed invoelen en ik onderschrijf Chantals uitspraak over het erin hakken. Graag gelezen!

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Met de uitleg meegenomen is het een mooi stuk! Een idee kan zijn om de volgende keer een lijstje voor jezelf te maken met hints die we sowieso nodig hebben om het te begrijpen. Als je daar dan je verhaal omheen bouwt, moet het goed komen!

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sorry, maar ik begreep het verhaal niet. Toen ik je uitleg las, dacht ik: wat een schitterend gegeven; dat zou een prachtig verhaal op kunnen leveren. Helaas komt het in deze uitwerking voor mij niet uit de verf.

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Voor mij geldt hetzelfde: ook ik begreep het na eerste lezing niet, had wat duidelijker hints nodig gehad in het verhaal zelf. Met je uitleg erbij las ik het nog eens en vond ik het mooi, ontroerend.