Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#255 Kamperen

Ik ben geen kampeerder. En mijn vriendinnen evenmin. Toch liggen we gezusterlijk opgerold naast elkaar in een veel te klein tentje. We hadden er natuurlijk voor kunnen kiezen om de tweede tent ook als slaapplek te gebruiken, maar het leek ons beter om daar een walk-in tent van te maken. Om de illusie van luxe en elegantie in dit godvergeten stukje oerwoud nog een beetje levend te houden. Ik lig in het midden. Links en rechts van mij voel ik de warme, slaperige lichamen van mijn vriendinnen. Ik wil me niet verroeren, maar mijn volle blaas laat me weten dat er toch enige urgentie geboden is om deze veilige haven te verlaten. Zo voorzichtig mogelijk wurm ik me tussen hen uit en kruip ik op handen en voeten de donkere nacht in. Ik haal even diep adem, kijk schichtig om me heen en dan flipflop ik op topsnelheid richting de rivier. Ik neem me voor zo snel mogelijk de betrekkelijke veiligheid van de tent weer op te zoeken, want het gevaar ligt hier, in dit onontgonnen gebied, uiteraard overal op de loer. Maar dan, als mijn blaas geleegd is, overvalt het me. Plots word ik overweldigd door een hemels leger aan sterren. De nacht strooit ze zonder scrupules en met grof geschut over me uit. Hun flonkering ruist ritmisch voorbij op de stromende rivier en ik zie dat het water niet zwart is, en angstaanjagend, maar diep donkerblauw, meegaand en mysterieus. En de rotsen, ze zijn niet van steen, maar warm als de zon. De bomen fluisteren en ik luister en luister en hoor de nacht. Voor het eerst in mijn leven. Als ik de tent weer inkruip, is Anouk wakker. 'Waar was je?' fluistert ze, om haar zus niet te wekken. 'Je bleef zo lang weg. Ik wilde al bijna alarm slaan.' Behendig slinger ik me om wat benen heen en plof neer op de dekens. 'Plassen.' Anouk kijkt me met haar grote donkere ogen aan. 'Helemaal alleen? Je weet toch dat je me altijd wakker mag maken. Was je niet bang?' Ik schud, nog vol verwondering, mijn hoofd. Ze slaat een arm om me heen en fluistert;  'jij stoertje!' Ze moest eens weten.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Chantal, Mooie opbouw in je verhaal. Het begint heel 'down to earth' en halverwege komt jouw gevoelswereld tot bloei om weer te eindigen met een gesprekje in de tent. Flipfloppen ga ik er ook inhouden!

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor het eerst in je leven. Moest je ook huilen van de overweldiging van de realiteit? Zo'n 'epiphany' hebben mensen maar een (paar) maal in hun leven. De tranen zouden over mijn wangen lopen. Ik weet niet of ik dat er in benoemd zou hebben, maar ik denk het wel. En toch de tent terug in gaan, zo rond je het weer mooi af. Want alles is vergankelijk.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Chantal mooi beeld zet je neer van de 'spreektaal' van de natuur, ik hou hiervan :thumbsup: Een dingetje: je spreekt van drie vriendinnen en in je laatste alinea wil je de zussen niet wekken. Het kan natuurlijk dat hp met twee vriendinnen, die zussen zijn, kampeert. Weer zoals altijd je tekst graag gelezen, blijf jaloers op je stijl, in de goede zin van het woord, wil het ook me graag eigen maken. Fijne dag.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jurrit, Tilma en Marie, hartelijk dank voor het lezen en jullie fijne reacties! @Tilma, ik heb niet gehuild, maar was gewoonweg sprakeloos. Ik weet niet hoe lang ik daar met open mond heb gestaan. Van de wereld, maar tegelijkertijd er nog nooit zo onderdeel van. Daarna was ik nooit meer bang om 's nachts de tent uit te kruipen :). @Marie, mijn vriendinnen zijn inderdaad zussen van elkaar. Voor mij een gegeven, maar de lezer weet dat inderdaad niet. Daar had ik niet aan gedacht.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Chantal, De eenvoud en puurheid maakt jouw verhaal zo mooi. De angst die de hp heeft om alleen de tent uit te moeten gaan, er vervolgens achter komt dat het wel meevalt en dat de nacht een verborgen schoonheid heeft. Dankjewel voor de mooie filmische vertelling.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Chantal, … wat vind ik dit mooi. Het herinnert me aan iets wat ik nog niet zo lang geleden meegemaakt heb en daardoor ook angst ben kwijt geraakt. Iets om dankbaar voor te zijn. "Voor het eerst in mijn leven." - Heb je die zin met opzet apart vermeld? ... en hoor voor het eerst van mijn leven de nacht. De vierde alinea is een juweeltje. " Jij stoere" vind ik ook ze geweldig: daar zit alles in: liefde. bezorgdheid en bewondering en dankbaarheid dat alles goed is met je. Sorry dat ik zo uitweid maar het is het moment zullen we maar zeggen. :o

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mooi opgebouwd, lief -maar geen klef- verhaal. Je nam me mee met de hoofdpersoon. Invoelbaar.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, bedankt voor je lieve reactie! Ik vind het helemaal niet erg dat je uitweidt hoor :). "Voor het eerst in mijn leven" Heb ik inderdaad met opzet apart vermeld, om er op die manier extra aandacht aan te schenken. En de vriendschap met de meiden. Ik koester het nog iedere dag. @Hadeke, bedankt voor het lezen en je fijne reactie!