Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#259 Als de wereld vergaat

'Papa, gaan we zo buiten met water spelen?' 'Nee, Anna, we gaan binnenkort kamperen. Ik zet de flessen met water alvast koel.' Anna's gezicht fleurt op, haar ogen beginnen te sprankelen. Karlijn staat opeens in de deuropening, ze kijkt verbaasd naar de vele waterflessen die op de grond staan. 'Wanneer gaan we dan, pa? Volgende week moeten we weer naar school.' zegt ze. 'Ga maar vlug jullie tassen inpakken, des te sneller kunnen we vertrekken.' Anna holt de trap op, haar voetstappen bonken op de traptredes. 'Maar pa...' 'Doe wat ik zeg, Karlijn, neem ook een paar warme truien mee.' 'Hoezo truien? Het is ruim dertig graden...' Ze schrikt van zijn boze aanblik. Met grote passen loopt ze naar boven. Ze grijpt haar telefoon uit haar broekzak. Anna komt haar enthousiast tegemoet. Ze pakt haar arm beet en vraagt: 'kom, help je mij mee met inpakken?' Karlijn trekt haar arm terug, haastig doet ze de slaapkamerdeur dicht. 'Waarom doe je zo raar?' vraagt Anna. Ongeduldig trekt ze aan Karlijns shirt. 'Laat me even met rust, ik bel mama.' De telefoon gaat enkele keren over, dan hoort ze haar stem van de voicemail. 'Hè, waarom neemt ze niet op...' 'Kom, help mij nou eens mee!' Anna springt van bed, haar blonde krulletjes zwiepen in de lucht. Ze grijpt haar roze koffertje beet, ze legt het opengespreid op de grond neer. Karlijn gaat vlak voor haar op haar hurken zitten. 'Papa doet de laatste tijd vreemd, Anna...' Ze schrikt even van haar blik, onzeker vraagt ze: 'Maar we gaan toch op vakantie?' 'Ik zag papa een paar dagen geleden geknield op de grond zitten met zijn armen in de lucht, hij mompelde iets, maar ik kon het niet verstaan.' 'Papa doet bidden, dat heeft hij mij ook geleerd,' zegt Anna zacht. Met een zwaai wordt de slaapkamerdeur geopend. Anna en Karlijn kijken verschrikt naar de vurige ogen van hun vader. 'Zijn jullie al begonnen met inpakken?' vraagt hij stellig. 'Ik ga zo meteen naar Sanne, ik heb om drie uur met haar afgesproken.' 'Je blijft vandaag thuis, je gaat nergens meer naartoe, Karlijn.' 'Ik mocht van mama gisteren...' Met een klap gooit hij de deur achter zich dicht. 'Anna, wat heeft papa jou nog meer verteld?' 'Dat zijn geheimpjes, ik mocht er met niemand over praten...' 'Tegen mij kun je alles zeggen, dat weet je toch?' Ze grijpt haar lievelingsbeertje van bed en legt het in haar koffertje. 'Anna...' 'Ik mag er met niemand over praten, anders krijg ik straf,' zegt ze met trillende stem. Ze houdt haar handen tegen haar gezicht gedrukt. Karlijn pakt haar beet, ze houdt haar stevig vast. Voorzichtig dept ze haar gezicht droog. 'Ik probeer mama nog een keer te bellen.' Anna knikt, ze gaat weer op bed zitten. De pieptonen weerklinken in Karlijns oren. 'Hallo, dit is...' 'Verdorie, waarom neemt ze nou niet op!' 'Papa heeft gezegd dat we binnenkort weggaan,' fluistert Anna. 'Hè, hoe bedoel je? Waar gaan we dan heen?' vraagt Karlijn onthutst. 'Papa zei dat we naar het bos gaan, omdat er iets ergs gaat gebeuren met de aarde...' Tranen rollen weer over haar wangen. 'Jeetje, waarom weet ik daar niks vanaf? We moeten hier weg, Anna. Pak vlug je koffer in. Om twee uur vannacht maak ik je wakker.' 'Ik wil hier blijven...' zegt ze snikkend. 'Papa doet vreemd de laatste tijd, er is iets ernstigs aan de hand. Bij mij ben je veilig, oké?' Stilletjes lopen ze door het donkere halletje naar beneden. 'Misschien is mama al thuis gekomen... Zullen we gaan kijken?' vraagt Anna zacht. 'Mama... Ze is niet meer thuis gekomen..., kom, we moeten opschieten.' Zodra Karlijn de sleutel van de voordeur omdraait gaat plots het licht aan. 'Waar gaan jullie naartoe?'

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat een vreselijk verhaal op gebeurtenisniveau, maar wel heel aangrijpend geschreven. Hoewel op feiten gestoeld, laat je nog wel ruimte aan de lezer om zelf zaken 'in te kleuren'. Voor mij maakt dat het verhaal nog sterker, omdat het daardoor nog meer naar mijn keel vliegt. Alleen een feitelijk kloppende opsomming had dat effect denk ik niet gebracht.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een vreselijk verhaal op gebeurtenisniveau, maar wel heel aangrijpend geschreven. Hoewel op feiten gestoeld, laat je nog wel ruimte aan de lezer om zelf zaken 'in te kleuren'. Voor mij maakt dat het verhaal nog sterker, omdat het daardoor nog meer naar mijn keel vliegt. Alleen een feitelijk kloppende opsomming had dat effect denk ik niet gebracht.
Hoi Hadeke, Dank voor je compliment ;) Toen ik het verhaal hoorde gingen mijn armharen overeind staan. Ik schrok mij eerlijk gezegd een hoedje. Deze gebeurtenis zette mij wel aan het denken. Ik weet niet alle feiten, maar ik had er wel een goede voorstelling bij. Ik heb er ook bewust een ander verhaal van gemaakt voor de privacy van de familie. Wel fijn om te lezen dat die eigen invulling het verhaal sterker maakt. Weer een leerzaam moment :thumbsup:

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Omdat er ruimte is voor een eigen invulling van het verhaal, leest het als een horror verhaal. Ik zie de meest verschrikkelijke dingen gebeuren met die meisjes. En wat is er met de moeder gebeurd? Wil ik het wel weten? Het laat me even niet los. Bedankt voor het delen.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Omdat er ruimte is voor een eigen invulling van het verhaal, leest het als een horror verhaal. Ik zie de meest verschrikkelijke dingen gebeuren met die meisjes. En wat is er met de moeder gebeurd? Wil ik het wel weten? Het laat me even niet los. Bedankt voor het delen.
Hoi Fief, Het is eigenlijk ook een horrorscenario. Alleen al bij de gedachte krijg ik kippenvel. Maar voor de hp die de psychose doormaakt, is het misschien net zo erg. Hij heeft totaal geen besef meer van de werkelijkheid. Hij leeft in zijn eigen wereld, waar hij geen weet van heeft. Zolang hij hulpeloos blijft, zal hij zichzelf alleen maar meer beschadigen. Waarbij hij ook anderen de diepte mee intrekt. Dank je voor je reactie!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Anke, hoe knap breng je dit onder woorden :thumbsup: Kippenvel en nog veel erger bezorg je me met je stukje. De wanhoop van de kinderen en ook de vader en welicht de moeder, of nu ga ik op eigen drive: zit ze te flierefluiten met een ander persoon? Kortom als lezer heb je me helemaal :nod: Zoals ik al eerder zei: jij verdient een uitgever :thumbsup: Ik wens je een fijn weekend.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eng goed gedaan. Je hebt de zusjes prachtig nauwkeurig neergezet. De onschuldige Anna die meer weet en beseft dan ze zelf weet maar pas half uit haar naïviteit komt als ze het hardop tegen haar zus zegt. Ja, gruwelijk. Goed. Gruwelijk goed.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anke, hoe knap breng je dit onder woorden :thumbsup: Kippenvel en nog veel erger bezorg je me met je stukje. De wanhoop van de kinderen en ook de vader en welicht de moeder, of nu ga ik op eigen drive: zit ze te flierefluiten met een ander persoon? Kortom als lezer heb je me helemaal :nod: Zoals ik al eerder zei: jij verdient een uitgever :thumbsup: Ik wens je een fijn weekend.
Hoi Mw.Marie, Ik word er stil van, ook van de reactie van Tilma. Ik ben met een aantal dingen bezig, de komende maanden zullen er waarschijnlijk allerlei veranderingen op mijn pad komen. Ik vind het reuze spannend, maar ik heb er ook een goed gevoel bij. Sindskort ben ik begonnen aan een projectje ;) Erg genoeg gaat het met de moeder in het verhaal niet zo goed... Ze zal nooit meer thuis komen. Dankjewel voor je compliment, het doet mij erg goed. Ik wens jou ook een fijn weekend!

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eng goed gedaan. Je hebt de zusjes prachtig nauwkeurig neergezet. De onschuldige Anna die meer weet en beseft dan ze zelf weet maar pas half uit haar naïviteit komt als ze het hardop tegen haar zus zegt. Ja, gruwelijk. Goed. Gruwelijk goed.
Hoi Tilma, Anna's vader heeft haar allerlei dingen verteld, omdat ze de jongste is, ze is nog erg beïnvloedbaar. Karlijn is ouder, ze zou de veranderingen nooit begrijpen, ze zou (voor haar vader) voor problemen kunnen zorgen binnen het gezin. Anna krijgt inderdaad pas het besef als ze het tegen Karlijn zegt. Maar eigenlijk is het moment te laat. Dank je voor je fijne reactie, een fijn weekend!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Anke toch, … wat een akelig verhaal. Je hebt het zo treffend vertelt. Die arme meisjes en waar is moeder? Ik krijg een angstig vermoeden, dat … Een hele tijd geleden zou de wereld toch ook eens vergaan?; aangezwengeld door de Jehova's getuigen. Maar dit is toch anders, geloof ik. Een ander geloof? Het lijkt wel of het schrijven je steeds gemakkelijker afgaat. Leuk is dat. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anke toch, … wat een akelig verhaal. Je hebt het zo treffend vertelt. Die arme meisjes en waar is moeder? Ik krijg een angstig vermoeden, dat … Een hele tijd geleden zou de wereld toch ook eens vergaan?; aangezwengeld door de Jehova's getuigen. Maar dit is toch anders, geloof ik. Een ander geloof? Het lijkt wel of het schrijven je steeds gemakkelijker afgaat. Leuk is dat. :nod: :thumbsup:
Ik weet het Riny... Zijn geloof is gebaseerd op angst, de man leeft in een andere werkelijkheid. Er spelen nog een aantal factoren mee, de opvoeding van vroeger en een onderliggend trauma. Het is een giftige cocktailmix... Dank je voor je compliment, het laat mij blozen! Ik merk inderdaad dat het schrijven steeds makkelijker gaat. Dankzij de opdrachten en het commentaar, daarvoor ben ik iedereen op het forum dankbaar voor :thumbsup: