Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#333 Love me tender

Ik had een fortuin kunnen maken, beroemd kunnen zijn, de wereld kunnen opschudden. Als ik mijn verhaal had verteld had de geschiedenis er anders uit gezien, maar ik hield mijn mond. Ookal leek het soms alsof ik stikte in de waarheid, die brandde op mijn tong en mijn ogen deed tranen. Als ik van tevoren had geweten hoe die ene zonnige middag in september al die jaren geleden mijn leven zou veranderen, dan had ik mezelf die dag in huis opgesloten. In plaats daarvan liep ik nietsvermoedend recht in de armen van een man die een paar weken geleden officieel was doodverklaard.

Ik hield ervan rond te dwalen in de diepe bossen achter ons huis. Het was er stil en de hitte van de nazomer werd  gefilterd tot een weldadige warmte door het zware, donkergroene bladerdak. Ik kon er uren lopen, zonder een levende ziel tegen te komen, maar die dag ontmoette ik hem daar. Aan de rand van de bosbeek, met zijn gitaar in zijn armen.
Ik weet niet wie van ons twee het meeste schrok. Hij, omdat zijn grote geheim was ontdekt, of ik omdat ik plotseling oog in oog stond met een legende. Een legende die, volgens de kranten, de radio en de televisie niet meer in leven, maar dood en begraven was.

Na die eerste schok, ontdooiden we sneller dan ijs in de zon en toen hij voor mij alleen dat ene lied speelde was ik verloren. Uren en uren zaten we bij de beek, terwijl het zomerlicht speelde met de waterjuffers die dansten boven het wateroppervlak. Pas toen de eerste bleke sterren aan de hemel verschenen, leek hij op te schrikken.
'Ik moet nu gaan.' En terwijl hij opstond, pakte hij mijn hand. 'Maar niet voordat je belooft nooit met ook maar een woord over deze ontmoeting te reppen.'
Indringend keek hij me aan en ik moest een paar keer slikken voordat ik kon antwoordden.
'Dat beloof ik, maar...' en nu pakte ik overmoedig zijn andere hand ook vast, 'beloof mij dan dat je hier terug komt. Dat we elkaar weer zien.'
Hij glimlachte, boog zich voorover en kuste me zacht op mijn voorhoofd. 'Beloofd.'

Nooit heb ik iemand iets verteld. Mijn belofte op die magische avond voelde zo plechtig als een trouwgelofte waarvan ik wist dat ik die nooit zou breken. En  in al mijn jeugdige naïviteit twijfelde ik aanvankelijk ook niet aan zijn oprechtheid. Iedere dag liep ik naar de beek. Iedere dag tevergeefs. Mijn hoop hem weer te zien, vervaagde met de jaren, maar de routine van die wandeling raakte ik nooit kwijt.

Had ik beroemd kunnen worden met mijn verhaal? Ach, waarschijnlijk niet. Wie had immers een dromerig jong meisje geloofd? Er waren tijden dat ook ikzelf het liefst aan de waarheid wilde twijfelen. Alles beter dan toe te geven dat hij zijn belofte wél had gebroken.
Had ik de wereld kunnen opschudden met mijn geschiedenis? Absoluut niet, maar de mijne is sinds die ene dag in september nooit meer hetzelfde geweest. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Chantal toch, maar troost je, alleen Elvis blijft bestaan...
Op de 7e regel van de derde alinea moet beloofd met een 't' (of er moet een 'hebt' toegevoegd worden).

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dacht even dat het verhaal zou gaan over een zwaarwegende belofte, een bewijs dat er heus wel beloftes zijn die je niet breekt teneinde erger te voorkomen. Toch mooi dat dit jonge meisje haar belofte serieus neemt en de bitterzoete herinnering aan een held die dat nalaat.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Chantal, wat een prachtig verhaal. Je had me vanaf het eerste woord al te pakken. Het verhaal is zo geschreven dat het alsnog een levensechte droom geweest zou kunnen zijn. Het zou een geweldig idee voor een film kunnen zijn  waarbij de toeschouwer naar huis gaat met de vraag: is het nu waar of niet? Top!!

ik heb een ieniemienie zeertje. Ookal ---- ook al

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Chantal,

Wat een mooi verhaal. Je hebt goed de kant van het meisje belicht. Ik hoopte vurig dat de muzikant op het einde toch nog zijn gezicht liet zien. Misschien was het dan toch een luchtspiegeling. Goed gedaan!

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Chantel,

Wat een mooi verhaal. Ik vind de beschrijvingen sfeervol. Ik zie het voor me.

Er is een ding wat mij opvalt. Je begint met 'Ik had een fortuin kunnen maken, beroemd kunnen zijn, de wereld kunnen opschudden.'

En in de laatste alinea begin je met 'Had ik beroemd kunnen worden met mijn verhaal? Ach, waarschijnlijk niet. Wie had immers een dromerig jong meisje geloofd?'

Misschien deed je het met opzet. Maar ik liep er met lezen een beetje door vast. Want ik begon met lezen aan de laatste alinea en toen moest ik van mezelf eerst weer terug naar de eerste zinnen omdat het daar net andersom stond. Ik werd dus een beetje uit het verhaal gehaald.

Maar een mooi sfeerverhaal is het.

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Chantal,

Een leuk verhaal met een origineel uitgangspunt. Je hebt een mooie schrijfstijl en het verhaal is levendig. 
Ik begrijp alleen de samenhang tussen de eerste alinea en de rest van het verhaal niet helemaal. 

De ontmoeting met Elvis komt over als een heel intiem geheim die je personage koestert. Ze heeft zo lang gehoopt dat Elvis haar nog eens kwam opzoeken. Je beschrijft het zodanig dat de ontmoeting net zo goed een vrijpartij met Elvis had kunnen zijn. Als in: dit is zo intiem, dit zijn andermans zaken niet. 
Hoe verwarrend het allemaal ook is voor je personage, het is wel degelijk iets dat zeer persoonlijk is. Daarom snap ik niet helemaal waarom de gedachte om  Elvis te verklikken zelfs maar bij je personage opkomt.

Dit doet niet zozeer af aan de vaart van je verhaal, het is verder vlot geschreven. Maar het roept die vraag wel bij me op. 

 

Groet, 

Nadine
 

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, Katja, Fief en Jurrit, bedankt voor jullie reacties! @Fief, bedankt voor je prachtige compliment!

@Madrid, dank voor het lezen en je reactie! De herhaling is inderdaad met opzet. Ik wil hiermee weergeven hoezeer de hp heen en weer wordt geslingerd door wat er gebeurd is. Ik kan me voorstellen dat als je zo'n verhaal altijd voor jezelf moet houden, je uiteindelijk ook zelf gaat twijfelen of het niet gewoon een hersenspinsel is. In de eerste alinea is ze misschien boos over het verraad van haar idool,  wil ze wraak door ook haar belofte te breken. In de laatste alinea is ze meer gelaten. 

Zo had ik het iig bedacht :), maar wellicht komt dat nog niet goed uit de verf.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Nadine, dank voor je uitgebreide reactie! Ik zie dat je tegen hetzelfde punt als Madrid aanloopt. De hp heeft zich aan haar belofte gehouden. Elvis niet. Hij is nooit meer terug gekomen en dat heeft haar jonge meisjeshart toch wel gebroken. Omdat ze hierdoor gekwetst is, heeft ze gespeeld met de gedachte haar verhaal te delen. Hierdoor wordt het ook voor haar weer tastbaarder. 

Maar goed, dit komt in mijn verhaal dus toch niet helemaal duidelijk uit de verf.