Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#271 - Gestrand

Liefste vrouw, ik vrees dat ik ergens een verkeerde bocht heb genomen op mijn reis terug naar huis. Ik ben gecrasht op een plaats waar de lucht nu al zeven omwentelingen grijs is overdag. Er vliegen hier levensvormen rond met twee poten en met zes poten. Enkel bij die met zes poten heb ik enige vorm van intelligentie ontdekt. Ze noemen zichzelf insecten en vertelden me dat ik me op een plaats bevindt die België heet. Die naam hebben ze zelf niet uitgevonden; ze werd blijkbaar bedacht door de levensvormen die op de grond door elkaar krioelen. Ik zag schepsels met twee, vier, zes en acht poten; andere hadden twee, vier of meer wielen. Ik heb nog niet met die grondwezens durven praten, want de insecten waarschuwden me dat ze heel gevaarlijk kunnen zijn, vooral die met twee poten en die met vier of meer wielen. ‘Wij zijn lunch voor gevleugelden met twee poten en voor beesten met acht poten die ons proberen te vangen in hun web,’ legden ze uit, ‘maar die met hun twee voeten op de grond zijn pas echt gemeen. Ze meppen ons dood, puur omdat ze daar plezier in vinden. Het zijn echte sadisten! Ze besturen ook de creaturen met vier of meer wielen en laten die vaak zo snel rijden dat we ze niet tijdig kunnen ontwijken. Hun inventiviteit om ons te vernietigen is groot, maar echt slim zijn ze niet, gewoon vernielzuchtig. Ooit roeien ze zichzelf uit.’ Mijn ruimteschip is in herstelling in een bijenkorf, maar het zal de eerstkomende manen niet gerepareerd kunnen worden omdat de bijen zich klaarmaken om te “overwinteren”. Ik weet nog niet wat dit inhoudt, maar wees niet ongerust als ik wat langer wegblijf, ik mag al die tijd bij de bijen blijven cocoonen. Veel liefs en groeten aan de kinderen, je man, Mel-o-Mar

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bruno, als je dit in het Marsiaans vertaalt vind ik het goed.
Bzzz zzz zoemzoemzoem bzz?
Ik vertaal even voor wie bovenstaand bericht niet begreep. Letterlijk vertaald, staat er "Lust je honing?" Indien correct uitgesproken, betekent dit zoveel als: "Begrijp je dan Martiaans?" Let wel op: als je de klemtoon verkeerd legt, betekent het: "Mag ik je beffen?" (Letterlijk: "Ik lust je honing!") Op die manier zijn er op Mars al heel wat vreemde misverstanden ontstaan, maar dat is een ander verhaal dat ik bij gelegenheid wel eens vertel.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie dat je je het Marsiaanse schrift nog niet eigen hebt gemaakt.
Heb je het nu over Noord-Martiaans of Zuid-Martiaans? Ik ben beneden de Martiaanse Moerdijk geboren; jij waarschijnlijk erboven.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
:D :D , ook dit breng je erweer subliem vanaf Bruno. Cocoonen bij de bijen :thumbsup: Geen wonder dat wij als mensen die marsmannetjes nog nooit gezien hebben :p Weer graag gelezen en fijne avond..

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, gelukkig in Nederlandse tekens geschreven. In dit geval kan ik dus wel zeggen: graag gelezen.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zeg het op zen Antwaarps (ben een Kempische): 'Amaai maane frak! Das gene kak! Goe geschreve. Goeien avend'
Ik ben nochtans maar "van de parking" :D

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bruno, je verhaal zet het allemaal weer even in het juiste perspectief. We zijn er nog helemaal niet klaar voor om buitenaards leven te ontdekken. Laten we eerst onszelf maar eens uitpuzzelen. Dat cocoonen klinkt gezellig! :).

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Bruno, Je verhaal is eigenlijk meer een ode aan de insecten, mooi en subliem geschreven! Vooral de laatste zinnen vind ik goed bedacht, ik zou bijna willen vragen, hoe kom je erop... Graag gelezen!

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je verhaal is eigenlijk meer een ode aan de insecten, mooi en subliem geschreven! Vooral de laatste zinnen vind ik goed bedacht, ik zou bijna willen vragen, hoe kom je erop...
Ik zag onlangs de schitterende documentaire Honeyland: https://www.imdb.com/title/tt8991268/ Geen sciencefiction, maar harde realiteit. Tijdens het kijken werd ik hoe langer hoe bozer op "de mens" en hoe hij omgaat met de natuur.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je verhaal is eigenlijk meer een ode aan de insecten, mooi en subliem geschreven! Vooral de laatste zinnen vind ik goed bedacht, ik zou bijna willen vragen, hoe kom je erop...
Ik zag onlangs de schitterende documentaire Honeyland: https://www.imdb.com/title/tt8991268/ Geen sciencefiction, maar harde realiteit. Tijdens het kijken werd ik hoe langer hoe bozer op "de mens" en hoe hij omgaat met de natuur.
Ik ga kijken of ik de hele documentaire kan zien, ik zal mij in elk geval voorbereiden... Ik heb een aantal BBC documentaires gezien die hartverscheurend waren (ik kan even niet meer op de naam komen). Het heeft mij wel wakker geschud, ik hoop dat de westerse samenleving ook snel gaat inzien dat we de aarde aan het uitputten zijn. Door kleine verandereringen kun je al een groot verschil maken.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Last but definitely not least! Blij dat ik die van jou op het einde heb gelezen. Top, en helemaal binnen de opdracht, met ook nog een boodschap. Ik vind hem erg goed.